Genomineerde Cultuurmarketing Awards: Museum Boijmans van Beuningen

Maak kennis met Jeanette Verdonk

18 jun 2019

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. In aanloop naar de uitreiking stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Jeanette Verdonk van Museum Boijmans Van Beuningen.

Door de redactie

Kun je iets meer vertellen over jezelf en de ingezonden case?

Inmiddels werk ik drie jaar als senior marketeer bij Jeanette Verdonk Museum Boijmans van BeuningenMuseum Boijmans Van Beuningen . Ik ben gestart met een online publieksonderzoek om erachter te komen wie onze bezoeker is en wat hem of haar beweegt. In mijn werkzaamheden houd ik mij bezig met de campagnes voor onze blockbuster-tentoonstellingen. Pure Rubens, Bauhaus en Gek van Surrealisme zijn hier enkele voorbeelden van. Ook ben ik verantwoordelijk voor alle samenwerkingen in binnen- en buitenland die we opzetten om specifieke doelgroepen aan te spreken en te bereiken. Daar ligt mijn kracht en zie je terug in de campagnes. Voor tentoonstellingen probeer ik altijd een creatieve marketingcampagne te ontwikkelen.

In de tentoonstelling ‘Pure Rubens’ stonden de olieverfschetsen van Rubens centraal. De topstukken van over de hele wereld waren in Rotterdam te zien. Zo’n groots overzicht van Rubens olieverfschetsen is in de afgelopen 60 jaar niet meer getoond. Dit hebben we niet alleen in het museum laten zien, maar ook naar buiten gebracht. Op verschillende gevels in Rotterdam waren de olieverfschetsen op megaformaat te zien. Daarnaast organiseerden onze afdeling educatie in de tentoonstelling een uitgebreid crossoverprogramma met artiesten, dansers en danseressen, storytellers en muzikanten. Zij verdiepten zich in een verhaal dat Rubens heeft willen vertellen en vertolken dat op een eigentijdse manier. Vanuit de onderzoeken die we doen, weten we dat onze bezoekers uit heel Nederland komen, ook Rotterdammers komen, maar daar liggen nog kansen voor groei.

Museum Boijmans Van Beuningen Pure Rubens

Om die reden was één van de doelen voor ‘Pure Rubens’ om Rotterdammers te bereiken en deze tentoonstelling te laten bezoeken. Daarom ben ik voor deze campagne een samenwerking aangegaan met lokale ondernemers van de Nieuwe Binnenweg waar Rotterdammers vaak komen. Het leuke is dat het iets is geworden waar iedereen zijn of haar ei in kwijt kon: Brouwerij Noordt maakte bier, Jordy’s Bakery brood en Mascolori kleding, allemaal geïnspireerd op Rubens.

Met deze campagne waren we goed zichtbaar in de stad en hebben we de stad er echt bij betrokken. Zo werd de Nieuwe Binnenweg de Barokke Binnenweg. Op een gegeven moment zie je dat het vanzelf gaat. Lokale ondernemers deelden alles wat te maken had met ‘Pure Rubens’ op hun social mediakanalen.