door op 18-06-2019 13:39ARTIKELHuman

Genomineerden Cultuurmarketing Awards 2019: maak kennis met Jeanette Verdonk van Museum Boijmans Van Beuningen

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. Van de 74 inzendingen heeft de vakjury er 12 genomineerd. Deze genomineerden presenteren op 27 juni hun cases en maken kans om met de Awards huiswaarts te keren – en jij kan daarbij zijn. In aanloop naar de uitreiking stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Jeanette Verdonk van Museum Boijmans Van Beuningen, één van de vier genomineerden voor de Campagne Award.

Kun je iets meer vertellen over jezelf en de ingezonden case?

Jeanette Verdonk Museum Boijmans van BeuningenInmiddels werk ik drie jaar als senior marketeer bij Museum Boijmans Van Beuningen. Ik ben gestart met een online publieksonderzoek om erachter te komen wie onze bezoeker is en wat hem of haar beweegt. In mijn werkzaamheden houd ik mij bezig met de campagnes voor onze blockbuster-tentoonstellingen. Pure Rubens, Bauhaus en Gek van Surrealisme zijn hier enkele voorbeelden van. Ook ben ik verantwoordelijk voor alle samenwerkingen in binnen- en buitenland die we opzetten om specifieke doelgroepen aan te spreken en te bereiken. Daar ligt mijn kracht en zie je terug in de campagnes. Voor tentoonstellingen probeer ik altijd een creatieve marketingcampagne te ontwikkelen.

In de tentoonstelling ‘Pure Rubens’ stonden de olieverfschetsen van Rubens centraal. De topstukken van over de hele wereld waren in Rotterdam te zien. Zo’n groots overzicht van Rubens olieverfschetsen is in de afgelopen 60 jaar niet meer getoond. Dit hebben we niet alleen in het museum laten zien, maar ook naar buiten gebracht. Op verschillende gevels in Rotterdam waren de olieverfschetsen op megaformaat te zien. Daarnaast organiseerden onze afdeling educatie in de tentoonstelling een uitgebreid crossoverprogramma met artiesten, dansers en danseressen, storytellers en muzikanten. Zij verdiepten zich in een verhaal dat Rubens heeft willen vertellen en vertolken dat op een eigentijdse manier. Vanuit de onderzoeken die we doen, weten we dat onze bezoekers uit heel Nederland komen, ook Rotterdammers komen, maar daar liggen nog kansen voor groei.

Museum Boijmans Van Beuningen Pure Rubens

Om die reden was één van de doelen voor ‘Pure Rubens’ om Rotterdammers te bereiken en deze tentoonstelling te laten bezoeken. Daarom ben ik voor deze campagne een samenwerking aangegaan met lokale ondernemers van de Nieuwe Binnenweg waar Rotterdammers vaak komen. Het leuke is dat het iets is geworden waar iedereen zijn of haar ei in kwijt kon: Brouwerij Noordt maakte bier, Jordy’s Bakery brood en Mascolori kleding, allemaal geïnspireerd op Rubens.

Met deze campagne waren we goed zichtbaar in de stad en hebben we de stad er echt bij betrokken. Zo werd de Nieuwe Binnenweg de Barokke Binnenweg. Op een gegeven moment zie je dat het vanzelf gaat. Lokale ondernemers deelden alles wat te maken had met ‘Pure Rubens’ op hun social mediakanalen.

Waarom is de case prijswaardig?

De campagne rondom ‘Pure Rubens’ is een uniek concept, omdat wij de hedendaagse interpretatie van oude kunst wisten door te vertalen naar het nu door de samenwerking met lokale ondernemers.

De campagne rondom ‘Pure Rubens’ is een uniek concept, omdat wij de hedendaagse interpretatie van oude kunst wisten door te vertalen naar het nu door samen te werken met lokale ondernemers en het organiseren van een interessant crossoverprogramma. Persoonlijk heb ik dit nog niet eerder voorbij zien komen in andere musea en vind ik het erg vernieuwend in de museumwereld. In deze campagne hebben we echt creatief ondernemerschap laten zien, en daarmee hebben we ook mooie resultaten bereikt. Na afloop hebben we onderzoek gedaan naar hoe bezoekers op de hoogte waren van de tentoonstelling. Daaruit bleek dat de actie op de Barokke Binnenweg door 4% werd benoemd en dat 17% van bezoekers uit Rotterdam kwam. Voor zo’n tentoonstelling is dat een goed percentage. Ook werd de campagne goed opgepakt door Rotterdamse media als het Algemeen Dagblad, TV Rijnmond, Radio Rijnmond en vakbladen uit andere sectoren.

Wat verwacht je van de uitreiking op 27 juni?

In 2016 zijn we ook genomineerd, toen met tentoonstelling ‘Gek van Surrealisme’. Naturalis is er toen met de prijs vandoor gegaan. Ik zou het daarom heel leuk vinden als we hem deze keer gaan binnenhalen. Ik zag al dat de genomineerden wederom heel divers zijn: ik ben benieuwd naar de andere verhalen!

De uitreiking van de Cultuurmarketing Awards vindt plaats op donderdagmiddag 27 juni in TivoliVredenburg. En ook jij kan daarbij zijn! Meld je nu aan en laat je inspireren door de beste culturele marketingcases van het jaar en vier samen met vakgenoten uit het hele land de successen van de sector. Iedereen is welkom, dus reserveer alvast je tickets om verzekerd te zijn van een plekje op deze feestelijke middag.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 27 juni 2019.
Tijden: 13:00 – 18:00 uur.
Waar:  TivoliVredenburg, Utrecht (op 5 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 50 euro / regulier: 89 euro.
De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Fotocredits: Museum Boijmans Van Beuningen

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's