klaas seelen parktheater eindhoven de lange tafel cultuurmarketing Awards merk en loyaliteit
door op 29-05-2019 10:21ARTIKELHuman

Genomineerden Cultuurmarketing Awards 2019: maak kennis met Klaas Seelen van Parktheater Eindhoven

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. Van de 74 inzendingen heeft de vakjury er 12 genomineerd. Deze genomineerden presenteren op 27 juni hun cases en maken kans om met de Awards huiswaarts te keren – en jij kan daarbij zijn. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Klaas Seelen van Parktheater Eindhoven, één van de vijf genomineerden voor de Merk & Loyaliteit Award.

Kun je iets meer vertellen over jezelf en de ingezonden case?

klaas seelen parktheater eindhoven de lange tafel cultuurmarketing Awards merk en loyaliteitDe case die ik 27 juni ga presenteren is ‘De Lange Tafel’. Dit project is ontstaan vanuit de wens om een theater te zijn voor iedereen. In de dagelijkse praktijk heeft mijn collega Carla Evers de verantwoordelijkheid voor zaken rondom De Lange Tafel. Zij zal op 27 juni samen met mij deze case presenteren. Ikzelf ben publiekswerker bij Parktheater Eindhoven. Ik neem een centrale rol in binnen het theater om inclusief te zijn voor een breed publiek. Ik kijk naar het publiek van het theater en naar mijn omgeving om te registreren wat voor groepen ik zie en hoe we hen (beter) kunnen bereiken.

Het idee voor De Lange Tafel ontstond vanuit de wens om een inclusieve instelling te zijn voor een grote groep Eindhovenaren. We zagen dat het aantal eenpersoonshuishouden landelijk groeit en juist in Eindhoven neemt deze groep nog meer toe dan elders. Tegelijkertijd blijft bij ons het aantal ‘één-kaart-boekers’ al jaren constant. Er bestaan dus blijkbaar drempels om alleen naar het theater te gaan. Dit zette ons ertoe om te kijken hoe wij deze groep konden verwelkomen in ons theater. In eerste instantie richtten wij ons op de mensen waarvan we al wisten dat zij alleen het theater bezochten.

Dit was ons startpunt om ‘alleengaandvriendelijker’ te worden. Vervolgens keken we hoe we voor mensen die alleenstaand zijn en wel naar het theater wíllen, maar dat nog niet doen, het makkelijker kunnen maken om het theater alleen te bezoeken. Op De Lange Tafel staat vanzelfsprekend geen bord met ‘voor alleengaanden’. We brengen dit subtiel. Mensen die één kaartje kopen, laten we weten dat er een tafel is waar ze altijd mensen kunnen vinden voor een goed gesprek of om gewoon een kopje koffie samen te drinken. Het Parktheater wil een gevarieerd en inclusief publiek verwelkomen, dus we blijven zoeken naar een oplossing om de taboesfeer rondom alleengaanden weg te nemen om zo weer het theater voor iedereen in de stad te zijn.

Waarom is de case prijswaardig?

Dit project is een mooi voorbeeld van inspelen op veranderingen in de omgeving.

Door De Lange Tafel is Parktheater Eindhoven een laagdrempelige instelling voor alleengaanden. Als ik De Lange Tafel bespreek met stakeholders en andere instellingen, reageren zij enthousiast en zijn ze zelf ook geïnteresseerd in een Lange Tafel voor hun instelling. Het concept is makkelijk uit te voeren, kost niet veel en kan toch binnen korte tijd een redelijk groot effect bereiken. Ik ben trots dat wij als theater dit project aangezwengeld hebben en daarmee ook de discussie rondom alleengaanden, alleenstaanden en ook eenzaamheid een nieuwe positieve dimensie meegeven. Deze mensen zijn niet zielig of excentriek, het zijn gewone mensen die ook deel uitmaken van onze maatschappij en participeren in het sociale leven. Bovendien vind ik deze case een mooi voorbeeld van een project dat inspeelt op de veranderingen in de omgeving om zo als theater weer nieuwe publieksgroepen te kunnen verwelkomen.

Wat verwacht je van de uitreiking op 27 juni?

Moet ik hier een diplomatiek antwoord op geven of een eerlijk antwoord? Ik vind het heel leuk dat we weer genomineerd zijn en eigenlijk is onze deelname daarom al geslaagd voor mij. Maar, uiteindelijk is het natuurlijk ook heel leuk als het Parktheater wint. Om het winnen zelf, maar ook om erkenning te krijgen voor het werk dat we doen. Ik geloof dat we met De Lange Tafel een goede weg zijn ingeslagen en dat het project lokaal, regionaal en zelfs landelijk ook aansluiting vindt.

De uitreiking van de Cultuurmarketing Awards vindt plaats op donderdagmiddag 27 juni in TivoliVredenburg. En ook jij kan daarbij zijn! Meld je nu aan en laat je inspireren door de beste culturele marketingcases van het jaar en vier samen met vakgenoten uit het hele land de successen van de sector. Iedereen is welkom, dus reserveer alvast je tickets om verzekerd te zijn van een plekje op deze feestelijke middag.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 27 juni 2019.
Tijden: 13:00 – 18:00 uur.
Waar:  TivoliVredenburg, Utrecht (op 5 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 50 euro / regulier: 89 euro.
De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Fotocredits: Klaas Seelen

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's