Succesvolle rebranding door de 'raken' filosofie

Maak kennis met Pim Halkes van het Rotterdams Philharmonisch Orkest

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards presenteren we Rotterdams Philharmonisch Orkest. Zij zijn genomineerd voor de Branddoctors Merk & Experience Award met de case ‘Rebranding Rotterdams Philharmonisch Orkest’.

Door redactie

Fotografie

Anastasia Kolchina (Pexels)

pim-halkes-2Na zijn studie economie in Rotterdam startte Pim Halkes zijn loopbaan als management trainee bij Wegener. Daarna volgde een functie als salesmanager bij AD NieuwsMedia. Bij reclamebureau Nijgh maakte hij als account director de overstap naar marketing. Daarna werd hij bij Omroep Brabant aangesteld als marketingmanager. Een functie die hij sinds 2013 vervult bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Kan je iets vertellen over het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de case die jullie hebben ingezonden?

Het Rotterdams Philharmonisch orkest staat erom bekend veelzijdig te zijn in de aanpak om publiek te bereiken. Klassieke concerten staan centraal, maar dat is niet het enige genre dat wij uitvoeren. Zo zijn wij het eerste orkest dat begon met filmconcerten in Nederland, waarbij we een film live begeleiden met het orkest. Om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen van het orkest kunnen genieten, spelen we ook andere formats, dit varieert van Braziliaanse muziek tot cross-overs tussen opera en musical.

De case gaat over het rebrandingstraject van het orkest. We zagen namelijk dat – doordat we verschillende producten in de markt zetten – er verwarring ontstond over waar we voor staan. We moesten dus op zoek naar één overkoepelend merkdomein dat alles wat wij doen representeert. We zijn daarom een traject gestart waarin we middels diepte-interviews onder onze klanten, sponsors en orkestleden ons imago hebben onderzocht. Daar kwam uit dat wij een avontuurlijk orkest zijn dat alles doet om het publiek te raken. We besloten dat het ‘raken’ de basis van onze identiteit en imago van het orkest moest worden.

Wat houdt de rebranding in?

We hebben gekozen voor een radicale omslag. Dit heeft geleid tot een nieuwe visuele identiteit met een nieuwe huisstijl en een nieuw logo. De website is opnieuw vormgegeven en ingericht zodat het raken daar al begint. Daar hebben we het niet bij gelaten: de maanden na de introducering van de nieuwe huisstijl hebben we een grote imagocampagne genaamd ‘Laat je raken’ gevoerd. Ook hebben we de contentstrategie aangepast om ervoor te zorgen dat het past bij ons gewenste imago. Het campagnefilmpje werd opgepakt door de pers evenals de gratis privéconcerten die we gaven.