door op 19-06-2019 10:08ARTIKELHuman

Genomineerden Cultuurmarketing Awards 2019: maak kennis met Azadeh Fakhran van het Rotterdams Philharmonisch Orkest

Op 27 juni reiken we de Cultuurmarketing Awards uit aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. Van de 74 inzendingen heeft de vakjury er 12 genomineerd. Deze genomineerden presenteren op 27 juni hun cases en maken kans om met de Awards huiswaarts te keren. In aanloop naar 27 juni stellen we alle genomineerden aan je voor. Deze keer: Azadeh Fakhran van het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Kun je iets over jezelf en de case vertellen?Rotterdams Philharmonisch Orkest Merk loyaliteit award Cultuurmarketing

Sinds februari 2018 ben ik Manager Marketing & Sales bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ik begon bij deze organisatie op het moment dat het campagnejaar rondom het honderdjarige bestaan van het orkest startte. Deze jubileumcampagne werd breed gedragen door de gehele organisatie. Met de leus ‘Kennen we elkaar al?’ werkte alle werknemers met veel passie mee aan het vieren van onze verjaardag met de hele stad Rotterdam en de regio. Iedereen was welkom om dit feestelijk jaar met ons te vieren.

We bedachten drie elkaar versterkende campagnes om in de loop van ons jubileumjaar met een zo breed mogelijk publiek in contact te komen: de Luisterstoel, Wijk in de Zaal en ons openbare Eeuwfeest. De Luisterstoel is een speciaal door ons ontwikkelde stoel waarin meerdere mensen tegelijk op uiteenlopende locaties onze opnames kunnen beluisteren. In totaal werden er vier stoelen op verschillende openbare plekken in de regio neergezet, waaronder Rotterdam Airport, de Markthal, De Kuip en Erasmus MC. Onder de noemer Wijk in de Zaal nodigden wij per concert honderd Rotterdammers uit voor een gratis concertbezoek van het Rotterdams Philharmonisch Orkest in De Doelen. En ten slotte gaven wij op de daadwerkelijke datum van onze verjaardag op 9 juni een groot openbaar feest op het Schouwburgplein, midden in het hart van Rotterdam. Bij de drie activiteiten stond het wederzijdse kennismaken centraal en zo creëerden wij talloze momenten om bestaand en nieuw publiek beter te leren kennen, ons merk lading te geven en onze bekendheid te vergroten.

Het jubileumjaar van het Rotterdams Philharmonisch Orkest liet mensen niet alleen kennis maken met ons merk, het was ook een ode aan de waarden van klassieke muziek. Dit genre wordt onterecht als elitair, ouderwets en hoogdrempelig beschouwd. Dat is zonde. Symfonische muziek biedt mensen de kans om naar een muzikaal verhaal te luisteren dat wordt verteld door honderd talentvolle mensen die met volle inzet op het podium staan. Doordat mensen tijdens een concert niet op hun telefoon kijken of met hun buurman of buurvrouw praten, zijn ze uitsluitend aan het luisteren en observeren. Hierdoor vinden mensen rust en raken ze geïnspireerd in een echt moment van genot. Met ‘Kennen wij elkaar al?’ nodigden we iedereen uit om deze unieke belevenis zelf te ervaren en met ons te delen.

Waarom is de case prijswaardig volgens jou?

Ten eerste omdat we fantastische resultaten hebben behaald. ‘Kennen wij elkaar al?’ is meer dan een kreet: we ontvingen meer dan 6.000 nieuwe bezoekers in de zaal. Dit kwam mede door Wijk in de Zaal, maar een belangrijke factor was ook de vele media-aandacht die wij vanaf het begin van de campagne kregen. Van het nieuwe publiek hebben we veel positieve reacties ontvangen. Mensen waardeerden het om kennis met ons merk te maken en een groot aantal bezoekers gaf ook aan graag terug te willen komen.

Muziek is voor iedereen, dus wij zijn voor iedereen!

Ten tweede hebben we met deze campagne de kans gegrepen om onze merkwaardes niet alleen met het traditionele publiek te delen, maar de achterliggende beloftes ook buiten de concertzaal aan de hand van daden waar te maken. Muziek is voor iedereen, dus wij zijn voor iedereen! De campagne ‘Kennen wij elkaar al’ stopt overigens niet. Zowel Wijk in de Zaal als de Luisterstoel krijgen een vervolg. In het jubileumjaar zijn partners aangehaakt waarmee we nu sparren om een nog breder publiek in Nederland kennis te laten maken met het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Wat verwacht je van de uitreiking op 27 juni?

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest is een orkest wat internationaal op topniveau opereert. Wij hebben de wens, en voelen ook de verantwoordelijkheid, om een divers en breed publiek aan ons, en de kunstvorm waarvoor we ons sterk maken, te binden. Het succes van onze jubileumcampagne laat zien dat de symfonische klassieke muziek in de hedendaagse culturele behoefte past en iets toevoegt. Op 27 juni hoop ik andere takken binnen de culturele sector, die ook moeite hebben om een breed publiek te bereiken, te kunnen inspireren met ons verhaal.

De uitreiking van de Cultuurmarketing Awards vindt plaats op donderdagmiddag 27 juni in TivoliVredenburg. En ook jij kan daarbij zijn! Meld je nu aan en laat je inspireren door de beste culturele marketingcases van het jaar en vier samen met vakgenoten uit het hele land de successen van de sector. Iedereen is welkom, dus reserveer alvast je tickets om verzekerd te zijn van een plekje op deze feestelijke middag.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 27 juni 2019.
Tijden: 13:00 – 18:00 uur.
Waar:  TivoliVredenburg, Utrecht (op 5 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 50 euro / regulier: 89 euro.
De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Fotocredits: Guido Pijper (header), Oscar Seykens (portretfoto) & Bob Bruyn (foto Luisterstoel)

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's