Overzicht cultuurmarketing onderzoeken
door op 10-07-2018 11:12ARTIKELMarketingcommunicatie

De culturele zomerleeslijst 2018: 5 inspirerende afstudeeronderzoeken

De zomer is voor velen een periode van vakantie en rust, waarin de werkdruk op een lager pitje brandt. Dat maakt de zomer een ideale periode om inspiratie op te doen voor het nieuwe culturele seizoen. Deze inspiratie kun je uitstekend putten uit de scripties van studenten. Elk jaar studeren er tientallen studenten af met onderzoeken in en naar de culturele sector. Cultuurmarketing dook alvast in de scriptiedatabases en tipt enkele interessante onderzoeken van het afgelopen jaar (op willekeurige volgorde).

Zit de inspiratie die je zoekt niet tussen deze vijf onderzoeken, of wil je juist nog veel meer te weten komen? Houdt dan goed onze website in de gaten. Later deze zomer publiceren wij deel twee van onze culturele zomerleeslijst.

1. Jongerenbezoek in de culturele sector

Jongeren zijn een ondervertegenwoordigde bezoekersgroep in de culturele sector, dat constateerde Silvie van Oost. Daarom onderzocht zij welke marketing- en communicatiestrategieën culturele instellingen inzetten om het bezoek van juist jongeren te vergroten. Daarnaast keek Van Oost ook naar de veronderstelde effectiviteit van deze strategieën.

Silvie van Oost schreef ‘Het vergroten van jongerenbezoek in de culturele sector’ ter voltooiing van de master communication science aan de Universiteit van Amsterdam.

2. Subjectief taalgebruik in persberichten

Gewoonlijk volgen schrijvers van persberichten de formele eisen van een journalistieke schrijfstijl. Dit geeft immers de grootste kans dat je bericht opgepikt wordt door een krant, website of ander soortgelijk medium. Maar, zo merkt Lois van Aken op, Nederlandse musea maken regelmatig gebruik van zogenaamde ‘subjectieve taalintensiveringen’ in persberichten voor evenementen. Van Aken onderzocht welke subjectieve bewoordingen de musea gebruiken, en hoe deze effect hebben.

Lois van Aken studeerde af van de master communicatie- en informatiewetenschappen: tekst en communicatie aan de Universiteit van Amsterdam met deze scriptie onder de naam: ‘Heel erg veel zeer prachtige kunst’.

3. Samenwerkende festivals

In 2013 werd er fors gesneden in de subsidies voor Nederlandse podiumkunstenfestivals. Achttien van de dertig festivals verloren hun subsidie en de overige twaalf werden tot ruim 60% gekort. In 2016 zijn de overgebleven festivals een informeel landelijk samenwerkingsverband aangegaan: De Verenigde Podiumkunstenfestivals. Chabelle van der Pauw beantwoordt de vraag welke waarden de partners van De Verenigde Podiumkunstenfestivals toekennen aan het samenwerkingsverband.

Chabelle van der Pauw studeerde af met het onderzoek ‘Samenwerken in de culturele sector’ van de master kunstbeleid en -management aan de Universiteit Utrecht.

4. Etnografisch onderzoek naar sociale inclusiviteit en diversiteit

Hoe gaat een museum voor moderne en hedendaagse kunst kunst om met sociale inclusiviteit en diversiteit? Dat is wat Els Blaauw zich afvroeg. Om antwoord op de vraag te geven deed ze etnografisch onderzoek in het Van Abbemuseum, een museum wat door de Code Culturele diversiteit tot best practice is benoemd.

Els Blaauw behaalde de master interculturele communicatie aan de Universiteit Utrecht met het onderzoek ‘Het is de kunst diversiteit inclusief te maken – een institutioneel etnografisch onderzoek naar sociale inclusiviteit en diversiteit in het Van Abbemuseum’.

5. De relatie tussen het Van Gogh Museum en zijn publiek

In de afgelopen decennia is er een verschuiving in de manier waarop musea met het publiek omgaan. De relatie tussen het museum en het publiek is tegenwoordig inhoudelijker en actiever van aard. Zo ook in het Van Gogh Museum. Elise van Zuijlen onderzocht welke factoren de relatie tussen het Van Gogh Museum en zijn publiek beïnvloeden, en wat de onderliggende waarden van deze relatie zijn.

Elise van Zuijlen behaalde de master kunst- en cultuurwetenschappen: kunstbeleid en mecenaat aan de Radboud Universiteit met het onderzoek: ‘Het Van Gogh Museum, een ‘relaxte verbinder’ of toch anders?’.

 

Fotocredit: Keaton Haraga / lifeofpix