Customer journey 101: van lineaire trechter naar McKinsey's lusmodel

5 fases van elke klantreis in de cultuursector

19 mei 2016

De beleving van bezoekers aan culturele instellingen gaat verder dan alleen het bezoek aan een museum, theater, concertgebouw of andere locatie. Het is belangrijk om de hele customer journey, oftewel de reis die de bezoeker aflegt voor en na het bezoek, in beeld te hebben.

Door de redactie

Fotografie

Flickr / Flickr / Flickr

Voor de culturele sector is de customer journey, of klantreis, een aaneenschakeling van ervaringen die bezoekers hebben vanaf het moment dat ze in aanraking komen met een organisatie. Er bestaan verschillende ideeën over het verloop van de klantreis, en deze zijn ook in de loop der jaren veranderd. In dit artikel zullen we het lusmodel van McKinsey toelichten aan de hand van de klantreis van een bezoeker aan een culturele instelling.

Van lineaire trechter naar McKinsey’s lusmodel: fases van de customer journey

Het oude beeld wat bestaat over de “customer journey” is die van de trechter. Een bezoeker die bijvoorbeeld een museum in Amsterdam wil bezoeken zal eerst bekijken welke musea er te vinden zijn, zal een aantal daarvan overwegen, en koopt uiteindelijk kaartjes voor één museum. Deze bezoeker gaat van veel opties naar één beslissing, en zal na zijn of haar bezoek weer dezelfde stappen doorlopen.

Het internationale marketingconsultatiebureau McKinsey stelt echter dat de fases van een customer journey geen lineaire trechter maar een lus zijn. McKinsey identificeert de volgende vijf fases binnen de customer journey: een eerste overweging, een actieve oriëntatie, het moment van aankoop, en de ervaring na de aankoop, waaronder de zogenaamde loyalty loop valt. Wat houden deze fases precies in en wat voor betrekking hebben ze tot de culturele sector?