Daan Roukens
door op 02-04-2015 09:54ARTIKELHuman

Daan Roukens doet het anders: een wisselwerking tussen commercialiteit en authenticiteit

Sommige makers onderscheiden zich naast hun werk zelf door zijn of haar visie op marketing. In deze rubriek op Cultuurmarketing.nl stellen we deze makers aan je voor. In dit artikel lees je meer over het werk en de visie van Daan Roukens, kunstenaar en oprichter van NO REST FOR THE OBSESSED.

Daan RoukensDaan Roukens is autonoom kunstenaar en oprichter van cross-media platform NO REST FOR THE OBSESSED.

Vanuit zijn kunstenaarschap focust hij op het creëren van abstract werk, variërend van schilderijen, muurschilderingen (zie ook het filmpje hieronder), digitaal ontwerp, tot werk in opdracht of samenwerkingen met andere merken/bedrijven. Als verlengstuk van zijn creativiteit is hij het online platform gestart, waarin hij zichzelf presenteert ten opzichte van zijn passie en inspiratie.

Dit vertaalt zich in een blog waarin hij zijn inspiratiebronnen deelt, en een webstore waar zijn werk te koop is. Daarnaast biedt het platform ook veel mogelijkheden om samenwerkingen aan te gaan met merken.

“Deze wisselwerking tussenTeva-x-Daan-Roukens-Print commercialiteit en authenticiteit vormt voor mij de uitdaging om creativiteit op een groter en meer toegankelijker vlak neer te zetten.”

Cultureel Ondernemerschap is de afgelopen jaren een hot topic. Wat betekent het voor jou in de dagelijkse praktijk?

In het laatste jaar van mijn academietijd was ik al erg bewust van het feit dat het creëren van een netwerk, ondernemerschap, en commercialiteit ontzettend belangrijk zou zijn. Dit werd mij in eerste instantie niet in dank afgenomen, en werd betiteld als oppervlakkig. “De kunst boven alles!”

Nu, zo’n zes jaar later, vind ik het erg fijn om te zien dat het cultureel ondernemen is toegenomen. Vooral vanuit een bedrijfsmatige kant wordt meer gekeken naar kunst en cultuur, en merken zijn bewuster aan het omgaan met wie ze samenwerken en waarom. Er ontstaan steeds meer cross-overs tussen kunst, mode en muziek. De drempel naar een galerie, beurs of museum is vaak te hoog.

 

Daan Roukens 1Notes To Myself #1

In hoeverre houd jij je bezig met de marketing & communicatie van je creaties? Denk je hier tijdens het maakproces al over na?

Ja, maar het is niet zo dat mijn werk hierdoor beïnvloed wordt op het esthetische vlak. Via mijn blog, de nieuwsbrief en een social mediakanaal als Instagram communiceer ik nieuw werk, mijn werkproces, en dingen die ik interessant vind. Dit is tegenwoordig natuurlijk ook een onderdeel van marketing & communicatie geworden.

Daarnaast denk ik tijdens het werkproces ook na over wat de beste manier is om mijn werk ‘neer te zetten’. Dit gaat dan niet alleen over de marketing, maar ook dat het werk goed tot zijn recht komt. Het visuele is erg belangrijk, en daarbij denk ik dan aan het beeldmateriaal en de tekst.

De muurschildering van Daan Roukens bij Tommy’z Toko in Amsterdam

Wat is jouw visie op cultuurmarketing anno 2015? Wat doen de marketeers in de sector goed, waar kunnen we nog op scoren?

Ik denk dat cultuurmarketing goed op weg is om kunst aantrekkelijker te maken voor een groot publiek. Maar wat ik merk in mijn eigen omgeving, is dat men de drempel naar een galerie, beurs of museum toch vaak te hoog vindt. Vaak denkt men bij kunst aan moeilijke video-installaties en oude schilderijen, maar muziek en festivals vallen daar ook gewoon onder.

Ik denk dat het publiek dat het moeilijkst te bereiken is (jong volwassenen) meer betrokken moeten worden bij musea. Het belangrijkste daarin is het bereik vergroten, met meer jonge kunstenaars, en niet altijd de bekende namen.

Daan Roukens 3Notes To Myself #1 & #2

Welke kunst- en cultuurproductie (of design) van de afgelopen jaren vond je goed op zowel inhoudelijk als marketingvlak?

Eind vorig jaar werd de tweede Art Bottle collectie van Warsteiner gepresenteerd. Warsteiner selecteerde zes kunstenaars (van grafisch, autonoom, tot aan graffiti) en die ontworpen elk een artwork op een fles. Dit alledaagse biertje neerzetten als kunstobject vind ik erg interessant. De flesjes werden veelal gepromoot op grote evenementen als Amsterdam Dance Event.

Het mooie hiervan is dat zes kunstenaars hun werk kunnen laten zien aan een groot publiek, waarvan vele waarschijnlijk niet wekelijks een museum bezoeken. Een project waar bij commercialiteit, authenticiteit en vooral toegankelijkheid centraal staan naast een mooi ontwerp.

Tot zover het interview met Daan Roukens. Je kunt meer van zijn werk en inspiratiebronnen zien op zijn website en het platform NO REST FOR THE OBSESSED. Ben jij of ken jij een maker in de cultuursector met een bijzondere visie of marketing? Tip ons dan via mail of Twitter.

Fotocredit: Daan Roukens