25 meest gelezen
door op 02-07-2015 10:00ARTIKELCRM

De 25 meest gelezen artikelen van het afgelopen seizoen

Het culturele seizoen loopt ten einde. Ook bij Cultuurmarketing gaan we het iets rustiger aan doen. Deze zomer kan je zeker nog artikelen op onze site verwachten, maar iets minder dan normaal. Voor het geval dat je toch meer kennis wilt vergaren, je stierlijk verveelt of gewoon niet genoeg van ons kunt krijgen, hebben we de meest gelezen artikelen van het afgelopen culturele seizoen op een rijtje gezet. Welke is aan jouw neus voorbij gegaan?

  1. 5 manieren om te scoren met Facebook

    door Patricia Liplijn

Flickr / cc / Swen-Peter Ekkebus

Op nummer 25: vijf manieren om te scoren met Facebook. Weet jij al hoe je positieve associatie moet creëren? Lees hier meer.

  1. Meten is weten: zo analyseer je de inzet van social media

    door Patricia Liplijn

Flickr / cc / Yoel Ben-Avraham

Social media was een populair onderwerp het afgelopen jaar. Je kunt je social media inzet het beste optimaliseren door er een analyse op los te laten. Lees hier verder.

  1. Komt jouw boodschap over? Zo leest de online lezer

    door Anne van Melick

Flickr / cc / USDA Photostream

Communicatie gebeurt steeds meer online, maar dit vereist andere schrijftechnieken dan print. Hoe kan je jouw tekst het beste instellen op online leesgedrag? Lees meer.

  1. Marc van Kaam van Luxor Theater: Marketing is het gezicht van het bedrijf

    door Nikki van Stipdonk en Patricia Liplijn

Marc van Kaam

In de rubriek ‘Movers & Shakers‘ vragen we marketeers (of directeurs) die recentelijk van baan zijn gewisseld naar hun verwachtingen, doelen en visie op (cultuur)marketing. Sinds september 2014 is Marc van Kaam directeur van het Luxor Theater. Lees het interview hier.

  1. PS|theater doet het anders: marketing als startpunt van het werk

    door Patricia Liplijn

PStheater doet het anders

Een andere rubriek die vanaf sinds dit seizoen te lezen is op onze site: ‘Doet het anders‘. In deze rubriek vragen we makers in de sector naar hun visie op cultuurmarketing. Wat doen we goed in de sector, en waar kunnen we nog op scoren? Lees meer over PS|theater, het stadsgezelschap van Leiden.

  1. Le Guess Who?, Mauritshuis, Parktheater Eindhoven, TivoliVredenburg & We Are Public zijn genomineerden Gouden Struis 2015

    door de redactie

Nominaties Gouden Struis

Dit jaar vond de eerste editie van de Cultuurmarketing Awards plaats, waarbij de Cultuurmarketing Scriptieprijs en de Gouden Struis, de prijs voor de beste culturele marketingcase van het afgelopen seizoen, werden uitgereikt. Een vakjury beoordeelde de inzendingen voor de Gouden Struis en selecteerde vijf finalisten. Bekijk hier de genomineerden.

  1. Veel nieuwe deelnemers bij Gouden Struis 2015

    door de redactie

De Gouden Struis

Marketeers mochten hun case insturen voor nominatie van de Gouden Struis, of een andere case tippen. Dit jaar werd een recordaantal inzendingen behaald, een mooie stijging van het aantal deelnemers ten opzichte van de voorgaande jaren. en ook zagen we veel organisaties die voor de eerste keer meedingen naar de prijs. Bekijk het nieuwsbericht hier.

  1. Case: ledenwerving als businessmodel in een nichemarkt

    door de redactie

Subbacultcha! en We Are Public

Zoals vanouds werden ook dit seizoen uitgewerkte cases uit de praktijk gepubliceerd. Op nummer 18 in deze lijst: de case over Subbacultcha! en We Are Public.

  1. Case: De koerswijziging van het Residentie Orkest

    door de redactie

Residentie Orkest Foto-SimonVanBoxtel

In 2012 kwam ook de bekende mokerslag voor het Residentie Orkest: de subsidie werd met zo’n 30% gekort. Hoe is het Residentie Orkest daarmee omgegaan? Lees het in de case.

  1. “Sluiten diepgang en grootschaligheid elkaar uit?” Scriptieprijst-finalist Jodie de Groot

    door Anne van Melick

Jodie de Groot

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards op 25 juni hebben we de finalisten van de Cultuurmarketing Scriptieprijs aan je voorgesteld. Wie zijn de personen achter deze onderzoeken, wat is hun toekomstambitie in de cultuursector en wat is hun visie op het vakgebied? Lees hier meer over Jodie’s visie.

  1. Vijf succesvolle Facebook campagnes

    door Nikki van Stipdonk en Patricia Liplijn

    Vijf succesvolle Facebook campagnes

Facebook scoorde goed het afgelopen seizoen. In dit artikel lees je over vijf succesvolle cases en de lessen die hier uit gehaald kunnen worden. Bekijk ze hier.

  1. Case: VICE: marketing voor een digitale generatie

    door de redactie

    VICE

Wie zijn de Millennials en hoe je verbind je hen aan je merk? Sjoerd Raaijmakers van VICE vertelt over marketing voor een digitale generatie. Lees meer.

  1. Verslag Cultuur in Beeld 2014: Trends Sociaal Cultureel Planbureau en visie Jet Bussemaker

    door Patricia Liplijn

    Cultuur in Beeld 2014

Op 1 december 2014 vond de jaarlijkse cultuurconferentie Cultuur in Beeld van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap plaats. Circa 1.200 mensen kwamen samen in de Van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Cultuurmarketing deed live verslag op Twitter en vat de dag nogmaals samen. Lees hier de samenvatting van het plenaire gedeelte in de ochtend.

  1. Oeps! Zeven veel gemaakte fouten met Facebook adverteren

    door Patricia Liplijn

    Veelgemaakte fouten met Facebook adverteren

Facebook advertenties lenen zich onder andere goed voor het bekendmaken en verkopen van nieuwe tentoonstellingen, voorstellingen, concerten of andere activiteiten, het genereren van meer naamsbekendheid en meer likes voor je pagina. Lees hier hoe je veelgemaakte fouten kunt vermijden.

  1. Veelgemaakte fouten met emailmarketing

    door Nikki van Stipdonk

    Veelgemaakte fouten in emailmarketing

We lezen graag over andermans en mogelijk onze eigen fouten, want na gelezen te hebben over fouten met Facebook adverteren viel ook het artikel over veelgemaakte fouten met emailmarketing bij velen goed in de smaak. Lees hier verder.

  1. Ruben Israël (Luxor Theater): “CRM is het toverwoord, maar vergeet de Superpromoter niet”

    door Patricia LiplijnMovers & Shakers Ruben Israel

Na een gesprek met de directeur van het Luxor Theater, Marc van Kaam, kwam er ook een nieuw hoofd Marketing werken bij het Luxor Theater. Lees hier het interview met Ruben Israël.

  1. Dit zijn de 8 finalisten voor de Cultuurmarketing Scriptieprijs

    door Anne van Melick

Finalisten Scriptieprijs

Het nieuwsbericht lees je hier. In aanloop naar de Cultuurmarketing Awards hebben we ook alle finalisten geïnterviewd over hun onderzoek, visie en ambities. Een overzicht daarvan vind je hier.

  1. Case: Van Gogh Museum: een snelle organische groei op Facebook

    door de redactie

    Facebook groei Van Gogh Museum
    Het Van Gogh Museum heeft één van de grootste culturele Facebook pagina’s van Nederland.Lees hier verder over de organische groei van de pagina.

    7. Drukker dan druk: de week van Dieke van der Spek

    door Patricia Liplijn

    Dieke van der Spek
    Naast Movers & Shakers en de interviews met makers kende nog een rubriek zijn debuut op Cultuurmarketing.nl: ‘de week van…’. In deze rubriek houdt steeds een andere cultuurmarketeer in woord en beeld een verslag bij van zijn of haar werkweek. De eerste deelnemer aan de rubriek was meteen een voltreffer: de week van freelance marketeer Dieke van der Spek. Lees meer.

    6. Jongeren en cultuur: ken jij deze initiatieven al?

    door Patricia Liplijn

    Jongeren initiatieven

Sommige culturele zetten speciale programma’s in om een jongere doelgroep te bereiken. In dit artikel zetten we een aantal jongereninitiatieven uit het Nederlandse cultuurland op een rijtje. Bekijk ze hier.

  1. Onderzoeksrapport: de Museumkaart, wat is deze waard?

    door de redactie

    Scriptieprijs Hassina Bahar - Museumkaart

Eén keer in de maand publiceren we een samenvatting van een afstudeeronderzoek in de kunst- en cultuursector. De gepubliceerde onderzoeken dingen automatisch mee naar de Cultuurmarketing Scriptieprijs. Het meest gelezen onderzoek won dit jaar de Scriptieprijs: het onderzoek van Hassina Bahar naar de algemene en financiële effecten van de Museumkaart. Download hier de samenvatting.

  1. De basislessen van jongerenmarketing

    door Nikki van Stipdonk

    Jongerenmarketing

Jongerenmarketing was het afgelopen seizoen een hot topic. In dit artikel beschrijft Nikki van Stipdonk enkele basislessen. Lees ze hier.

  1. Case: Soldaat van Oranje: Nederlands langstlopende voorstelling ooit

    door de redactie

    Case Soldaat van Oranje

We zijn aangekomen bij de top 3! Op de derde plaats staat de best gelezen case van dit seizoen, over de marketingstrategie van Soldaat van Oranje. Lees de case.

  1. Cultuurmarketing onderzoek 2014: sector zet in op hogere bezoekersaantallen

    door Hilde Smetsers

    Cultuurmarketing onderzoek 2014

De voormalige nummer 1: de resultaten van het Cultuurmarketing onderzoek 2014! In dit artikel lees je alles over de trends in het vakgebied van het voorgaande jaar. Ook dit jaar hebben we weer een onderzoek uitgevoerd, maar op deze resultaten is het nog even wachten. Lees de resultaten van 2014.

  1. Facebook, Twitter, Instagram… Welke sociale media gebruikt jouw doelgroep?

    door Nikki van Stipdonk

    Welke sociale media gebruikt jouw doelgroep?

Het meest gelezen artikel van het afgelopen seizoen: alles over de verschillende doelgroepen van diverse sociale media. Klik hier om na te lezen.

 

 

Fotocredit: Flickr