Social media marketing trends
door op 03-11-2015 11:46ARTIKELOnline marketing

Van contentmarketing tot betaalde advertenties: dit zijn de 5 grootste social media marketing trends

Sinds 2010 is het aantal social media gebruikers wereldwijd meer dan verdubbeld: van 970 miljoen actieve gebruikers naar 1,96 miljard in 2015. Social media zijn nog lang niet op zijn retour. Niet alleen het aantal individuen op social media groeit: bij de meeste culturele organisaties zijn social media al een vast deel van de marketingcommunicatiestrategie. Maar wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen op dit moment? In aanloop naar de workshop ‘social media marketing’ op 8 december zetten we 5 relevante social media trends voor de cultuursector op een rijtje.

1. Contentmarketing is here to stay

De afgelopen jaren is contentmarketing sterk in opkomst. Bij contentmarketing draait het om het bieden van relevante en waardevolle inhoud. Dit met het doel om de doelgroep aan je te binden, waarna deze uiteindelijk ook tot conversie (zoals het kopen van een ticket) over zal gaan. Een mediamerk als VICE past dit bijvoorbeeld goed toe en ziet de bezoekersaantallen en engagement daardoor sterk stijgen.

Storytelling, het vertellen van het inhoudelijke verhaal van je organisatie of culturele product, gaat hand in hand met contentmarketing. Dit gegeven kunnen culturele instellingen goed toepassen, cultuur draait immers om het vertellen van verhalen. Om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen je verhaal of boodschap leren kennen, moet je zorgen dat je content tastbaar is en dat je doelgroep die content wil én kan delen. Zo bereik je niet alleen je eigen volgers, maar, ook hun vrienden.

Social media zijn perfecte kanalen voor het vertellen van deze verhalen. Bij contentmarketing via social media is het goed mogelijk om je verhaal op te breken in kleine stukken. Het Rijksmuseum past dit op een slimme wijze toe: zij lieten rond tijdens hun heropening hun collectie op een slimme wijze op Facebook zien.

Schermafbeelding 2015-11-03 om 11.18.37

Post van het Rijksmuseum voor de opening in april 2013

Maar niet alleen Facebook is geschikt voor storytelling. Via Instagram en Pinterest kan je je verhaal op een visuele manier overbrengen. Het ene medium sluit het andere niet uit, ze vullen elkaar aan doordat ze allemaal andere unieke eigenschappen hebben. Ook bereik je via social media direct de juiste doelgroep: je volgers zijn immers al geïnteresseerd in jouw organisatie of product.

2. Visuele content is booming

Visuele content zoals foto’s en video’s domineren het social medialandschap. En dat is niet gek, want posts met visuele content wordt tot wel 94% meer bekeken. Deze berichten worden ook vaker gedeeld, video’s worden tot wel 12 keer vaker gedeeld dan tekstberichten. Een filmpje plaatsen, mits het relevante en aansprekende informatie bevat, kan dus een positief effect hebben op het bereik van je organisatie.

Een voorbeeld van een organisatie die veel gebruikt maakt van visuele content, is Nationale Opera & Ballet: alle content die ze op social media plaatsen wordt voorzien van een foto of video. En dat werpt duidelijk zijn vruchten af: sommige video’s hebben meer dan 100.000 views.

Facebook speelt filmpjes in het nieuwsoverzicht op je tijdlijn tegenwoordig automatisch af. Een handige zet, want uit onderzoek van Facebook zelf blijkt dat automatisch afgespeelde video’s 10% vaker worden bekeken, geliked, gedeeld of voorzien van commentaar. Kortom: visuele content zorgt voor fors meer engagement.

Filmpje op de Facebook pagina van de Nationale Opera & Ballet

Video op de Facebook pagina van de Nationale Opera & Ballet

 3. Toename in betaalde advertenties

Een gemiddelde Facebook-post van een bekend merk bereikt maar 2% van zijn publiek. Dit komt door de edgerank, een filter van Facebook om iedere gebruiker nieuws te bieden dat voor hem of haar relevant is. Een laag organisch bereik kan aanleiding vormen voor het plaatsen van betaalde online advertenties. Als je er als marketeer zeker van wilt zijn dat je content de doelgroep bereikt, is betalen inmiddels bijna onontkoombaar.

Uit onderzoek van Invesp blijkt dat ruim 90% van de marketeers betaalt voor advertenties op Facebook. LinkedIn staat op nummer twee en Twitter staat op de derde plek als het gaat om de meest gebruikte social media om op te adverteren. Ook Instagram heeft inmiddels opties om te adverteren, onder andere door middel van foto’s en filmpjes van maximaal 30 seconden. Een organisatie die van deze optie gebruik maakt is de Stadsschouwburg Amsterdam. Via de onderstaande Instagram-advertentie krijgt hun organisatie en voorstelling aandacht en wordt de verkoop van kaartjes gestimuleerd.

Advertentie van Stadsschouwburg Amsterdam op Instagram

Advertentie van Stadsschouwburg Amsterdam op Instagram

4. Meer aandacht voor Snapchat, Instagram en Pinterest

Video’s en afbeeldingen worden niet alleen op Facebook en YouTube geplaatst. Sterk groeiende sociale media die draaien om visuele content, zoals Instagram, Pinterest en Snapchat, nemen sterk in populariteit toe. Van al deze drie platforms een voorbeeld hoe culturele organisaties zich hierop profileren:

Museum razend populair op Snapchat

Snapchat is het medium dat de laatste tijd aan populariteit toeneemt, waarmee foto’s en filmpjes enkele seconden kunnen worden bekeken en daarna direct verdwijnen. De gebruikers van dit platform zijn in vergelijking met andere social media jong: de gemiddelde leeftijd ligt tussen de 13 en 34 jaar. Sinds kort zijn ook bedrijven actief op Snapchat.

Het Los Angeles County Museum of Art (LACMA) is het eerste museum dat gebruikmaakt van Snapchat en de foto’s die ze posten hebben aandacht gekregen over het hele internet. Het LACMA probeert zijn boodschap te verzenden op een manier die aansluit bij de interesses van zijn doelgroep. In de onderstaande snap quoten ze de populaire film Mean Girls.

 

Snap van het LACMA, met quote uit de film Mean Girls

Snap van het LACMA, met quote uit de film Mean Girls

Aandacht vragen via foto’s op Instagram

Instagram, een medium dat draait om het uploaden, taggen en delen van foto’s en video’s, is erg populair onder jongeren onder de twintig jaar. Via Instagram kun je gemakkelijk je ‘community culture’ tonen: zo laat je zien waar jouw bedrijf voor staat. Maar je kan ook, zoals in het onderstaande voorbeeld van Fotografiemuseum Foam, visuele content posten om aandacht te genereren voor een evenement.

Foto op het Instagram account van FOAM Amsterdam

Foto op het Instagram account van FOAM Amsterdam

Pinterest: jouw organisatie zichtbaar door pins en clicks

Pinterest draait simpel gezegd om het selecteren van je eigen afbeeldingen, die je vervolgens op je eigen prikbord kunt hangen (pinnen). Dit leidt automatisch tot veel clicks – een pin wordt veel vaker opnieuw gepind dan een tweet wordt geretweet. En een pin blijft veel langer zichtbaar dan bijvoorbeeld een post op Facebook. Pinterest levert dus een relatief groot bereik op.

Pinterest heeft volgens Newcom Research & Consultancy 1,6 miljoen gebruikers in Nederland, wat nog niet zo veel is in verhouding tot Facebook (9,4 miljoen) en Instagram (3,8 miljoen). Maar het wint wel aan populariteit – het afgelopen jaar is het aantal gebruikers in Nederland verdubbeld. Een culturele organisatie die zich via dit platform profileert, is Toneelgroep Oostpool. Zij pinnen foto’s ter promotie van voorstellingen.

Foto op het Pinterest account van Toneelgroep Oostpool

Foto op het Pinterest account van Toneelgroep Oostpool

Kortom: gebruik verschillende (nieuwe) sociale media om verschillende doelgroepen te bedienen. Post bijvoorbeeld content op Facebook en een aangepaste versie voor de jongere generatie op Snapchat of Instagram.

5. Aankopen via telefoon

Steeds meer sociale media komen met een koopknop: een knop waarmee direct vanuit de website of app een aankoop gedaan kan worden. Facebook heeft al een tijdje zo’n knop in gebruik en sinds september gebruiken Twitter, Instagram en Pinterest deze functie ook in Nederland. Op deze manier bied je het publiek een ander kanaal om bijvoorbeeld een ticket te kopen. En het moedigt spontane aankoop aan. Gezien de knop pas recent geïntroduceerd is en de implementatie nog nadelen met zich meebrengt, is het gebruik nog niet hoog. Maar dit gaat de komende jaren waarschijnlijk wel groeien.

Tot zover de huidige trends op het gebied van social media marketing. Wil jij leren hoe je de resultaten van social media marketing vergroot? Neem dan op dinsdag 8 december 2015 deel aan de workshop: social media marketing.

Fotocredit: Flickr

Tessel Stam

Geschreven door Tessel Stam

Tessel Stam studeert Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen en werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.