Movers & Shakers Sophie Cocquyt
door op 23-06-2015 08:16ARTIKELHuman

De ambities van Sophie Cocquyt bij het vernieuwde NTGent

Vraag jij je ook wel eens af wie de nieuwe gezichten zijn bij de vacatures die je voorbij hebt zien komen? Welke cultuurmarketeers beginnen aan een nieuwe uitdaging? In Movers & Shakers interviewen we maandelijks een cultuurmarketeer over zijn of haar nieuwe baan, verwachtingen en visie op cultuurmarketing. Deze keer een interview met Sophie Cocquyt, sinds december Directeur Communicatie & Marketing bij NTGent.

Sophie Cocquit 2Sophie Cocquyt (48) is gepokt en gemazeld in de culturele sector. Ze woont en werkt in Gent, en heeft een grote liefde voor de kunst, dat ze zelf omschrijft als muziek, woord, beeld, schoonheid, passie en emotie.

Sophie is geen onbekende voor de Vlaamse culturele sector: al 25 jaar werkt zij bij diverse culturele instellingen, waaronder het Concertgebouw in Brugge, Muziekcentrum de Bijloke te Gent en de Koninklijke Muntschouwburg te Brussel. Sinds december 2014 heeft Sophie een nieuwe aanstelling als Directeur Communicatie & Marketing bij NTGent, het stadstheatergezelschap van Gent. NTGent wil theater maken ‘dat ontroert, uitdaagt en bevreemdt’.

 

“Een Europees actueel stadstheater dat multidisciplinair werkt:
daar kan je alleen maar héél enthousiast naar uitkijken!”


Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat is je grootste motivatie om bij NTGent te gaan werken?

Ik vind de komst van Johan Simons (Nederlands opera- en theaterregisseur, red.) als artistiek directeur per juni 2015 een fantastische uitdaging voor Gent. Ik ben heel blij deel te mogen uitmaken van een team met hem als artistiek directeur. Hij kiest voor een Europees actueel stadstheater dat multidisciplinair werkt: daar kan je alleen maar héél enthousiast naar uitkijken!

“Er komt een nieuw signatuur, een nieuw NTGent”


Waar ga je je vooral mee bezig houden?

Vanzelfsprekend de communicatie en marketing van het gezelschap. Dat is in eerste instantie de visie en missie van NTGent (in de nieuwe richting van Johan Simons) vertalen naar een nieuwe identiteit, visibiliteit en huisstijl. Dit doen we om een breder publiek naar onze zalen te halen.

Waar kijk je het meeste naar uit?

Dit moet de opening van het nieuwe seizoen (2015-2016) zijn. Accattone, in een regie van Johan Simons, symboliseert meteen de nieuwe wind. De voorstelling is op locatie in de Haven van Gent, gebaseerd op de film van Pier Paolo Passolini.

Het stuk is in een regie van Johan zelf, met een internationale cast (Vlamingen, Nederlanders en Duitsers) met Bach cantates door het Collegium Vocale en Philippe Herreweghe. Dat kan tellen als statement voor de nieuwe signatuur van het nieuwe NTGent.

Sophie CocquytNTGent in De Standaard

Wat hoop je te bereiken voor deze organisatie?

Ik hoop een lijn te kunnen uitzetten om een sterk imago uit te tekenen. Dat moet het volgende gaan inhouden: NTGent is een baken van kwaliteit, vertrouwen en liefde voor het theatervak.

“Hoe krijg je jongeren zo ver om te genieten van teksttheater,
in een wereld vol korte tweets en snelle Facebookteksten?”


Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

In de context van Europees stadstheater fascineert het me telkens heel erg hoe vlot acteurs van taal kunnen switchen, om samen te werken en om een mooier resultaat neer te zetten.

Dit getuigt van enorme flexibiliteit, en van het geloof in het ambacht van theatermaken. Dit zijn drijfveren die boeiende verhalen kunnen schrijven.

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

De uitdaging om goed om te gaan met de nieuwe sociale media. Deze nieuwe kanalen hebben de valkuil om vluchtige of banale boodschappen mee te geven. Er moet inhoudelijk gewerkt gaan worden met deze media, die snel, kort en bondig communiceren.

Dat vind ik één van belangrijkste ontwikkelingen voor de toekomst. Hoe spreek je ook de taal van de jongeren die enkel via deze kanalen hun informatie halen?Hoe krijg je hen zover om in de zaal van teksttheater te genieten, in een wereld van korte tweets of snelle Facebookteksten?

 

Tot zover het interview met Sophie Cocquyt. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData, de meest volledige en actuele culturele adressendatabase.

Fotocredit: © Jules August Photography / NTGent