door op 17-01-2013 13:47ARTIKELOndernemerschap

De belangrijkste drijfveren voor crowdfunding succes volgens Mart Evers

Na de inspiratiemiddag over CRM besteden we deze week alle aandacht aan crowdfunding, in de aanloop naar de inspiratiemiddag over crowdfunding op 24 januari. Vandaag lichten we de prijswinnaar van de derde Rotterdamse Communicatie Scriptieprijs, Mart Evers uit. Met zijn interessante scriptie over crowdfunding won Evers, student aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit, de hoofdprijs van het initiatief van het Platform communicatie Rotterdam (PCR).

Mart Evers won de hoofdprijs omdat zijn onderzoek naar ‘the main drivers of crowdfunding succes’ vernieuwend en actueel is en omdat het netwerktijdperk, de technologie, psychologie en communicatie in de scriptie samen komen.

Op zijn website legt Evers uit dat er weinig bekend is over het gedrag van mensen op crowdfunding platformen. Daarom heeft hij onderzoek gedaan om te ontdekken welke elementen van een crowdfunding-campagne de belangrijkste zijn. Evers boog zich over de manier waarop de campagnes worden opgezet op het crowdfunding platform en vergeleek het doneren aan crowdfunding projecten met het doneren aan goede doelen. Voor zijn onderzoek analyseerde Evers 8.800 IndieGoGo.com crowdfunding projecten.

Download hier de scriptie ‘Main drivers of crowdfunding succes’ door Mart Evers.

Screen shot 2013-01-17 at 12.43.00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer weten over crowdfunding?
Op 24 januari 2013 organiseren we een inspiratiemiddag over crowdfunding. Op deze middag geven Roy Cremers van de eerste en meest succesvolle crowdfunding website voor kunstprojecten in Nederland: voordekunst en Paul Victor van hard//hoofd, een online tijdschrift voor kunst en journalistiek dat een crowdfundactie via Voordekunst startte, een presentatie over crowdfunding. Meer info en aanmelden is mogelijk via deze link.