Flickr / cc / sfgirlbybay
door op 08-01-2015 13:49ARTIKELOndernemerschap

Jaaroverzicht: de 5 leukste Cultuurmarketing artikelen van 2014 (volgens ons)

Eerder verscheen al ons jaarlijstje met de 10 best gelezen artikelen van het afgelopen jaar. Wij zijn natuurlijk trots op elk artikel dat het afgelopen jaar is verschenen, maar toch konden we het niet laten om ook zelf een lijstje samen te stellen. Daarom hier de top 5 met Cultuurmarketing artikelen die wij het (aller)leukst, interessantst en/of meest spraakmakend vonden (en die niet terug te vinden waren in de bovengenoemde top 10!).

Cultuur in Beeld 20145. De verslaggeving van Cultuur in Beeld 2014

Namens de redactie was Patricia Liplijn aanwezig bij dé cultuurconferentie van het jaar: Cultuur in Beeld. Er is live getwitterd, er is veel inspiratie en kennis opgedaan en veel gesprekken zijn gevoerd. De verslaggeving verscheen op onze website in vier delen: een verslag van het plenaire gedeelte met de toespraak van minister Jet Bussemaker, een verslag van de presentatie van het Sociaal en Cultureel Planbureau over de cijfers en trends van 2014, de CultTalks van Het Nationale Ballet en Opera en het Rijksmuseum en tot slot de presentatie van de Vereniging Vrije Theater Producenten over het theater van de toekomst.

Nineties Productions doet het anders4. PS|theater doet het anders

‘Doet het anders’ is één van de favoriete rubrieken van de redactie. Want marketeers worden nog al eens ‘moeilijk’ genoemd, en makers ‘lui’. In deze rubriek interviewen we makers die zich naast hun werk zich ook onderscheiden door hun visie op marketing en innovatieve werkwijze. Als voorbeeld het meest recente artikel Nineties Productions doet het anders, waar Anne Maike Mertens en Yannick Noomen een benefietdiner organiseren zodat meer mensen bekend worden met hun theatergroep.

Movers & Shakers: Marc van Kaam3. Marc van Kaam van Luxor Theater: Marketing is het gezicht van het bedrijf

Het interview met Marc van Kaam, de nieuwe directeur van het Luxor Theater, was voor ons één van de hoogtepunten van het afgelopen jaar. Een interessant gesprek met een directeur die marketing als één van de belangrijkste aspecten van een organisatie ervaart. Volgens hem is marketing het gezicht van het bedrijf.

Case-De-Kunsthal-3-680x3422. Case: De Kunsthal Rotterdam: samenwerking als keyword in de strategie

In 13 weken 170.000 bezoekers. Verrassend wanneer je jaarlijks ongeveer 180.000 bezoekers ontvangt. Maar het lukte de Kunsthal Rotterdam met de tentoonstelling ‘The Fashion World of Jean Paul Gaultier’. Succesfactor: samenwerking. Partners bleken bepalend te zijn en samen zorgden zij ervoor dat Rotterdam 13 weken lang in de ban was van blauwe en witte strepen. Lees er meer over in deze case.

Fotocredit: Flickr / cc / Eddy van 30001. Over euro’s riskeren en oubollige campagnes: jongeren over jongerenmarketing

Was is er leuker dan het interviewen van jongeren over jongerenmarketing? In onze ogen was dit de leukste ervaring van het afgelopen jaar, want wanneer je jongeren interviewt weet je zeker dat je ook eerlijke antwoorden krijgt. Met uitspraken als “Ik wil graag beelden zien. Er kan ergens wel een beschrijving van Romeo en Julia staan, maar zonder beeld weet ik niet of ik straks naar Romeo en Julia in varkenspakken aan het kijken ben.”, weet je dat ze er geen doekjes om winden.

Benieuwd naar de top 10 best gelezen artikelen van 2014? Deze kan je hier bekijken. Hopelijk hebben jullie net zo van 2014 genoten als wij!

Hilde Smetsers
Nikki van Stipdonk
Patricia Liplijn

Fotocredit: Flickr