door op 03-07-2017 09:46ARTIKELHuman

Een cursus creatieve marketingcampagnes in de week van Astrid Stevens van het Limburgs Museum

De week van Astrid Stevens Limburgs MuseumNa haar opleiding Bedrijfscommunicatie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen heeft Astrid Stevens gewerkt als corporate communicatiespecialist bij printerfabrikant Océ-Technologies B.V. Eind 2012 maakte zij de overstap naar de Marketing & Communicatieafdeling van het Limburgs Museum in Venlo. Daar is ze verantwoordelijk voor de marketing en communicatie van diverse projecten en wisseltentoonstellingen. Na een extra opleiding Online Communicatie en Social Media aan de NCOI, ligt haar focus tegenwoordig met name bij online communicatie: in 2015 vernieuwde ze de website van het museum en ze is betrokken bij alle online projecten, zoals crowdsourcing en het realiseren van een verhalenwebsite voor de hele provincie Limburg. In dit verslag houdt ze in gedurende één weekwoord en beeld haar werkzaamheden bij.

Maandag

De week van Astrid Stevens Limburgs Museum

De werkdag begint voor mij altijd met het checken van de mail. Verder staan er vandaag diverse overleggen gepland. Tijdens ons teamoverleg bespreken we belangrijke zaken die op de planning staan. Vandaag hebben we het met name over 24 juni, de opening van de jubileumtentoonstelling De kunst van het verzamelen – 25 jaar Limburgs Museum. Het Limburgs Museum bestaat dit jaar 25 jaar en dat moet gevierd worden. We bespreken de werkzaamheden en verdelen de taken binnen het team. ’s Middags spreek ik de werkzaamheden nog eens door met een collega die als coördinator voor het hele evenement gaat optreden. Samen maken we een overzichtelijke checklist zodat we niets over het hoofd zien. Een drukke eerste werkdag van de nieuwe week sluit ik af met een heerlijke avondwandeling.

Dinsdag

Vandaag ga ik niet naar het museum maar reis ik af naar Utrecht. Het is namelijk tijd voor dag twee van de cursus creatieve marketingcampagnes van Cultuurmarketing. Met mijn huiswerk op zak stap ik ’s ochtends vroeg in de trein voor een anderhalf uur durende reis. Ideaal om achterstallig leesvoer bij te werken en te brainstormen over bepaalde projecten.

De week van Astrid Stevens Limburgs Museum

In de cursus gaat het vandaag om de middelen die je kunt inzetten die het beste aansluiten bij je strategie. We staan onder meer stil bij brainstorm technieken en de hele groep beaamt dat in de trein, op de fiets, onder de douche en zelfs in bed vaak de creatiefste ideeën ontstaan. Dus worden we in de middag ook op pad gestuurd om op straat op zoek te gaan naar mogelijke middelen voor je strategie. De cursus wordt vandaag gehouden in Het Huis Utrecht – een plek waar ik nog nooit was geweest – dus ik vind het een leuke opdracht om de buurt te gaan verkennen. Al snel maak ik kennis met schattige schaapjes, heb ik mijn inspiratie gevonden en de opdracht voltooid. Kan ik mooi nog even op een bankje in het park genieten van het voorzichtige lentezonnetje.

De week van Astrid Stevens Limburgs Museum

Tijdens de cursus ga je daadwerkelijk aan de slag met een project waar je op dat moment voor je werk mee bezig bent. De wandeling door de stad, maar vooral ook de ideeën van collega’s van andere culturele instellingen zorgen ervoor dat ik met een hoofd vol inspiratie en energie, ’s avonds weer terugreis naar het zuiden.

Woensdag

Tja, wanneer je dan een dag niet op kantoor bent geweest, begint de dag erna met het wegwerken van een volle mailbox. Ik werk aan de voorbereidingen voor de nieuwe familietentoonstelling over kinderboekenschrijver Paul van Loon (bekend van Dolfje Weerwolfje en De Griezelbus) die vanaf september in het museum te zien is. Met de voorbereidingen voor de opening van de jubileumtentoonstelling ben ik de rest van de ochtend bezig. Het resultaat: weer een overzichtelijke mailbox, altijd een verademing.

De week van Astrid Stevens Limburgs Museum

Vandaag heb ik ook nog een overleg met Leisure Port, de organisatie die toerisme in Noord-Limburg stimuleert. Ik ben gevraagd mee te denken over de strategie van de organisatie voor de komende jaren. Toeristen zijn voor het Limburgs Museum erg belangrijk (we mogen ieder jaar weer veel gasten van nabijgelegen vakantieparken begroeten in ons museum) en daarom is het goed dat we hierbij meedenken vanuit ons vakgebied.

’s Middags krijg ik een telefoontje van onze leverancier van e-tickets: morgen gaan we over naar een nieuwe betaalprovider. We spreken alles door zodat ik mijn collega’s van de financiële administratie hierover kan informeren. ’s Avonds gaan we nog even op bezoek bij vrienden, even bijkletsen onder het genot van een kopje thee.

Donderdag

Vandaag werk ik thuis. Op het werk is het vaak druk en lopen collega’s regelmatig bij me binnen. Dus het is af en toe fijn om me in alle rust thuis op mijn werk te focussen. Het zonnetje schijnt en al snel ruil ik mijn bureau binnen in voor een tafel en bank in de tuin. Vandaag werk ik aan de planning van de communicatiemiddelen rond de familietentoonstelling van Paul van Loon.

De week van Astrid Stevens Limburgs Museum

Om 16:00 uur ga ik natuurlijk even naar het YouTube kanaal van het Limburgs Museum want daar is net onze nieuwe vlog Boeiuh! gepubliceerd. Sinds enkele weken wordt er iedere week een vlog gepubliceerd. Ik heb het plan voor de vlogs mee opgezet, maar mijn collega Paula is verantwoordelijk voor de uitvoering en staat zelf voor de camera. De vlog van deze week gaat het over het eten van Romeinen. Met onder meer muizen in honing en sesamzaadjes als delicatesse. Tja, niet echt mijn favoriete gerecht, maar wel een leuke vlog die ik meteen een duimpje omhoog geef. Hopelijk wordt hij weer goed bekeken!

Vrijdag

Vandaag ga ik griezelen en dat nog wel met bewegend beeld. Nou ja niet echt, maar ik heb wel een overleg met Bonte Was, het bedrijf dat onze commercials produceert. Ik licht de nieuwe tentoonstelling over Paul van Loon toe en dan gaan we het hebben over hoe de commercial voor deze tentoonstelling eruit moet gaan zien. Laurens-Jan en Pim zien de griezelige tentoonstelling helemaal zitten en krijgen meteen leuke ideeën voor de commercial. Dat komt wel goed, ik heb er alle vertrouwen in.

De week van Astrid Stevens Limburgs Museum

Na het griezelen werk ik verder aan mijn diverse projecten. ’s Middags ga ik met een collega verder met het jubileumfeest op 24 juni. We vullen het draaiboek aan met zaken die nog allemaal geregeld moeten worden. Er staat nog veel op de agenda. ’s Middags kijk ik alvast wat er volgende week allemaal op de planning staat. Weer een nieuwe week vol afspraken en taken die moeten worden afgewerkt. Maar eerst… weekend!

Zaterdag

Een mooie zonnige dag en mijn racefiets is weer klaar voor gebruik. Na een heerlijk rondje fietsen is het tijd om mijn moeder te verrassen met een lunch. We kletsen weer even gezellig bij met zijn tweeën in het zonnetje op het terras!

De week van Astrid Stevens Limburgs Museum

Zondag

Weer zo’n heerlijke dag. Ik heb vandaag helemaal niets op de planning staan, erg fijn. Ik maai het gras en haal wat onkruid uit de tuin, zodat het er weer allemaal netjes bijligt. Daarna voor de televisie naar de Giro kijken. Samen met mijn vriend volgen we alle grote fietswedstrijden en de Giro d’Italia is altijd een hele mooie wedstrijd. Winst voor Tom Dumoulin maakt het helemaal af, top!

Tot zover de week van Astrid Stevens. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.