De week van Bow Evers
door op 23-12-2014 09:14ARTIKELHuman

Flexibele werkplekken, kieswijzers & handige apps: de week van Bow Evers

Vraag jij je ook wel eens af wat je concullega’s doen? In De Week Van kom je erachter. Deze keer een fotoverslag van de werkweek van Bow Evers, freelancer, community manager voor o.a. We Are Public & The Outsiders en hoofd marketing/artistiek leider van deBeschaving.

Bow Evers is geïnteresseerd in cultuurfans en de digitale fancultuur. Na een historie als muzikant en publiciteitsmedewerker van de Melkweg is hij inmiddels al meer dan 5 jaar freelancer in de culturele sector. Hij brengt graag mensen samen; vooral online communities en offline festivals houden hem bezig. Op zijn website kun je meer informatie vinden over zijn werkzaamheden.

maandag

Ik zit maar 1 dag in de week bij We Are Public op kantoor dus al mijn doordeweekse gedachten over dit project komen op maandag aan de lopende band omhoog. Ik ben community manager van dit nieuwe cultuurlidmaatschap en bemoei me met de marketing.

Onze vormgever kan mijn ideeën meteen vertalen naar grafische content die ik op Facebook kan ‘testen’. De beste ideeën maken een kans doorvertaald te worden naar de website. Ik zoek naar speelse manieren om de leden op weg te helpen met het aanbod; er zijn woensdag wel 5 programma’s gratis voor leden. Zo is de vormgever nu bezig met schetsen voor een ‘kieswijzer’ die ik woensdag op de socials wil zetten.

Ondertussen werkte ik zelf aan een ‘gehackte’ Google map waarin ik het maandprogramma op basis van locatie kan weergeven. Ik heb de kaart meteen op Facebook gezet en geboost naar een relevant deel van de achterban.

Facebook weet meer van je dan je denkt: ik heb deze update gatarget naar het gedeelte van onze eigen achterban dat beheerder is van een Facebook pagina, actief Facebook events aanmaakt, een gmail account heeft en gebruikers van een iPhone 4 of hoger. Aan het einde van de week kan ik jullie vertellen welke groep het beste op deze update heeft gereageerd: meten is weten.

Interactieve kaart decemberprogramma We Are Public

 dinsdag

Vandaag samen met directeur Andre kritisch naar het projectplan en de begroting van  Festival deBeschaving gekeken. Ik ben dit jaar zowel hoofd marketing als artistiek leider van het festival, dus er is genoeg werk aan de winkel. Ik ben voorstander van delen en samenwerken, dus heb meteen spijkers met koppen geslagen.

Mijn dag eindigde met een gesprek met de zakelijk leider van Cafe Theater Festival waar we een samenwerking mee aan willen gaan. Het gesprek was positief en wordt volgende week vervolgd met een gesprek met een horeca partner die een decor/kroeg op het festivalterrein zou kunnen bouwen waarin dit programma icm horeca plaats zou kunnen vinden. Zo bouwen we samen aan iets moois.

‘s Avonds keek ik naar deze aflevering van Tegenlicht en besefte ik me dat Uber eigenlijk de zoekmachine van de fysieke wereld is: met een druk op je smartphone wordt het begrip afstand vervangen door comfort en snelheid. Hoe zou cultuur on demand er uit zien? Ik neem mezelf voor om morgen met Uber naar een We Are Public-event in het Bimhuis te gaan, eens kijken hoe dat bevalt.

Uber

woensdag

Een gesprek over een workshop geven voor een netwerkorganisatie voor culturele marketing ontaarde vandaag in een filosofisch pleidooi. De berichtgeving van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap lijkt steeds bizardere wendingen te krijgen (zie hier en hier). De realiteit die ik om me heen zie, ziet er anders uit: de jonge generatie cultuurprofs zit zonder werk en de oude generatie ontbeert soms kennis over de nieuwe technologische ontwikkelingen.

Ik zou wel een workshop kunnen geven over de kansen die Facebook biedt, maar misschien is dat een pleister op de wond. Voor de lange termijn zou het volgens mij interessanter zijn om een groep afstuderende studenten te betrekken bij actuele cases uit het culturele veld. Niet als stagiair van een organisatie, maar als trainee van de netwerkorganisatie. Zo kunnen ze kennis vergaren en van waarde worden voor een aantal culturele organisaties. Food for thought.

Fotocredit: Orde van de dag

 donderdag

De dag begon met het versturen van de nieuwsbrief voor We Are Public (natuurlijk kwam er last-minute nog iets bij). Vervolgens afspraken maken met samenwerkingspartners voor deBeschaving. Bij gebrek aan kantoor gebruik ik Seats2Meet in Utrecht, handige uitvalslocatie en echt een aanrader als je even een werkplek nodig hebt en slim gebruik van onbenut kapitaal.

Seats2meet

Over onbenut kapitaal gesproken: Ik verhuur mijn busje regelmatig aan buurtbewoners via Snappcar. Met kerst ben ik een weekje weg, dus ik heb net de mailadressen uit de huurcontracten van afgelopen jaar gevist zodat ik deze mensen zelf een bulkmail kan sturen met de strekking: “dank voor je positieve beoordeling en wie wil mijn busje tussen kerst & nieuwjaar huren?” Ik vind de deeleconomie super interessant en pionier graag met de mogelijkheden binnen de systemen. Ik heb er dit jaar zelfs een blog over bijgehouden.

vrijdag

Vandaag veel koffie gedronken. Meeting in Utrecht met nieuwe partij om te kijken of daar een productievoordeel voor deBeschaving uit kan komen, en daarna een meeting over een nieuw festival over circulaire economie waar ze me bij willen betrekken. Super interessant, ik heb ze meteen aan een aantal andere mensen uit mijn netwerk gekoppeld.

De Facebook update met de kieswijzer die ik maandag bedacht is trouwens best succesvol op Facebook en de campagne rond mijn update met de Google map voor We Are Public is net afgelopen. Ik heb de drie doelgroepen van elkaar gescheiden, maar er is geen uitschieter. Gelukkig wel een prima bereik.

Bereik Facebook Campagne

zaterdag

Ik heb mijn eigen wagen (handig busje) t/m maandag verhuurd via Snappcar en heb een elektrische auto gehuurd om samen met mijn moeder even bij mijn oma langs te gaan. Even proeven aan de toekomst. Super geavanceerd en heerlijk stil, maar wel met precies het zelfde probleem als je smartphone: de batterijen zijn (te) snel op. Gelukkig bracht het navigatiesysteem van de auto mij bijtijds naar een laadpaal. Sinds vandaag is mijn bankpas ook geactiveerd voor contactloos betalen, dat gaat lekker snel met de technische ontwikkelingen!

Elektrische auto

 zondag

Vandaag naar On The Move in het Stedelijk Museum geweest. Interessante expositie waarin fotografen, kunstenaars, journalisten en kunstenaars op zoek gaan naar nieuwe manieren om verhalen te vertellen. Aanrader voor communitymanagers.

On the Move

Trouwens: Facebook gaat per 1 januari zijn databeleid aanpassen, dus ik heb me even ingelezen in hun snode plannen. In het kort: het wordt voor adverteerders nog makkelijker om gerichte advertenties te plaatsen en doelgroepen te segmenteren, maar ‘onbetaalde’ statusupdates van pages zullen vanaf 1 januari aan een nog kleinere groep worden vertoond. Communitymanagers zullen dus ‘more engaging’ content moeten creeren, of een hoger budget vrij maken voor Facebook ads.

We Are Public is een community met een actieve kerngroep met leden, dus ik zie nog een andere route die wel hoog scoort in Facebook’s relevance engine: Facebook Groups. Ik ga de komende periode in ieder geval experimenteren met een public group voor We Are Public. Eerst laat ik het team hun vrienden uitnodigen en voeg ik de meest betrokken leden toevoegen, zodat de hechte kern nog betrokkener raakt.

In het beste geval gaan leden elkaar op deze plek inspireren en kunnen wij meekijken wat er leeft bij onze achterban (en een beetje bijsturen). Maar wie weet heb ik het helemaal verkeerd. Over een half jaar zijn de kaarten vast weer anders geschud en is dit blog alweer achterhaald. Wat een spannend werk hebben we toch!

Tot zover de week van Bow Evers. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.