door op 18-09-2017 09:28ARTIKELHuman

Merkidentiteit & branding in de week van Dennis van der Meule bij Das Buro

Door zijn liefde voor het grafisch ontwerpen ging Dennis van der Meule (42) naar het Grafisch Lyceum in Rotterdam. Met een diploma op zak begon hij zijn werkzaamheden bij verschillende ontwerpbureaus, uiteindelijk kwam hij terecht bij mediaorganisatie BNN. Van 2006 tot 2011 was van der Meule eigenaar van het ontwerpbureau Scale to Fit dat zo’n 5 jaar geleden overging in het branding bureau: Das Buro. Samen met zijn jeugdvriend Hans de Ruiter runnen zij dit bureau in Rotterdam en houden zij zich bezig met merkidentiteit en branding voor commerciële en culturele opdrachtgevers.

Maandag

Ons bureau ligt op een mooie plek in de stad, precies tussen cultuur en commercie. Op de hoek van de Witte de Withstraat waar altijd iets gebeurt. Elke dag begint met een korte ‘standup’. We houden elkaar op de hoogte van lopende projecten, nieuwe ontwikkelingen en problemen waar we hulp bij nodig hebben.

In de middag is er een meeting geplant met De Doelen waarin we samen nadenken over de toekomst van de brochures. Veel van onze culturele klanten worstelen met dit dilemma. Wordt de brochure nog wel gelezen, is alles niet online? Wat is de beste oplossing voor de bezoekers? Het is belangrijk om als bureau hierop in te spelen en dit soort vragen actief op de agenda te zetten. ’s Avonds zijn we meestal dicht, dan kijken we ‘Game of Thrones’ of een herhaling van ‘Ik vertrek’ zodat er genoeg gespreksstof is voor de lunch op dinsdag.

Dinsdag

Vandaag is onze vriend en huisfotograaf Mark op visite. Hij fotografeert ons kantoor voor één van z’n projecten en we denken na over de nieuwe fotoshoot van Das Buro. We hebben samen al eerder portretseries gemaakt waarvan enkele foto’s een prijs hebben gewonnen. Voor ieder merk is dus goede content belangrijk. Het kost wat extra energie en soms geld, maar het geeft je merk zoveel extra waarde.

In de middag houden we een creatieve sessie met het bureau. Het betrekken van je team bij de ontwikkeling van je merk, inspraak geven bij het maken van keuzes en ideeën & inzichten verzamelen is belangrijk. Je versterkt hiermee je merk van binnenuit. Iedereen bij Das Buro voelt zich hierdoor verantwoordelijk voor het merk en daarmee ook verbonden met onze ideologie.

Aan het einde van de sessie is iedereen wel redelijk klaar met post-it briefjes: tijd om naar buiten te gaan. We zijn hier nooit heel erg strikt met werktijden.

Woensdag

Hans gaat bij Mezz langs om de merkstrategie met de directeur te bespreken. Vorige maand hebben we te horen gekregen dat de rebranding van Mezz ons een Red Dot Branding Award heeft opgeleverd. Een mooie beloning en een waardevol compliment voor het hele team. In oktober vliegen we dan ook met z’n allen naar Berlijn om de prijs in ontvangst te nemen.

Deze middag was Marten, een social media marketeer, op visite. Er schijnt namelijk heel wat te doen te zijn op het internet. We hebben hem ontmoet tijdens het ontwikkelen van de campagne van Operadagen Rotterdam, en hij komt ons even bijpraten. We houden ervan specialisten uit te nodigen om met ze samen te werken. Dat zorgt voor nieuwe inzichten en houdt je kennis up to date. Drukke dag? Zeker. Snel nog even de opgezette dierencollectie van ons bureau afstoffen en dan naar huis.

Donderdag

Iedereen bij Das Buro (behalve onze projectmanager) werkt 4 dagen. We vinden het belangrijk om ruimte te geven voor eigen plannen en projecten. Al deze ervaringen geven weer nieuwe energie. Donderdag is eigenlijk mijn vrije dag maar ik heb een afspraak met de Kunsthal. Samen met hun communicatieafdeling werken we aan een plan voor het jubileum in november. Leuk om eens binnen een organisatie te werken. Daarna toch nog even langs bij Das Buro voor de gezamenlijke lunch.

Vrijdag

Vandaag is het rustig op kantoor. Er zijn mensen vrij, op vakantie of werken vanuit huis. Een goed moment om ’s ochtends even de afgelopen week op een rijtje te zetten en de komende week vast voor te bereiden.

In de middag spreek ik af met Ruben van Luxor Rotterdam. Ook weer voor een jubileum en de Marathon finale. We hebben veel contact met Luxor en bespreken structureel nieuwe plannen, ideeën en ontwikkelingen. Zo kunnen we proactief met oplossingen of ideeën komen. Dankzij deze aanpak voelen we altijd goed aan wat er leeft binnen de organisatie. Afgelopen juni wonnen we met Ruben een Cultuurmarketing Award in de categorie Branddoctors Merk & Experience Award. Erg leuk en een bevestiging dat op deze manier aan merken bouwen werkt.

Zaterdag

Zelfs op zaterdag zijn we in de buurt van ons kantoor te vinden. Vandaag even bij de overbuurman Danny (de Cactus) en jawel, ik heb een cactus gekocht voor in de kantoortuin.

Zondag

In het weekend bezoeken we nog een prachtig jubileumconcert in het Muziekgebouw Eindhoven. Het is het Cincinnati Symphony Orchestra met Renaud Capuçon. Eindelijk weer eens een pak aan en het is gezellig in Eindhoven.

 

Tot zover de week van Dennis van der Meule. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.