vangoghdeweekvan
door op 18-04-2017 08:27ARTIKELHuman

Ze zijn terug! Het Van Gogh Museum viert de thuiskomst van de verloren werken in de week van Jacob van der Vlugt

De week van Jacob van der Vlugt CultuurmarketingNa een drie jaar bij Het Concertgebouw te hebben gewerkt als social media manager is Jacob van der Vlugt sinds januari aan het werk als social media strateeg bij het Van Gogh Museum. Daarnaast speelt hij graag contrabas in allerlei orkesten en helpt daarbij ook verschillende kleine organisaties en ensembles met hun marketing en social media. Voor Cultuurmarketing hield hij één week lang een fotoverslag bij.

Maandag

Iedereen is er klaar voor: de terugkeer! Na de miraculeuze verdwijning van de in 2002 gestolen schilderijen zijn deze afgelopen najaar teruggevonden. Door een vlot verloop van de rechtszaak in Italië zijn de schilderijen snel naar Nederland teruggekeerd. Morgen is ‘feestelijke thuiskomst’ in het Van Gogh Museum.

Sinds januari ben ik Social Media Strateeg (officieel Adviseur Digitaal) voor het Van Gogh Museum en om met dit giga-project te starten is natuurlijk ontzettend gaaf. In nauwe samenwerking met de afdeling Pers en Marketing hebben we een social media plan gemaakt waarvoor we in februari ook al hebben gefilmd en livestreams hebben gedaan vanuit Napels, waar de schilderijen werden overgedragen aan het museum. Vandaag staat in het teken van de laatste voorbereidingen en installatie van de nieuwste gadgets: een DJI Osmo Go stabilizer, een tool waarmee we morgen de livestream van de opening zullen doen.

De week van Jacob van der Vlugt - Cultuurmarketing

Dinsdag

“They are back,” met deze woorden opent directeur Axel Rüger de persconferentie. Tijdens de persopening zorg ik dat zijn belangrijkste quotes op twitter verschijnen en plaats ik op Instagram Stories een behind the scenes filmpje dat de thuiskomst van de schilderijen in Nederland laat zien. ’s Ochtends vroeg hadden we al een Hollywood-achtige trailer geplaatst om het allemaal nog spannender te maken! Vervolgens houden we met collega’s alle ontwikkelingen op social media nauwlettend in de gaten en bereiden we ons voor op de livestream in de middag.

’s Middags is onze eerste ‘multi-camera’ livestream met behulp van het handige programma ‘Switcher’. Leuke bijkomstigheid is het optreden van Fuse, één van mijn favoriete bands/ensembles, tijdens de onthulling. Met mijn muziekkennis ben ik een (klassieke) muziekvraagbaak voor collega’s, superleuk! De livestream is een succes en felicitaties vanuit de hele wereld stromen binnen. ’s Avonds mogen we ook de felicitaties van collega’s in ontvangst nemen tijdens een speciale avondopening voor relaties. Proost op de terugkomst! Ondertussen speel ik de laatste social media sentimenten door naar mijn collega’s van persvoorlichting in voorbereiding op het interview met Axel Rüger in Pauw.

De week van Jacob van der Vlugt - Cultuurmarketing

Woensdag

Van Gogh is geliefd! En niet alleen in Nederland, merk je op dit soort dagen. Door de impact op social media goed te meten zie je hoe onwaarschijnlijk ‘hot’ al het nieuws rondom ‘onze schilder’ is. In Nederland was het al een redelijk gekkenhuis, ook dankzij de bizarre interviews met de dief en de documentaire die daarover is gemaakt. Echter, ook in de rest van de wereld is het nieuws erg goed opgepakt en zien we heel veel berichten op social media. Hieronder een grafiekje van onze Hootsuite insights.

De week van Jacob van der Vlugt - Cultuurmarketing

Vandaag nemen we tijdens ons teamoverleg ook afscheid van Sissi: zij heeft voor ons een onderzoek heeft gedaan naar het gebruik van social media onder Chinezen, erg interessant en leerzaam.

De week van Jacob van der Vlugt - Cultuurmarketing

Donderdag

In het kader van de teruggevonden werken maken we een kleine serie met daarin een kijkje achter de schermen. Vandaag ben ik met de cameraploeg van De Haaien in ons restauratie atelier, een bijzondere plek.

De week van Jacob van der Vlugt - Cultuurmarketing

‘s Avonds ben ik in de weer voor een uit de hand gelopen hobbyproject ‘Klassifest’. Een festival opgericht door vrienden Olga en Milena en dat ik ondersteun als ‘social media manager’. De campagne slaat goed aan en er zijn al bijna 600 kaarten verkocht, maar we willen meer! Ook plaats ik nog snel een post bij m’n hobbyproject ‘Niet De Speld – echt nieuws dat helaas niet van De Speld is’. De post over de vleugel van Thierry Baudet is een hit.

Vrijdag

De week van Jacob van der Vlugt - Cultuurmarketing

Vandaag begint met taart! Amsterdam Marketing feliciteerde ons met de fantastische terugkeer van de schilderijen. Ondertussen zijn we alweer druk met de voorbereiding van de volgende projecten en de andere tentoonstelling die nu loopt ‘Prints in Paris’. Op 5 april zullen we namelijk onze eerste ‘Facebook Live 2.0 Rondleiding’ doen met conservator Fleur. Ik ben zelf groot fan van deze tentoonstelling en hoewel het geen Van Gogh is ben ik er zeker van dat onze 1,6 miljoen fans het waanzinnig zullen vinden.

’s Middags drink ik nog een koffie met m’n opvolger bij Het Concertgebouw, Ilse van der Valk. We delen wat ideeën en ik nodig haar meteen uit voor het Museumplein social media overleg. Eens in de 2 à 3 maanden wisselen we daar de trends en ideeën op het gebied van social media uit (de laatste meeting ging vooral over de supergave messenger bot van het Anne Frank Huis).

Zaterdag

Een dag van zon, terras en Klassifest! Amsterdam is toch daadwerkelijk de mooiste stad van de wereld als de zon schijnt? (Tot zover dit Amsterdams chauvinisme). Stiekem heb je als social media manager natuurlijk nooit weekend want er worden in dode momenten altijd wat likes uitgedeeld en vragen beantwoord.

Ondertussen is het Klassifest-countdown. De laatste voorbereidingen vinden plaats en last minute besluit ik dat er eigenlijk een aftermovie moet komen: die taak neem ik zelf op me. De kaarten vliegen de over de toonbank en ’s avonds blijkt dat Klassifest een écht gat in de markt is: relaxt onder genot van een biertje met jongeren naar échte klassieke muziek door fantastische ensembles luisteren. Met 1000 bezoekers is de eerste editie een daverend succes. Proost op Klassifest!

De week van Jacob van der Vlugt - Cultuurmarketing

Zondag

Enigszins herstellend van het (klassi)fest de avond ervoor en met op de achtergrond Het Zondagochtend Concert (beetje sluikreclame voor m’n oude werkgever) bereiden we een gigantische brunch met vrienden voor: de allerbeste manier om de zondag door te brengen. ’s Avonds krijgen we de kers op de taart van deze week: het Van Gogh (weliswaar indirect) in Zondag met Lubach. What a week!

 

De week van Jacob van der Vlugt - Cultuurmarketing

 

Tot zover de week van Jacob van der Vlugt. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons via mail of Twitter.

Fotocredit