De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut
door op 20-03-2017 15:00ARTIKELHuman

Instagram Stories, VR-brillen & gekleurde cocktails: Het Nieuwe Instituut viert de Museumnacht

Jessica Verboom Het Nieuwe InstituutNa haar masterstudies Cultural Economics & Entrepreneurship en Media, Culture & Society begon Jessica Verboom ruim 3 jaar geleden aan een stage Marketing & Communicatie bij Het Nieuwe Instituut, een culturele instelling voor architectuur, design en digitale cultuur in Rotterdam. Hier kon ze haar studie combineren met haar interesse in online marketing en communicatie in de culturele sector. Het beviel goed en inmiddels is ze in een uitgebreid team verantwoordelijk voor een divers takenpakket, waaronder social media, de nieuwsbrief en het onderhoud van de huisstijl.

 

Maandag

Iets na negenen stap ik ‘de banaan’ binnen, de Rotterdamse bijnaam voor het licht buigende gebouw van architect Jo Coenen. Sinds het kantoor is omgebouwd naar flexwerkplekken kleurt zelfs het interieur banaangeel!

Nieuwsgierig open ik Hootsuite en bekijk de posts van bezoekers tijdens het weekend: vooral de levensgrote screensavers op zaal 2 blijken populair. Voor Het Nieuwe Instituut houd ik Facebook, Twitter, Instagram en andere social mediakanalen bij. Ik bekijk de statistieken van vorige week met het programma SproutSocial en verwerk deze in een rapportage aan het MT. Daarna update ik de informatieschermen in de foyer en werk de social mediakalender bij voor deze week. Na een kleurrijke lunch op de 6e etage van het ‘wasrek’ (de bijnaam voor het gehele gebouw) dwaal ik nog snel even door de lege zalen van Sleep Mode. The Art of the Screensaver en maak een paar #sleepmodeselfies.

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

Deze week moet de nieuwsbrief voor de professionals eruit. In Mailchimp verwerk ik de input van mijn communicatiecollega’s in de nieuwe template en stuur alvast een eerste opzet rond voor ik naar huis vertrek.

 Dinsdag

Op dinsdag beginnen de Museumnacht-kriebels al: het programma is inmiddels compleet en de voorbereidingen zijn in volle gang. Samen met een collega bespreek ik de social mediakansen en naar aanleiding van tips die ik tijdens de workshop social media marketing van Cultuurmarketing opving besluiten we om Facebook Canvas uit te proberen. Canvas is alleen op mobiel te zien en kan zowel als paginabericht als advertentie ingezet worden. Binnen de Business Manager van Facebook vind je het onder Publicatietools terug.

Ondertussen zijn de teksten van de nieuwsbrief geredigeerd en opgestuurd naar de vertaler, en is het tijd voor mij om de UTM-links aan te maken. De Urchin Tracking Module maakt het voor ons mogelijk om zowel de online als offline touchpoints van onze bezoekers na te gaan. Nieuwsbriefitems verwijzen altijd naar relevante pagina’s op de website, die weer is opgebouwd uit webmagazines, dossiers die verdiepende informatie over onder meer onze tentoonstellingen bieden. Via Google Analytics geven deze UTM-links meer informatie over het aantal sessies, verblijfsduur en bounce-rates van deze pagina’s. Daarnaast is het een goede exercitie om in plaats van losse projecten na te denken over overkoepelende campagnes.

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

‘s Avonds is er in Het Nieuwe Café een medewerkersborrel. Tegen de blauwe muurschildering van kunstenaar Thomas Trum brengen we een toost uit op de toekomst van twee vertrekkende collega’s.

 Woensdag

Mijn nerdy brein wordt getest als ik een VR-Gear ontdek op het bureau van een collega. De bril wordt tijdens Museumnacht ingezet voor de pop-in expo White Spots, waarin virtueel de plekken zonder internet opgezocht worden. Enthousiast proberen we de bril eerst zelf uit. Het ziet er belachelijk uit maar is wel een fantastische ervaring!

Om 10 uur schiet ik naar The New Haberdashery stavaza, een stoffenwinkel en werkplaats voor jong en oud. Sinds kort verzorg ik de communicatie en zoeken we met een klein projectteam een online community op via Facebook en Instagram. We spreken over de meerwaarde van Pinterest, een medium waarop onze doelgroep, voornamelijk bestaande uit modebewuste en creatieve vrouwen, zeker aanwezig is.

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

Op weg terug naar mijn werkplek werp ik altijd even een blik naar de verdieping beneden, waar in de gang een lange tafel staat opgesteld. Ook dit keer word ik niet teleurgesteld: twee archivarissen zijn bezig met een selectie tekeningen uit het Rijksarchief voor Architectuur en Stedenbouw. De strakke lijnen van bouwtekeningen worden afgewisseld met grove ontwerpschetsen voor een imaginair gebouw. Prachtig!

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

De rest van de middag vul ik met het verzamelen van content voor de social media. Na een laatste check verstuur ik de nieuwsbrief en ga op huis aan. Ter ontspanning besluiten we die avond de eerste plek te veroveren in de pubquiz in het lokale café!

 Donderdag

De donderdag staat volgepland met afspraken. Om 11 uur hebben we met de gehele afdeling een overleg waarbij we elkaar updaten over de projecten waar we mee bezig zijn. Naast het promoten van tentoonstellingen zijn we ook internationaal actief in het Agentschap, worden publicaties gemaakt vanuit Research & Development en bereiden we een tentoonstelling over De Stijl in het Gemeentemuseum voor met bruiklenen uit het archief. Ook buigen we ons over de uitkomsten van de UTM-links en stellen onze doelen bij.

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

Vervolgens hebben we in kleinere groep een redactie-overleg. De redactie valt binnen de afdeling en bestaat uit de Specialist Digitaal, twee webredacteurs en ikzelf als redacteur social media en de nieuwsbrief. We praten over de workflow van teksten en updaten elkaar over aankomende spannende content. Binnen een grote organisatie als Het Nieuwe Instituut is dit zeer belangrijk. De middag sluit ik af met het bewerken van het beeldmateriaal dat ik de vorige middag geschoten heb.

 Vrijdag

Vandaag begint kunstenaar Thomas Trum aan zijn nieuwe muurschildering in het café. We besluiten daarom de lunch ditmaal te verplaatsen naar het museumcafé. Onder het genot van een sapje en een Mediterraans getint broodje bal kijken we naar de kleurexplosie die langzaam op de muur verschijnt. Ik maak er een paar foto’s van en film kort het proces. Deze video’s doen het altijd goed op Facebook en Instagram.

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

Eenmaal achter de computer tref ik de laatste voorbereidingen voor de Museumnacht. Ik check de prestatie van de Canvas-advertentie en zie dat de kosten per resultaat sinds de start van de campagne al licht gedaald zijn. Een langere looptijd had waarschijnlijk meer effect gehad, al is er altijd een piek in betrokkenheid merkbaar zodra het evenement voor de deur staat.

Zaterdag

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

Er staat een paard in de tuin! Ik beland in een prettige chaos als ik rond 7 uur bij Het Nieuwe Instituut aankom. De Karnival, een knotsgek pretpark met botsautootjes op spierkracht, een Kop van Jut en een groot hobbelpaard annex eenhoorn, is neergestreken op de hoek van de straat. Wat een gaaf gezicht! Hiermee trappen we de avond af.

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

Met mijn mobiel in de hand scheer ik een uur later langs alle programmaonderdelen: DJ Torus spint zijn plaatjes in de kleurrijke setting van het café, rijkversierde bonbons en met kleurstof gevulde gin-tonics stralen je vanaf de bar tegemoet. Jong en oud hebben zich al verzameld op het dek om buttons te maken en emoji’s te borduren in The New Haberdashery. De zalen stromen vol. Ik fungeer als razende reporter en spam Twitter en Instagram Stories vol met een live-verslag. Even lijkt regen roet in het eten te gooien, maar de rij bezoekers voor de opera in Huis Sonneveld blijft desondanks aanzwellen (er is plek voor een beperkt aantal bezoekers in de stadsvilla). Enkelen wagen zelfs aarzelend een ritje in de Bamkars. Het hobbelpaard blijkt een succes: iedereen wilt ermee op de foto! En voor ik het weet is het alweer 12 uur geweest!

 Zondag

De week van Jessica Verboom Het Nieuwe Instituut

Inmiddels vrij vermoeid bekijk ik de foto’s, Boomerangs (loopende video’s van 4 seconden) en Hyperlapses (video’s die je versneld kan afdraaien) en maak een selectie. Die Boomerang is leuk voor Instagram Stories, de Hyperlapse door Sleep Mode plaats ik op Facebook. De soort content die je plaatst is vaak afhankelijk van het medium. Dit proces heb ik gedurende de avond gevolgd en rond half 1 bekijk ik de eerste resultaten. De meeste buzz is vooral merkbaar op Instagram, enkele bezoekers hebben hun #sleepmodeselfie zelfs al gedeeld. Aan het einde van de Museumnacht voeg ik me bij mijn collega’s voor een afsluitende borrel. We mogen toosten op een goed bezochte Museumnacht, met ruim 6700 bezoeken aan Het Nieuwe Instituut, Huis Sonneveld en De Karnival!

Tot zover de week van Jessica Verboom. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.