Lisa Klompe bij het Fries Museum
door op 11-07-2016 12:26ARTIKELHuman

Lisa Klompe van Fries Museum: “Heel Leeuwarden moet de tentoonstelling Alma-Tadema ademen.”

Lisa KlompeNa twee studies in Groningen (Communicatie en Kunsten, Cultuur en Media) ging Lisa Klompe aan de slag als marketeer bij het Groninger Forum. Inmiddels werkt Klompe alweer drie jaar bij ‘de buren’: namelijk bij de marketing en communicatie afdeling van het Fries Museum en het Keramiekmuseum Princessehof. Achter de schermen worden deze musea gerund door één organisatie, maar voor het publiek zijn het twee volledig verschillende musea met aparte geldstromen, doelstellingen en collecties. Voor Cultuurmarketing deed Lisa verslag van haar werkweek in tekst en beeld. 

Maandag

Sinds half mei t/m eind oktober werk ik volledig aan de marketingcampagne voor onze grootste tentoonstelling ooit: Alma-Tadema, klassieke verleiding. Gezien de omvang en de ambities moet ik al mijn uren hier op inzetten. Vandaag kregen we het campagnebeeld terug van onze vormgever met de definitieve grafische laag.

Maandag - Lisa Klompe

Op onze afdeling zit een medewerker met publieksonderzoek in haar takenpakket. Zo zorgen we dat we structureel data vergaren over en via onze bezoekers: wat hun profiel is, hun mediagebruik, hun beweegredenen voor bezoek en hun beoordeling van onze tentoonstellingen.

Hierdoor hebben we inzicht in ons publiek en meten we ook de effectiviteit van onze marketingcampagnes. Daarnaast betrekken we ze bij het ontwikkelen van onze campagnebeeld en de tentoonstellingstitels. Het fijne hieraan is dat je als marketeer harde gegevens hebt waarmee je de keuzes kunt verantwoorden naar de projectgroep en het MT. Dit kan erg prettig zijn, aangezien je altijd te maken hebt met verschillende meningen. Hiermee kun je een einde maken aan de soms eindeloze discussies die dit proces teweegbrengt. Aanradertje dus!

Dinsdag

Vandaag op de agenda: een werkbezoek naar Rotterdam met de hele afdeling. We gaan naar Boijmans van Beuningen, Villa Zebra en Het Nederlands Fotomuseum. We spraken daar met collega’s in dezelfde functies. Zulke dagen zijn echt heel leerzaam en inspirerend. En goed voor de teamspirit uiteraard! Leuk ook dat dit niet alleen voor ons zo was, maar ook voor de ontvangende partij. Zo’n kijkje in de keuken is goed om te kijken of je nog wat van anderen kunt leren, maar ook omdat je je netwerk uitbreidt. Als je een keer vastloopt op iets of advies wil, kun je gemakkelijker contact opnemen met iemand van een ander museum om te sparren.

Dinsdag

Woensdag

Het Fries Museum verwachtte vandaag de 75.000ste bezoeker voor de breitentoonstelling. Een mooie gelegenheid om een pr-momentje omheen te organiseren. De directeur overhandigde de vrouw, die helemaal uit Noord-Brabant kwam voor Breien!, een bos bloemen en een cadeau uit onze museumwinkel (uiteraard een item in het kader van de expo).

Woensdag

De lokale pers was uitgenodigd en kwam langs, onze fotograaf nam een foto die we vervolgens met bijschrift en een kort persbericht verstuurden naar de overige pers en onze stagiaire maakte een filmpje voor social media.

Donderdag

Vandaag ben ik naar de door de Museumvereniging georganiseerde marketinganalyse van de tentoonstelling ‘David Bowie is’ in het Groninger Museum geweest. Ook deze middag was weer inspirerend, maar – zonder op welke manier dan ook afbreuk te willen doen aan hoe het Groninger Museum campagne heeft gevoerd voor deze expo – heb ik er niet heel veel van geleerd. Ik denk dat menig cultuurmarketeer met jaloerse ogen kijkt naar een campagne voor een merk als Bowie dat zichzelf zo goed verkoopt en waar zo’n enorme doelgroep voor is… En ja, dat hij dan ook nog stierf, dat maakt het succes van de tentoonstelling snel veel groter.

Donderdag

Vrijdag

Vandaag kon ik een drukproef van onze publicatie bij de Tadema-tentoonstelling naar de pers sturen. Deze ging naar de journalisten die uitgenodigd waren om mee te gaan met onze curatorentrip naar Londen in het kader van deze tentoonstelling eerder dit jaar. Later die dag moest ik een presentatie geven over dezelfde tentoonstelling in het Praktisch Promotie Platform.

We komen een paar keer per jaar samen met marketeers van alle culturele instellingen in Leeuwarden e.o. om te kijken hoe we elkaar kunnen versterken. Deze vergadering stond helemaal in het teken van Tadema, omdat dit dé publiekstrekker voor Leeuwarden wordt dit jaar. Het doel: zorgen dat we met zoveel mogelijk mensen onze schouders onder dit project zetten en dat de stad dit najaar de tentoonstelling echt ademt. Niet alleen andere culturele instellingen haken aan, maar ook de hotellerie, binnenstadmarketing, marketing Leeuwarden, de VVV, Merk Fryslân, Culturele Hoofdstad 2018 en de horeca.

Weekend

Zaterdag stond in het teken van paardrijden met vriendinnen. ’s Avonds ben ik ook nog naar een optreden van de rockband van een vriendin geweest. Op zondag werd de dag gevuld met klussen in m’n nieuwe huis en heb ik ’s avonds nog een aantal zaken voorbereid voor een marketingklus die ik ga doen voor Slieker Film, het filmtheater in Leeuwarden.

weekend
Tot zover de week van Lisa Klompe van het Fries Museum. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons via mail of Twitter.