door op 05-09-2017 08:21ARTIKELHuman

Lowlands, talkshows en exposities in de week van Lotte Bloem

Lotte Bloem

Na haar studies Media & Cultuur aan de UvA en Design Cultures aan de VU vervolgde Lotte Bloem (26)  haar carrière bij Doornvogel als content marketeer. Sinds 2016 heeft ze deze functie ingeruild voor content marketeer bij ARTtube en als online marketeer bij Vruchtvlees. Ze is voor beide organisaties verantwoordelijk voor marketing/communicatie, strategie en concept voor de eigen kanalen. Daarnaast behoort het inhoudelijk programmeren van evenementen tot haar takenpakket. Naast Lotte’s specialisaties in contentmarketing, online storytelling en social mediastrategie houdt ze zich ook bezig met haar eigen opgezette online magazine ‘Le Nouveau Niche’ met verhalen over design, trends en maatschappij.  “Voor mij is contentmarketing alles wat je inzet om een nieuwe doelgroep te bereiken en te betrekken via goede content: van programmering en events tot social posts en automatische e-mailflows tot inhoudelijke blogs,” aldus Lotte.

Maandag

Van Amsterdam naar Den Haag of Rotterdam. Mijn dag start en eindigt dagelijks op Amsterdam CS. Vandaag werk ik bij Vruchtvlees, want eind deze week staat ARTtube op Lowlands. Het is een spannende dag. Vandaag sturen we de eerste uitnodigingen voor High Five uit, een jaarlijks event voor en over gamechangers, design en technologie. Voor dit evenent regelde ik vijf toonaangevende en inspirerende sprekers, als Ilina Scott van Google ZOO en Karlijn Marchildon van Ace & Tate.

‘s Avonds leg ik de laatste hand aan mijn laatste vlog voor Museum Boijmans Van Beuningen. Zij vroegen mij achter de schermen te duiken van het herijken van de kantcollectie. Een onwijs tof project, waar ik vlog na vlog meer leerde over de geheimen van het museum, de kracht van montage en natuurlijk de magie van de collectie.

Dinsdag

Bij Vruchtvlees starten we elke ochtend met een korte stand-up. Hier bespreken we wat we gisteren hebben gedaan, wat we vandaag gaan doen en tegen welke problemen we zijn aangelopen. Op deze manier kunnen we snel zaken aftikken en oppakken. Vandaag werk ik aan onze social media planning voor volgende week, verschillende inhoudelijke blogs en een leuk plan voor de livegang van het nieuwe Theater Rotterdam. Verder vandaag spreek ik ook de laatste potentiële spreker voor High Five. Vol enthousiasme klinkt een ja. Wie het is maak ik volgende week bekend op onze social kanalen. Kleine hint: deze spreker werkt bij een van de grootste innovatieve en technologische bedrijven van de wereld.

Mijn dag sluit ik af op mijn nieuwe favoriete stekje in Amsterdam Noord: FC Hyena. Met de beste gepofte zoete aardappel ooit en een mooie zonsondergang wil ik eigenlijk nooit meer weg.

Woensdag

Op vrijdag 25 augustus start het Rembrandtalarm, een initiatief van de Kunstenbond, wat Vruchtvlees ontwerpt en ontwikkelt samen met de Kunstenbond. In een belletje met de Kunstenbond stem ik de laatste stappen voor de automatische e-mailflow, segmentatie en Google Analytics af. Zo zorgen we voor een zo effectief mogelijke site en een warm welkom. Een erg leuk project, met een goed doel: meer geld voor creatieven en kunstenaars in dit land.

Een snelle blik op de registraties voor High Five toont inmiddels 160 aanmeldingen. Met maar 80 plekken wordt het goed loten. Benieuwd hoe dit verder gaat.

Donderdag

Tijd voor ARTtube op Lowlands! Nadat ik de laatste details heb afgestemd met mijn collega Myrte en de bus is ingeladen zijn we er volgens mij klaar voor. Daarom even verstand 180º graden de andere kant op en door met een van de andere grote projecten waar we nu aan werken: De Schatkamer van De Stijl. Afgelopen maandag is ons nieuwe multimediale verhaal live gegaan, dat nu natuurlijk door zoveel mogelijk mensen gelezen moet worden. Ik zet een nieuwsbrief en wat social posts klaar, zorg dat de input voor verhaal 4 helemaal klaar staat. Een verhaal over het ritme van De Stijl, met een boel fijne muziek op de achtergrond. Daarnaast spot ik het filmmateriaal dat filmmaker Simone Lilmoes maakte bij Hansje van Halem en Maarten Baas, voor onze nieuwe serie De Stijl x Dutch Design. In een kant en klaar script kan Simone weer aan de slag met de montage en zet ik de eerste lijntjes uit voor ons event De Stijl x Dutch Design dat 19 oktober plaatsvindt in Pakhuis De Zwijger.

Nog net op tijd duik ik het Nieuwe Instituut in voor een laatste blik op de expositie: Sleep Mode. The art of the screensaver om vervolgens mijn tas te pakken voor Lowlands. Zin in!

Nieuw Instituut - Lotte Bloem

Vrijdag

Met een laatste blik op mijn tas, toch die MacBook maar mee, stap ik in de trein naar Hilversum. Hier pikt collega Myrte Hoes mij op om de laatste praktische zaken af te stemmen. Vandaag starten we met Kunst kijken met je oren, geproduceerd door Cornelis Serveert, waarbij de Lowlands-gangers kunst komen kijken met hun oren. Aan de hand van verhalen vormen de luisteraars een beeld van een kunstwerk die ze juist nog niet mogen zien. Met slaapmaskers van het Van Gogh Museum trekken we direct een volle zaal, waar mensen tot onze verbazing ruim 40 minuten rustig blijven luisteren. In de middag hosten we ARTtube On Stage: de mode-editie, waar Lenn Cox, Ninke Bloemberg en Branko Popovic meer vertellen over mode, kunst en het museum. De dag sluiten we af met de Grote Vincent

Dating Show, gepresenteerd door Vincent Cardinaal. Hoewel het publiek wat baldadig begint te worden, zit ook hier de hele tent vol. Met een welverdiend drankje proosten we op een succesvolle eerste dag Lowlands.

Zaterdag

Vandaag voelt al een stuk relaxter. Waar gisteren nog veel last minute verzoeken om parkeertickets en entreetickets volgden, loopt vandaag een stuk rustiger. Wederom is Kunst kijken met je oren een succes. De verhalen van Quinsy Gario, Abdelkader Benali, Sanne de Wilde, Yuki Kho en Ko van ‘t Hek slaan aan. Op een gegeven moment zitten er ruim 160 mensen rustig te luisteren en gaan er zelfs een paar handjes in de lucht in om het verhaal te volgen en te voelen. Een mooi gezicht! Vandaag zie ik ook nog wat toffe dingen op het festival: een korte dansworkshop van ISH, de mooie liedjes van Sampha en het spektakel van de Editors.

Zondag

Lowlands staat vol kunst en design. Voor ons een reden om deze kunstenaars en ontwerpers op ons podium te vragen. In gesprek met Andrea van Pol vertellen Alissa + Nienke en Hansje van Halem meer over hoe het is om voor Lowlands te mogen werken. ‘s Middags nemen Tom Claassen en Joseph Klibansky plaats op het podium. De laatste hand aan de presentaties en de muziek doe ik ter plekke. Ingeleid met muziek en in een interessant interview leren we de kunstwerken op Lowlands nog beter kennen. Ook hierbij zit de zaal steevast vol met mensen die in hun drukke blokkenschema de tijd nemen 40 minuten anders naar kunst te leren kijken.

Na de laatste sessie ‘Kunst kijken met je Oren’ van de dag vouw ik mijn 2 seconden tentje in en stap ik de shuttlebus op. Terug naar Amsterdam. Met een moe en voldaan gevoel stap ik mijn bed in. Mooi om te zien en wederom een bevestiging dat goede content daadwerkelijk aansluit en aanslaat. Deze week was waanzin, maar vooral waanzinnig leuk. Nu door naar High Five, de Uitmarkt en Pakhuis de Zwijger!

 

Fotocredit: Vruchtvlees Digital, Strategy & Design