Opening nieuw nijntje museum
door op 16-02-2016 11:10ARTIKELHuman

Pers, Nijntje en blije kinderen in de week van Manou Nonnekes

Manou NonnekesManou Nonnekes is in 2007 begonnen als stagiaire bij het Centraal Museum in Utrecht en is daar vandaag de dag nog steeds werkzaam op de Marketing & Communicatie afdeling. Manou heeft Kunstgeschiedenis gestudeerd en, naast haar fulltime baan, NIMA Communicatie A en NIMA Marketing A voltooid. Momenteel is ze bezig aan NIMA Marketing B. Manou’s streven is om een brug te slaan tussen kunst en publiek. Het afgelopen jaar is zij druk bezig geweest met de ontwikkeling van het nieuwe nijntje museum, dat geopend is op 5 februari 2016.

Maandag

Goede perslijsten hebben is bittere noodzaak, zeker als je zo afhankelijk bent van free publicity als musea. Voor de opening van het nijntje museum wilde ik – naast onze bestaande contacten – ook graag bloggers uitnodigen. Na een ochtendje googelen stond ik versteld van het aantal blogs van ondernemende moeders (en een enkele vader, opa of oma). Aan hen stuur ik de uitnodiging voor de opening van het nijntje museum via Smart.pr, een online service met een uitgebreide journalistendatabase waar wij onze persberichten mee versturen.

Er arriveren steeds meer ‘huisstijldragers’: stickers, folders, affiches. Ik ben heel blij met het resultaat: de huisstijl is afgestemd op de doelgroep en sluit aan op de stijl van Dick Bruna/nijntje. Afgelopen donderdag hebben we een projectiekunstwerk van projection art studio Mr.Beam op de gevel van het nijntje museum in première laten gaan. Dit als “warmmaker” voor de opening, een initiatief van collega Bonny en mij. Ik ben verbaasd (en trots!) over hoe goed ons filmpje het op Facebook doet: ruim 22.000 views en een bereik van ruim 66.000 tot nu toe en heel veel positieve reacties.

Nijntje museum

Dinsdag

Vandaag vindt de laatste interne afstemming plaats over de persontvangsten die ik organiseer. Morgen komen er een aantal journalisten uit Duitsland en Engeland, op donderdag nationale pers en op vrijdag is de opening waar pers ook voor is uitgenodigd. De telefoon staat roodgloeiend en ook via mail stroomt het aantal aanmeldingen binnen.

Op de fiets op weg naar huis zie ik ‘mijn’ abri-posters hangen. Door het felle kleurenpalet van Dick Bruna vallen ze lekker op! ’s Avonds heb ik mijn NIMA-cursus. Dit keer behandelen we het hoofdstuk over bedrijfseconomische berekeningen. Op z’n zachtst gezegd niet mijn favoriete onderwerp, maar de cursus op zich inspireert en motiveert mij enorm voor mijn werk.

NIMA cursus

Woensdag

Vandaag staat de telefoon nog meer roodgloeiend dan gisteren, met name redacteurs van radioprogramma’s voor een interview op exacte tijden. De middag staat in het teken van de eerste persontvangsten: een groepje internationale journalisten, die Toerisme Utrecht speciaal heeft laten overkomen in het kader van de opening van het nijntje museum. Ook is er een journaliste van Trouw en Het Parool met twee kindjes.

’s Avonds thuis spit ik het leeuwendeel van zo’n 70 sollicitaties door, die zijn binnengekomen voor de vacature van teamleider Marketing & Communicatie.

nijntje museum

Donderdag

De wekker gaat een uurtje eerder dan normaal, zodat ik het laatste deel van de sollicitaties rustig kan bekijken. Daarna snel op de fiets naar het museum voor de preview van het nijntje museum voor nationale pers. In principe is pers uitgenodigd voor de opening op vrijdag, omdat dat het leukste ‘plaatje’ oplevert met de doelgroep: blije kinderen, nijntje is aanwezig, Kim-Lian van der Meij opent. Maar er is ook altijd pers die een meer inhoudelijk verhaal wil horen, daarom besloot ik een korte preview te plannen waarbij collega Yolanda, curator van het nijntje museum, een rondleiding geeft door het nieuwe kindermuseum.

De hele middag komt het tv-programma Landinwaarts samen met Dieuwertje Blok opnames maken in het nijntje museum. Ook arriveert deze middag de bedrijfskleding; t-shirts met een detail uit Bruna’s illustraties. Zo zullen de collega’s in het nijntje museum herkenbaar zijn en ‘in stijl’.

Samen met zakelijk directeur Marco en senior Educatie en Interpretatie Eveline neem ik de sollicitaties door en selecteren we wie we willen uitnodigen voor een gesprek. Spannend. Gelukkig zitten er goede kandidaten bij.

nijntje museum

Vrijdag

’s Middags is de officiële opening van het nijntje museum. Ik heb een dubbelrol: ik vang de aanwezige pers op en begeleid de acteurs die in de kostuums van nijntje en vriendjes Boris en Barbara zitten waar kinderen mee op de foto kunnen. Terwijl nijntje en ik achter de deur wachten op het openingsmoment, zie ik vanuit het raam dat steeds meer journalisten zich verzamelen rond de deur.
Na de opening zoek ik met de fotograaf en de videomaker van het ANP uit welk beeldmateriaal we ‘de wereld’ in willen zenden via het netwerk van het ANP. ’s Avonds loop ik rond 17:45 uur de deur van het museum uit en zie heel veel mensen – groot en klein – kijken naar de projectie op het nijntje museum. Dat is toch wel een fijne beloning na een lange, intensieve dag.

opening nijntje museum

Zaterdag

De eerste mail die ik iedere ochtend zie is een overzicht van publicaties verzorgd door mediamonitoringservice Clipit. Een goed begin van de dag dit keer, want de publiciteit over het nijntje museum komt al heel goed op gang. De foto’s van het ANP doen hun werk goed en zijn onder andere te vinden in het AD (landelijk), hoera!

Om iets voor 8:00 uur ben ik bij het museum. We ontvangen deelnemers van de BankGiro Loterij voor een nijntje-ontbijt en bieden hen de primeur om als allereerste het nijntje museum te bezoeken. Mede dankzij de BankGiro Loterij heeft het museum de kwaliteit kunnen krijgen die het nu heeft; zij hebben de verbouwing van het nijntje museum met 7 ton gesteund.

Om 9:15 uur belt Radio M van RTV Utrecht mij voor een interview. Ik duik nog even achter mijn computer in een uitgestorven kantoor en ga daarna naar huis (weekend, eindelijk!).

nijntje museum

Zondag

’s Middags gaan mijn vriend en ik naar een huis kijken dat we mogelijk willen kopen. We hebben het geluk dat we de eigenaars via via kennen en ze ons het huis vandaag al wilden laten zien, terwijl de bezichtigingen volgende week pas zouden starten. We hebben al heel veel huizen gezien en weten exact wat we willen. Tijdens het bezoeken weten we dan ook direct: dit is ‘ons’ huis! We zijn nog blijer als we te horen krijgen dat de huidige eigenaren ons het huis gunnen.

Een succesvolle afsluiting van een drukke week dus. Ook het eerste weekend waarin het nijntje museum open is voor publiek verloopt – op wat kleine kinderziektes na – heel goed. Zaterdag trok het museum ruim 1.000 bezoekers en zondag ruim 1.300. Via social media zie ik de eerste enthousiaste reacties voorbijkomen.

nijntje museum

Tot zover de week van Manou Nonnekes. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons per mail of via Twitter.