Festivals organiseren en financiën in de gaten houden: Marieke van Oosten van Korzo doet het allemaal

24 okt 2016

Marieke van OostenMarieke van Oosten studeerde Theaterwetenschap in Utrecht en ging daarna al snel de publiciteitskant op. Sinds juli 2009 is ze Hoofd Marketing en Communicatie bij Korzo, een podium en productiehuis voor jonge, getalenteerde artiesten in Den Haag. Elke week is hier voor Van Oosten een groot avontuur; ze hield er voor Cultuurmarketing één bij in aan de hand van een fotoverslag.

Door redactie

Maandag

Meestal start ik de week rustig thuis met planningen maken en teksten schrijven. Niets is minder waar deze week. We hebben net de première gehad van het NDT programma Up & Coming Choreographers, de tournee van één van onze vaste choreografen Samir Calixto is gestart en het Holland-India Festivals Gala heeft ook net plaatsgevonden.

Daarnaast dringen de deadlines van het CaDance festival. Ik start mijn week dan ook met een Skype gesprek met onze programmaschrijfster Annette van Zwoll en duik in alle ingekomen informatie van de choreografen. Het grote programma-analyse werk begint. Kloppen de publieksroutes en aanvangstijden? Waar moeten de randprogramma’s komen en welke leuke arrangementen kan ik verzinnen? Na uren puzzelen en programma-informatie verzamelen, beantwoord ik alle mails die nog open staan en dan zit de eerste werkdag van de week er alweer op.

De week van Marieke van Oosten maandag

Dinsdag

Vandaag staat het India Dans Festival op mijn programma. Ik vertrek ’s ochtends naar het Bimhuis waar we TV opnames hebben voor VPRO Vrije Geluiden. We hebben een mooi item in elkaar gezet waarin muzikanten Heiko Dijker en Lenneke van Staalen samen met onze residentie-dansers uit India – Renjith & Vijna – laten zien hoe de Indiase muziek en dans met elkaar verweven zijn. De dansers zien er werkelijk prachtig uit, de redactie lijkt verheugd met onze performance en het interview is leuk en informatief geworden.

De week van Marieke van Oosten dinsdag De week van Marieke van Oosten dinsdag

Na een lunch vertrekken we met de hele crew in de auto naar Den Haag. In Korzo aangekomen duiken we gelijk de vergaderruimte in voor ons wekelijkse CaDance overleg en nemen we de programmapuzzel nog een keer door. Ik zeg even gedag tegen mijn collega’s en kan dan direct mijn volgende overleg in. Dit is met Den Haag Direct, een blogsite waar we al jaren mee samenwerken. Helaas moet ik ze vertellen dat we financieel zwaar komen te zitten omdat Korzo – ondanks een positief advies – onder de zogenaamde ‘zaaglijn’ terecht is gekomen. Er is geen budget meer bij het Fonds Podiumkunsten om ons productiehuis te ondersteunen, dus kan ik geen financiële afspraken maken voor het nieuwe jaar. Toch komen we nog tot een mooi plan voor het CaDance festival.

Woensdag

Woensdag is een echte kantoordag voor mij. Ik probeer geen afspraken te maken zodat ik even goed door kan werken. Er moet nog veel gebeuren voor het India Dans Festival, dus dat is even de schouders eronder zetten. Ik regel interviews, het vrijkaartenbeleid en herschrijf het laatste persbericht (door een virus op de server de week ervoor ben ik deze kwijtgeraakt). Tussendoor moeten er teksten geredigeerd worden, fotoshoots geregeld worden voor CaDance, dagprogramma’s nagekeken worden voor de Nederlandse Dansdagen waar we met drie voorstellingen spelen en vragen beantwoord worden van groepen die bij ons spelen.

Ik krijg een mail binnen van We Are Public, die het publiek hebben geïnterviewd na afloop van de voorstelling van onze choreograaf Samir. De reacties lopen ontzettend uiteen. Ik ben trots dat Samir weer een voorstelling heeft gemaakt waar mensen over willen praten en nadenken. De dag eindigt met een gesprek voor een mooie klus voor het CaDance festival.

De week van Marieke van Oosten woensdag

Donderdag

Donderdag starten we gezamenlijk in Korzo, waar gesproken wordt over de toekomst van het productiehuis nu de financiering zo onzeker is. In werkgroepen gaan we uiteen om verschillende onderwerpen te bespreken en op papier te krijgen. Daarna hebben we teamoverleg waarin de to do lijsten worden gemaakt, besproken en verdeeld. We krijgen te horen van onze hoofd kassa dat onze update van het kassasysteem eraan zit te komen.

De rest van de middag ben ik met een journalist van Trouw op stap langs de studio’s van Korzo. Hij schrijft een artikel over het India Dans Festival en het tweede residentie koppel Hari & Chethana. Ik word ontzettend enthousiast van de inspirerende gesprekken en de repetities. Vooral als ik zie hoe Indiase dans op opera werkt… Ja, we zijn de opera Satyagraha van Philip Glass aan het bewerken voor Indiase dans. Dit project heeft al een aanloop van een aantal jaren en dit jaar openen twee koren, solozangers en Indiase dansers het festival.  Ik kan echt niet wachten om het eindresultaat te zien.

De week van Marieke van Oosten donderdag

’s Avonds bezoek ik nog de nieuwe voorstelling van een andere jonge choreograaf die al een aantal jaren bij ons werkt. Jasper van Luijk heeft bij Het Huis Utrecht en Generale Oost een nieuwe solo gemaakt vol met technische snufjes. Na afloop voelt het alsof ik in een trip heb gezeten.

Vrijdag

De vrijdag is aangebroken; iedereen is bezig met de voorbereidingen voor de Nederlandse Dansdagen en het India Dans Festival. We hebben met het team een flinke to do lijst gemaakt en we zitten vol in de werkmodus. Ik ga verder waar ik woensdag ben gebleven. Vandaag bel ik ook de theaters waar we de komende weken spelen met Samir en bespreek met hen nog de laatste PR zaken. Aan het einde van de dag bekijken we de nieuwe trailers voor het India Dans Festival, plannen de laatste online advertenties in, schrijven de nieuwsbrief en sturen nog een reminder naar de genodigden.

Weekend

Het weekend had ik in Maastricht moeten zitten voor de Nederlandse Dansdagen, maar helaas kamp ik al de hele week met ziekteverschijnselen. Doordeweeks heb ik nauwelijks rust gehad, dus nu duik ik mijn bed in om even bij te slapen. Via social media volg ik alsnog het festival en lees de berichten over de prijswinnaars en de voorstellingen. Ook de subsidieperikelen houden de gemoederen bezig, want er zijn veel organisaties in de danssector die geen geld meer krijgen per 1 januari. Het weekend sluit voor ons af met een prachtig hoogtepunt: Amos Ben-Tal, Spinvis en het collectief OFFprojects winnen de Dioraphte Dansprijs voor hun preview van Howl en mogen met de première van Howl het CaDance festival openen.

De week van Marieke van Oosten

Tot zover de week van Marieke van Oosten. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? Tip ons via mail of Twitter.