door op 06-03-2017 09:30ARTIKELHuman

Klantdata, de customer journey en coderen in de week van Marjolein Craens bij Opera Ballet Vlaanderen

De week van Marjolein CraensMet twee uiteenlopende diploma’s op zak (Interactive Multimedia Designer en een Master in Culturele Studies), profiteert Marjolein Craens nog dagelijks van een zowel theoretische als technische achtergrond. Ruim 6 jaar geleden startte ze als coördinator Online Communicatie & Marketing bij de, intussen met het Ballet gefuseerde, Vlaamse Opera. Bij Opera Ballet Vlaanderen is ze verantwoordelijk voor alle online communicatie: van social media en website tot marketingmailings en online ticketing. Samen met haar collega’s zet ze zich dagelijks in voor de promotie van de grootste cultuurinstelling van Vlaanderen en probeert ze zoveel mogelijk mensen warm te maken voor opera en ballet.

Maandag

Mijn maandagochtend loopt al meteen anders dan ik gepland had: een sterfgeval in mijn familie leidt me naar de groene bossen ten noorden van Antwerpen voor een mooie, druk bijgewoonde begrafenisplechtigheid. Een trieste noot op een grijze, druilerige maandagochtend.

Intussen nemen mijn collega’s het van me over in het operagebouw in Gent, waar een “bauprobe” plaatsvindt. De plannen voor onze operavoorstellingen starten al 3 à 4 jaar vóór de eerste noot op de première weerklinkt. Op een “bauprobe” of proefbouw komt het artistiek team voor het eerst samen met de medewerkers van ons huis. Na een meet & greet presenteert het team hun regieconcept, tonen ze decorschetsen of -maquettes en leggen kostuum-moodboards voor. Daarnaast wordt de technische haalbaarheid van het concept op scène getest. De bauprobe brengt dit keer een grote naam naar onze contreien… Maar over wie het gaat en welke opera hij of zij precies regisseert, mogen we pas verklappen in april. Helaas!

De week van Marjolein Craens - Cultuurmarketing

’s Middags voeg ik me weer bij mijn collega’s in het Antwerpse operagebouw. Op mijn bureau geurt nieuw drukwerk me tegemoet: een nieuwe editie van ons magazine en een flyer voor Opera21, een muziektheaterfestival in mei. Het resultaat van het harde werk van mijn collega’s van de niet-digitale afdeling. In de namiddag wijd ik me aan de planning van onze sociale mediakanalen voor de komende week. Zowel voor opera als ballet beheer ik Twitter, Facebook en Instagram. Een hele uitdaging om goed te onderhouden, maar gelukkig is er net een mooie nieuwe lading repetitiefoto’s binnen van de balletvoorstelling ‘East’. Ideaal!

‘s Avonds kook ik een voorraad lekkers bijeen voor de komende week en ontspan ik met een aflevering van ‘De Mol’. Ik verdenk nog steeds ruim de helft van de kandidaten, maar geniet enorm van het mollenjagen en het lezen van alle heerlijke – al dan niet vergezochte – theorieën die de internetcommunity bedenkt.

Dinsdag

Dinsdagvoormiddag is onze wekelijkse teamvergadering. We overlopen de verkoopcijfers van onze voorstellingen in functie van de targets, bespreken de belangrijkste actiepunten van de week en overlopen de stand van zaken van de nieuwe brochure voor seizoen 2017-2018. Die moet over twee weken naar de drukker en vormt nu dan ook het belangrijkste onderdeel van de vergadering.

‘s Middags trekken we met de collega’s naar een nieuwe hippe trekpleister in Antwerpen: het pas geopende Frites Atelier van Sergio Herman. Ik had al eerder de eer zijn frietjes te proeven in de vestiging in Utrecht, toen ik er op bezoek was voor een cursus contentmarketing van Cultuurmarketing.nl. Nu kunnen ook mijn kritische collega’s het concept uitproberen. Ik blijf fan, al is een dergelijke lunch te decadent om wekelijks te herhalen 😉

De week van Marjolein Craens - Cultuurmarketing

Na de middag werk ik mijn mails bij, overleg ik over de aanmaak van het videomateriaal van onze volgende operavoorstelling en zorg ik dat het nieuwe drukwerk ook in digitale vorm beschikbaar is.

‘s Avonds breng ik een bezoekje aan een pas bevallen vriendin. Naast een cadeautje breng ik ook “kraamkost” mee: eten voor de kersverse ouders (Woord van het Jaar 2015 in België). Gelukkig valt het allemaal in de smaak: missie geslaagd!

De week van Marjolein Craens - Cultuurmarketing

Woensdag

Woensdag stuur ik een mailtje naar onze abonnees en bezorg ik de castlijsten voor de balletvoorstelling van die avond in Bonn, waar onze dansers op tournee zijn. Verder verken ik Social Studio van Salesforce, het nieuwe softwarepakket dat we pas in gebruik hebben genomen en waarmee we van nu af aan onze social media beheren. Dankzij een handige kalender heb ik meteen een overzicht van alle ingeplande en reeds geplaatste posts. Daarnaast heeft het pakket ook uitgebreide analyse-tools en aantrekkelijk gekleurde dashboards. Maar zoals dat vaak gaat met krachtige software, vergt het enige tijd om alles netjes ingesteld te krijgen… Ook dat is mijn taak!

In de namiddag komt mijn technische achtergrond van pas. De flyer voor het Opera21-festival is al gedrukt, maar aan de website moet nog gesleuteld worden. Samen met onze grafische ontwerper probeer ik de frisse nieuwe huisstijl te vertalen naar een online variant op www.opera21.be. Ik prijs me gelukkig dat ik het coderen nog niet volledig verleerd ben…

De week van Marjolein Craens - Cultuurmarketing

‘s Avonds speelt ons opera-orkest zijn eerste concert in de nieuwe Elisabethzaal. Enkele maanden geleden opende deze Antwerpse concertzaal opnieuw de deuren. Een uitgelezen kans voor mij en mijn collega’s om te profiteren van haar superieure akoestiek… Op de tonen van de 2e Symfonie van Brahms en Mahlers ‘Lieder aus des Knaben Wunderhorn’ droom ik weg.

Donderdag

Aangekomen op het werk duik ik in data. Binnenkort starten we met de ‘Salesforce Marketing Cloud’, een tool waarmee we aan de slag kunnen met ‘customer journeys’. Centraal in deze marketingaanpak staat de ‘reis’ van elke individuele klant en al zijn contactpunten met jouw organisatie. Het opvolgen van nieuwe klanten, het hernieuwproces van onze abonnees… We hebben al verschillende customer journeys in de steigers staan. Maar voor het zover is, moet er nog hard gewerkt worden. Ik controleer nauwgezet de nodige velden en tabellen in onze klantendatabank om ervoor te zorgen dat alle data netjes overgezet wordt naar de nieuwe databank van Salesforce.

Lunchen doe ik met mijn grootouders. (Mijn) trouwe fans, die elke maand afreizen om onze lunchconcerten bij te wonen. Vooral mijn grootmoeder geniet met volle teugen, mijmerend over de jaren waarin haar eigen vader in het operakoor zong en ze hier kind aan huis was in het huis waar ik nu werk. De liefde voor klassieke muziek zit in ons bloed! Na het concert neem ik hen mee om te lunchen en te genieten van een echte Antwerpse verwenkoffie.

De week van Marjolein Craens - Cultuurmarketing

Daarna snel weer naar kantoor: alles moet klaar staan voor de lancering van de nieuwste muziekvideo van Woodkid. Sidi Larbi Cherkaoui, artistiek directeur van het ballet, choreografeerde een dansvideo voor deze bekende zanger met twee dansers van ons gezelschap. Omdat we samenwerken met verschillende partijen is het belangrijk dat we de timing waarop we communiceren strikt naleven. Om klokslag 4 uur is het zover: video gelanceerd, persbericht de deur uit en genieten van het resultaat!

Vrijdag

Vrijdag is de eerste proefversie van de nieuwe seizoensbrochure klaar om nagelezen te worden. Minutieus lees ik alle teksten na. Een traag en arbeidsintensief werkje, maar de belangrijkste publicatie van het jaar verdient de nodige aandacht.

Na de middag fiets ik heen en weer naar onze derde locatie: Theater ‘t Eilandje, vlakbij het MAS, waar de balletstudio’s zich bevinden. Vandaag zijn er opnames met het orkest voor een ‘wereldcreatie’. We brengen immers niet alleen Mozart en Verdi op het toneel, maar stimuleren ook nieuw operawerk. Nieuwsgierig neem ik daarna een kijkje bij de balletrepetities, waar vandaag ook het operakoor aanwezig is. In maart brengen opera en ballet voor de eerste keer een gezamenlijke voorstelling. Spannend!

De week van Marjolein Craens - Cultuurmarketing

Zaterdag

Op zaterdag stuurt een collega nog een leuke foto door vanuit de repetitiezaal op het Eilandje. Dankbaar Facebook-voer! Ik houd de rest van de dag een half oog gericht op mijn smartphone, maar geniet vooral van een vijf uur durend bordspel met een bevriend koppel en hun heerlijke dochter (mijn jongste metekindje!).

De week van Marjolein Craens - Cultuurmarketing‘s Avonds gooi ik de benen los. Op een heerlijk ouderwetse fuif supporter en amuseer ik me op de dj-set van een bevriend collega. Het hoeft niet altijd opera te zijn!

Zondag

Uitslapen en een familiebezoek vormen een ideale zondagmiddag. Als trotse meter kan ik niet ontbreken op het pannenkoekenfestijn van mijn tweede, net-vierjarige metekind. Nadien breng ik nog een bezoekje aan ‘onze’ boer: dankzij een jaarabonnement mogen we zelf groenten oogsten zoveel we willen. De verse groenten worden bij thuiskomst meteen gewassen en verwerkt: klaar voor alweer een nieuwe werkweek!

De week van Marjolein Craens - Cultuurmarketing

 

Tot zover de week van Marjolein Craens. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.