De week van Marleen Leroy: op tournee naar New York en Boston met het Koninklijk Conservatorium

5 dec 2016

De week van Marleen LeroyMarleen Leroy studeerde Vrijetijdskunde in Rotterdam en daarna deeltijd Communicatie in Den Haag. Na zes jaar in de publieksevenementenbranche werkzaam te zijn geweest, ruilde ze projectleiding in voor communicatie en marketing. Sinds 2006 is Marleen werkzaam bij het Koninklijk Conservatorium. Ze begon hier als enige communicatiemedewerker en is nu hoofd van een volwaardig team van vier mensen. Het Koninklijk Conservatorium is een instituut waar jonge talenten worden opgeleid voor de top van muziek en dans. Met 14 verschillende afdelingen, werkzaam op het snijvlak van onderwijs en cultuur, is geen dag hetzelfde. 

Door redactie

Maandag

Het Koninklijk Conservatorium staat wereldwijd bekend om zijn Oude Muziekafdeling. Een reputatie die ons leidt naar één van de grootse avonturen voor de afdeling; op tournee met de prestigieuze Juilliard School NY, dat sinds 2009 een oude muziekafdeling is gestart. Twee concerten in New York en Boston en drie in Nederland. De week van New York is voor mij een week van PR, relatiebeheer, hospitality en teambinding in twee verschillende tijdszones.

We zijn hier met 47 studenten van onze afdeling Oude Muziek en Zang van het Koninklijk Conservatorium en samen met 23 studenten van The Juilliard School brengen we de Hohe Messe van Bach onder leiding van dé Bachspecialist en dirigent van onze tijd, Ton Koopman. Het is de eerste dag dat de musici van de twee scholen samen komen als orkest, heel spannend. Aan mij de taak om de collega’s in Nederland te voorzien van content voor onder andere social media.

Nadat de eerste repetitie is opgestart is het voor ons vooral uitzoeken waar we mogen werken en hoe we wifi op onze laptops krijgen. Gelukkig kunnen we een aantal uur op een vaste computer werken. Ik ga aan de slag met de campagne voor het jubileumconcert van de School voor Jong Talent. Dit jaar bestaat de school 60 jaar en dat vieren we met onder andere een Jubileumvoorstelling in het Zuiderstrandtheater.

De week van Marleen Leroy maandag

Dinsdag

Op donderdag staat er tijdens een repetitie een werkbezoek gepland van een delegatie uit Den Haag, met burgemeester Van Aartsen, Prinses Margriet en Pieter van Vollenhoven. Ter voorbereiding hiervan hebben we in Juilliard een afspraak met de particulier secretaris van de prinses en professor, en ook komen de luitenant-kolonel der Koninklijke Marechaussee Adjudant van zijne Majesteit de Koning en de Koninklijke Security langs om het draaiboek van het werkbezoek te bespreken. Naast het Koninklijk Huis en mijzelf zit er een uitgebreide delegatie van Juilliard om de vergadertafel. Het is voor hen een grote eer dat leden van een Koninklijk Huis een bezoek aan de school komen brengen. Ook wordt de aanwezigheid van de pers besproken. Met burgemeester Van Aartsen komt er namelijk ook Haagse Pers mee. Het Nederlands consulaat in New York heeft een RVD functie als het om pers en het Koninklijk Huis gaat en zij hadden al aangeven dat de Telegraaf TV, een Royalty fotograaf en het ANP komt. Een goede lijst dus! Voor mij betekent dat interviews plannen en studenten, directeuren en Ton Koopman voorbereiden op deze gesprekken.

De week van Marleen Leroy dinsdag

Woensdag

De ochtend begint met een hardloopsessie in het Central Park. We worden deze week getrakteerd op heerlijk zonnig herfstweer en prachtige kleuren van het park. We voelen ons wel thuis in deze metropool.

De week van Marleen Leroy woensdag

Eenmaal weer in het hotel heb ik een Skype sessie met Nederland over de nieuwe websites van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst. Samen met mijn collega van KABK en een externe adviseur lopen we het plan van aanpak door en bespreken we welk creatief webbureau we gaan uitnodigen voor de pitch. Ondertussen stromen de berichten binnen op mijn mobiele telefoon. We pakken allemaal de enkele uurtjes waarin kantoor Den Haag en New York tegelijk aan het werk zijn. Voor de Bach concerten in Nederland zijn de voorbereidingen van de campagne ook nog in volle gang. Pers wordt benaderd, we verzamelen New York-content voor promotie en proberen zoveel mogelijk partners te vinden die onze concerten onder de aandacht willen brengen.

In de middag ben ik vooral bezig met onderhandelingen voeren met een fotograaf om foto’s te maken tijdens het werkbezoek van donderdag. Nu is New York niet goedkoop dus wat zijn redelijke fees voor een ochtendje foto’s maken? Zodra de middag repetities klaar zijn, gaan we nog even genieten van de stad zelf. We zakken af naar het Financial District en pakken de South Ferry die langs het Vrijheidsbeeld komt. Op de terugreis zien we de vele lichtjes van Manhattan aangaan.

Donderdag

Met enige haast loop ik naar The Juilliard School om op tijd te zijn voor de Algemeen Dagblad journalist. Hij neemt al vroeg enkele interviews met Ton Koopman, studenten en onze directeur Henk van der Meulen af. Het is weer prachtig herfstweer terwijl ik over het indrukwekkende plein van de Metropolitan Opera, het New York Philharmonic en New York City Ballet loop. De Amerikaanse en Nederlandse vlaggen sieren de ingang van de school en iedereen is netjes aangekleed in afwachting van het Koninklijke bezoek en de delegatie van de burgemeester van Den Haag.

Een delegatie van 25 mensen loopt uiteindelijk de repetitie van onze studenten binnen en volgens Ton Koopman zag hij aan de studenten dat ze extra energie kregen en nog beter hun best deden. Voor iedereen was dit werkbezoek heel speciaal, vooral omdat het zo informeel en ontspannen was. De burgemeester en leden van het Koninklijk Huis voerden gesprekken met studenten en de dirigent en waren duidelijk onder de indruk.

De week van Marleen Leroy donderdag

De helft van de delegatie mocht ik in de avond weer ontmoeten toen we waren uitgenodigd voor een voorstelling van het Nederlands Danstheater in het New York City Centre. Haagse trots!

Vrijdag

Een stille dag voor mij, omdat iedereen in Boston is voor het eerste concert van de Hohe Messe. Tijd om alle foto’s en persmateriaal van het werkbezoek te verzamelen voor de social media en het programmaboek van de Nederlandse concerten. Naast een nieuwe corporate website zitten we tevens midden in een huisstijlvernieuwing die met een campagne van de Open Dag gelanceerd wordt. Iedere uiting krijgt dus extra aandacht en zo ook een aparte Open Dag website. Tijdens deze dag op 28 januari presenteren alle afdelingen zich in een vol programma met concerten en voorstellingen en kunnen kinderen hun talent laten zien door voor te spelen of voor te zingen.

De week van Marleen Leroy vrijdag concert

Met de gemeente Den Haag zit ik ‘s middags de receptie van zaterdag voor te bereiden, controleren we gastenlijsten en de placering. Nog één concert en dan komt er toch echt een einde aan ons avontuur in New York. Tijdens mijn wandeling terug naar het hotel loop ik over Times Square en verbaas ik me wederom over de enorme beeldschermen die de wolkenkrabbers bekleden en de menigte opdringen met reclames, trailers en andere filmpjes. Een groot circus waar ik me langzaam in voortbeweeg; haast moet je hier niet hebben.

De week van Marleen Leroy vrijdag

Zaterdag

Iedereen is weer terug uit Boston en het eerste wat ik doe is op zoek gaan naar recensies en quotes zodat we die kunnen gebruiken voor de concerten in Nederland. Het is allemaal goed gegaan en met de gedachte dat ook het concert in New York uitverkocht is, begint de dag goed. De rest van de dag ben ik op locatie in de Alice Tully Hall om de placering te verfijnen, de receptie voor te bereiden en de routing in dit complexe gebouw onder de knie te krijgen. Rond 18:00 uur komen de eerste gasten binnen, en een uur later hebben we vele woorden van lof en een intentieverklaring op een volgende samenwerking tussen de beide conservatoria in the pocket. Het concert was geweldig, maar het hoogtepunt was toch de eigen pizza-en-wijn-naborrel in één van de dansstudio’s van Juilliard.

De week van Marleen Leroy zaterdag

Zondag

Dat was het dan. We hebben nog een laatste middag in de stad en dan vertrekken we met 50 man weer richting Nederland. Op naar de concerten die we op 8, 9 en 10 december in Nederland gaan geven. De studenten en wij kijken terug op een zeer geslaagde tournee met veel pers- en Haagse aandacht.

Wat ik gemerkt heb is dat het in New York erg belangrijk is om een zo’n indrukwekkend mogelijke functietitel te hebben. Wil je gelijkwaardig zijn aan een collega die op hetzelfde niveau opereert dan is het noodzakelijk een gelijksoortige functietitel te hanteren. De sfeer is zakelijk en heel beleefd, en ze gaan allemaal netjes gekleed naar het werk. Iedere ontmoeting is een potentieel PR moment.

De budgetten van Juilliard en hoeveelheid medewerkers die werken op een marketingafdeling zijn niet te vergelijken met die van ons hier in Nederland. Een hele interessante afdeling is de afdeling apps. Daar werken vijf mensen met een volwaardig filmteam aan Netflix-achtige series ten behoeve van de internationale werving. Iedere serie gaat over een maakproces van een opera, een concert, een theaterstuk etc. en is voorzien van interactieve features. Als kijker kan bijvoorbeeld een eerste en een laatste repetitie van een dansstuk over elkaar heen leggen en zo de vooruitgang van een dansstuk zien, of tijdens een muziekrepetitie meelezen van bladmuziek, of meelezen met het script tijdens dramalessen. Ook als er vakjargon wordt gebruikt legt men via een pop-up uit wat het woord betekent. Alles ‘to make the performing arts more magical and accessible to everyone, everywhere’. Ze zijn fantastisch in het vermarkten van hun opleidingen door het een gezicht te geven en heel persoonlijk te maken, zonder enig verlies van kwaliteit.

Tot zover de week van Marleen Leroy. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.