Lichtjesparade en Woodstock op het Water: de week van Monique IJsselsteijn

4 jun 2015

Vraag jij je ook wel eens af wat je concullega’s doen? In ‘De Week Van’ kom je erachter. Deze keer een fotoverslag van de werkweek van

Door redactie

Fotografie

Leiden (eerste beeld): Ontdek en Beleef

Monique IJsselsteijn, zelfstandig communicatie-adviseur en projectmanager voor Centrummanagement Leiden.

Monique IJsselsteijn werkt sinds vier jaar voor zichzelf als projectmanager en communicatieadviseur. Na haar 19-jarige loopbaan bij de ANWB had zij zich als doel gesteld om in en voor Leiden te werken. En dat is gelukt. Na diverse losse opdrachten werkt zij sinds anderhalf jaar als zelfstandig projectmanager voor Centrummanagement Leiden (CML). Deze stichting heeft als doel om de binnenstad van Leiden economisch vitaal en bruisend te maken. En dit doet deze stichting door het o.a. organiseren van evenementen, waarbij de pijlers economie, duurzaamheid en cultuur met elkaar verbonden worden.

De week van Monique IJsselsteijn - Leiden

Bij elk evenement brengt CML daarvoor diverse Leidse partijen (ondernemers, musea, culturele instellingen en verenigingen, scholen en gemeente) bij elkaar om zo de bezoekers van deze prachtige stad een totaalbeleving te geven. In de rol van projectmanager is Monique verantwoordelijk voor ‘alles’: het opstellen en borgen van de begroting, het werven van fondsen en partners, het zorgdragen voor het culturele programma en alle marketing-communicatie uitingen (zowel offline als online). Een uitgebreid en leuk takenpakket dus!

Maandag

Mijn eerste werkdag van deze week begint met het afronden van een ander project: de Kennis & Kunde Workshops voor de ondernemers van Leiden in de breedste zin van het woord. Musea, culturele organisaties en (horeca-)ondernemers krijgen gratis workshops aangeboden, waarmee zij hun kennis en kunde kunnen verrijken. Vorige week was de kick-off van deze reeks in de prachtige Tempelzaal van het Rijksmuseum van Oudheden, een locatie die met zorg is gekozen. De musea in Leiden zijn goed voor zo’n 1.2 miljoen bezoekers per jaar, en van grote waarde dus voor de binnenstad van Leiden. Hier kunnen andere ondernemers weer van profiteren.

De week van Monique IJsselsteijn - workshop

Leuk om te vermelden: een van de workshops in deze serie, ‘Contenstrategie’, zal gegeven worden door Erik Hartman. Zijn naam en aanpak kwam al eerder voorbij in ‘De week van…’, wat voor mij ook de aanleiding was om hem te benaderen. Waar dit blog al niet goed voor is!

Maandagavond is mijn vaste repetitieavond met Musicalgezelschap OTIS. Dit keer repeteren we voor een optreden op het 50-jarig huwelijksfeest van mijn ouders, die ons hiervoor benaderd hebben. Bij dit gezelschap ben ik al jaren verantwoordelijk voor de PR en productie van de voorstellingen. Zo komen mijn passie, professie en privé-leven lekker dicht bij elkaar.  Zojuist is besloten om volgend jaar onze grote productie op te voeren in de prachtige Leidse Schouwburg, dus mijn PR-hart gaat al sneller kloppen.

De week van Monique IJsselsteijn - OTIS
Musicalgezelschap OTIS

Dinsdag

Omdat vandaag bijna iedereen vrij is (5 mei), werd het gisteravond na de repetitie wat later dan normaal.  Dus, eerst een beetje uitslapen. Ik begin met het beantwoorden van mails van ondernemers met vragen over de Kennis & Kunde Workshops, want ondernemers zij natuurlijk gewoon open op zo’n feestdag. Zo’n tussendoor-vrije-dag is ook altijd een mooie dag om een beetje te rommelen (in mijn geval), maar er staat ook een cultureel uitstapje op het programma.

De week van Monique IJsselsteijn - selfieDit jaar wordt voor het eerst, vanwege het 70-jarig jubileum van de bevrijding, een concert georganiseerd op een van de mooiste grachten van Leiden, het Rapenburg.  Aan het Rapenburg ligt ook Café Barrera, ook bekend als de voormalige stamkroeg van onze koning. Op het balkon boven dit café is tevens de balkonscène opgenomen uit de bekende film Soldaat van Oranje.  Een locatie met een geschiedenis dus. Voor deze bijzondere gelegenheid zijn de nazaten van de echte Soldaat van Oranje, Erik Hazelhoff Roelfzema, ook uitgenodigd. Zij wonen het concert bij vanaf een boot voor het podium.

Dit concert wordt muzikaal begeleid door de Leidse marchingband Kunst en Genoegen. Binnen Leiden ook wel bekend als K&G. Deze vereniging heeft drie muziekdivisies: K&G 1, waarmee al diverse prijzen werden gewonnen tijdens het Wereld Muziek Concours te Kerkrade, Jong K&G (voor de jongste muzikanten van 8 t/m 12 jaar) en K&G 3, het podiumorkest. De week van Monique IJsselsteijn - Vanaf het podiumDit podiumorkest verzorgt vanavond het optreden en wordt daarbij muzikaal bijgestaan door enkele Leidse zanghelden, zoals Barbara Straathof (The Voice), Wesley Klein (Popstars) en Lodewijk van Gorp (saxofonist en zanger van o.a. de begeleidingsband van Marco Borsato en Trijntje Oosterhuis).
(foto: Jordy Kortenkaas)

Het concert stond als een huis, maar de opkomst op deze eerste editie viel, mede door het weer, een beetje tegen. Achteraf kun je misschien ook de conclusie trekken dat er te weinig communicatiekracht is ingezet. Maar zowel de organisatie als bezoekers zien uit naar een nieuwe editie, want wij vinden dat een nieuwe traditie is geboren.

Woensdag

Vandaag werk ik eerst thuis, zodat ik mijn projectplan voor de Lichtjesparade kan finetunen. Omdat voor de uitvoering van het culturele (kunst)programma binnen de Lichtjesparade fondsen en partners gezocht moet worden, is het projectplan de belangrijkste basis en mijn eerste prioriteit.

Tijdens de lunch heb ik hierover overleg met mijn opdrachtgever, centrummanager Erwin Roodhart. Samen bespreken we de doelen voor dit jaar en wat dit jaar de USP’s zijn. Elke editie van de Lichtjesparade heeft een eigen thema en daarbinnen moeten we onze diverse doelgroepen kunnen aanspreken. Verschillende doelgroepen bedienen betekent wel een extra uitdaging.

De Lichtjesparade is een programma dat bestaat uit drie onderdelen:

  • Workshops duurzaamheid voor de leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van de basisscholen in Leiden.
  • Een kunstproject waarbij kunstenaars uit Leiden samen met deze leerlingen samenwerken aan een toegewezen project. Alle kunstprojecten blijven na de Lichtjesparade nog twee maanden in Leiden staan.
  • Het evenement zelf, de Lichtjesparade-avond, waarbij we zowel de leerlingen, de ouders en ook de inwoners van Leiden een magische avond willen aanbieden. Vorig jaar hadden wij een heel dankbaar thema, namelijk de viering van het 25-jarig bestaan van het Kinderrechtenverdrag. Dit resulteerde in een bijzonder samenwerking met de Gemeente Leiden en UNICEF.
De week van Monique IJsselsteijn - Lichtjesparade 2014
Het kunstproject ’18 Rechten van het Kind’ voor en met UNICEF gemaakt in 2014

Dit jaar is het thema – het door UNESCO uitgeroepen – ‘International Year of Light’. In heel Nederland wordt hieraan aandacht besteed en ook voor Leiden is dit een dankbaar thema, want er liggen veel aanknopingspunten. Denk bijvoorbeeld aan de Leidse Sterrewacht, maar ook het Holland Space Cluster. Speciaal voor deze editie gaan we de leerlingen dit jaar dan ook de workshops aanbieden in de Sterrewacht. Voor hen en ons een unieke gelegenheid, omdat je hier normaal gesproken niet zomaar komt.

Donderdag

In ons kantoor aan het Stationsplein huizen ook de collega’s van Leiden Marketing en het Cultuurfonds Leiden. Een belangrijke reden voor dit ‘samenlevingscontract’ is dat hierdoor een natuurlijke kruisbestuiving ontstaat tussen alle partijen. Mijn collega Roy Zitman, die enerzijds werkzaam is voor Centrummanagement en anderzijds voor het Cultuurfonds Leiden, is nu druk met de laatste voorbereiding voor de Signatures Cultuurweken.

De week van Monique IJsselsteijn - Signatures 2015De Cultuurweken zijn een reeks evenementen in de stad Leiden, die plaatsvinden in de periode van 22 mei t/m 7 juni. Het programma van deze cultuurweken wordt ingevuld door diverse culturele organisatoren, waarbij de overkoepelende campagne wordt gecoördineerd door mijn collega Roy uit naam van het Cultuurfonds Leiden en Leiden Marketing. Zij maken zich samen sterk voor de profilering van Leiden als stad van kennis en cultuur. De belangrijkste taken van Roy zijn dan ook het verbinden van alle partijen en de branding van dit jaarlijkse evenement. Al pratende trekken we de conclusie dat er nog kansen liggen voor de inzet van social media om een bijdrage aan deze branding te leveren.

Een terugkerend onderdeel van de Cultuurweken is ‘Schemerstad Leiden’, waarbij het publiek mini-theaterstukken volgt vanuit een boot. Het is mogelijk om met je eigen boot langs de locaties te varen of je kunt een ticket kopen bij een van meevarende rederijen van Leiden. Een bijzondere combinatie van kunst, theater, muziek, licht en het vele water dat Leiden rijk is.

De week van Monique IJsselsteijn - Schemerstad Leiden
Voorstelling tijdens ‘Schemerstad Leiden’

Vrijdag

In 2013 was ik organisator van de eerste editie van Woodstock op het Water in Leiden. Een initiatief van Stichting De Leidse Rederij, die met haar vloot van 11 boten het evenement kon faciliteren. Dit is zo’n evenement dat is ontstaan op basis van een spontaan idee tijdens een avondje borrelen. In zes weken is het evenement gerealiseerd, en in het eerste weekend van juli was het twee dagen lang een muziekfeest op het water.

De week van Monique IJsselsteijn - woodstock on water2

Het concept was simpel: zes boten met zes verschillende bands voeren een vaste route door Leiden, waarbij de gasten op de terrassen werden getrakteerd op muziek uit de tijd van Woodstock. Uiteraard waren de bands ook volledig in passende kleding. Het was direct een groot succes. In 2014 heb ik het evenement opnieuw georganiseerd, maar viel het letterlijk in het water: ‘Woodstock onder water’ was de kop van ons laatste persbericht ;-(

De week van Monique IJsselsteijn - woodstock on waterMaar dit jaar, in het weekend van 4 en 5 juli, vindt het opnieuw plaats. Omdat ik zelf weinig tijd meer heb om dit te organiseren, heb ik vandaag de overdracht naar mijn opvolger. Als projectcoördinator ben je verantwoordelijk voor ALLES, dus het boeken van de bands, het inplannen van de boten met de schippers, de vaarroute, de communicatie en het onderhouden van de website en social media. De opvolger was even overrompeld, maar ik heb beloofd vanaf de zijlijn te ondersteunen, want stiekem kan ik dit sympathieke evenement ook niet loslaten. Duimen voor een zonnetje dit jaar!

Zaterdag

Vandaag gaat het gebeuren, het 50-jarig huwelijksfeest van mijn ouders. De dag staat in het teken van een jeu-de-boules-toernooi met afsluitend een buffet, en natuurlijk het verrassingsoptreden van ‘mijn’ Musicalgezelschap Otis. De dag verloopt heel gezellig en gemoedelijk. Ondertussen wordt de spanning voor het optreden opgevoerd, want mensen vragen zich al de hele middag af waarom die piano, drums en geluidsinstallatie staan opgesteld. Ik weet natuurlijk van niets al vermoedt men vanalles…

Om 21:00 uur starten wij met ons optreden, waarbij ik het nummer ‘Pastorale’ opdraag aan mijn ouders. Het publiek laat hierbij een klein traantje, een mooier compliment kun je niet krijgen als ‘zanger’. Het hele optreden met highlights uit diverse musicals wordt overigens goed ontvangen. Ons koor staat er ook wel een beetje om bekend om heel sterk te zijn in koorstukken, dus een beetje trots ben ik wel. Deze foto werd genomen terwijl mijn ouders naar het nummer ‘Pastorale’  kijken (luisteren), de vage schim op de achtergrond ben ik zelf:

De week van Monique IJsselsteijn - 50 jarig huwelijk

 

Zondag

Het einde van een zeer gevarieerde week, en ik heb met mezelf afgesproken dat ik vandaag niet ga werken. Lekker uitgeslapen, een fijne wandeling gemaakt op het Katwijkse strand en hierna nog naar een verjaardagsfeestje en een optreden van de coverband ‘Shaky Ground’ in Stadscafe Van der Werff. De man van een mijn zangvriendinnen speelt hierin gitaar en het dak gaat eraf.  Om 23:00 uur ga ik naar huis, klaar voor de nieuwe werkweek met als hoogste prioriteit het volbrengen van het projectplan voor de Lichtjesparade.

Hoe ziet de Lichtjesparade er komende editie uit? Vorig jaar was dit in ieder geval het spectaculaire eindresultaat:

De week van Monique IJsselsteijn - Lichtjesparade

 

Tot zover de week van Monique IJsselsteijn. Meer informatie over haar werkzaamheden vind je op haar website www.mijss.nl. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen? Tip ons via mail of Twitter.