Creatieve campagnes en strategie voor ICKFest

Grachtenfestival en IDFA in de week van millennialbureau Novel

Maarten Bul & Maurice Seleky zijn partners van millennialbureau Novel, dat merken verbindt met millennials. Dit doet Novel met consultancy, campagnes en toegang tot millennialnetwerken. 

Door redactie


Chait Goli (Pexels)

De afgelopen jaren maakte Novel naam in de cultuursector. Zo introduceerde Novel het jongerenmerk SSBA Salon voor de Stadsschouwburg Amsterdam. Voor De Nationale Opera ontwikkelde Novel de campagne voor het Opera Forward Festival in 2016 en in 2017. Ook mobiliseerde Novel 150 landelijke politici voor DeLaMar Theater en lanceerde het bureau De Culturele Coalitie met Typhoon als minister-president voor CJP. Als partners van dit dynamische bureau schaken Bul & Seleky altijd op meerdere schaakborden tegelijkertijd.

Maandag

Novel werkt vanuit cultuurhistorisch pand Castrum Peregrini in Amsterdam. Maarten en ik starten de week altijd met een MT-vergadering waarin we als partners de lopende zaken van het bureau bespreken aan de hand van onze projectmanagementtool Trello. Een hoop onderwerpen passeren de revue, zowel op het gebied van business development als finance en human resources. Daarna vergaderen we met onze formidabele interne project manager Tamar ter Steege om de status van alle lopende projecten door te spreken. Dan checken we in met het team – associates Mila Stolk, Colin Gorissen, Mark de Boorder, stagiair Josien Verwoerd en onze nieuwe stagiair Maartje van Bennekom. Samen lopen we door de projecten heen en bespreken we aandachtspunten voor de komende week. Het is een zonnige dag, dus de tafel wordt buiten gezet en we lunchen aan de Herengracht. Vervolgens gaat iedereen op kantoor aan de slag. Momenteel werken we aan projecten voor o.m. het dansgezelschap ICK, De Nieuwe Kerk Amsterdam en het Grachtenfestival.

De week van Novel

Dinsdag

Dinsdagochtend starten we met een redactievergadering voor ons eigen online magazine. Als inhoudelijk gedreven bureau vinden we het bij Novel belangrijk om kennis te delen en ons netwerk een podium te bieden. Wekelijks interviewen we dan ook een inspirerende changemaker uit ons netwerk of een millennial die met een betekenisvol project bezig is. Ook publiceren we regelmatig artikelen op basis van ons eigen onderzoek naar deep trends binnen de millennialgeneratie. Deze week bespreken we de content die we gaan schrijven rondom het thema ‘bank van de toekomst’, met onder andere een interview met Bunq-oprichter Ali Niknam.

De week van Novel

Daarna is het tijd om bij de Stadsschouwburg Amsterdam te werken aan de afhandeling van SSBA Salon, het jongerenmerk van de schouwburg dat we vijf jaar lang mochten ontwikkelen. In de middag volgt ten slotte nog een presentatie bij onze klant ICK in theater De Meervaart, waar ICK huisgezelschap is. We ondersteunen hen bij de campagne voor ICKFest, een internationaal dansfestival in september.

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

Woensdag

Op woensdag geven we feedback op concepten die door het team worden opgeleverd in interne presentaties. Op basis van die interne feedback-momenten scherpen we alle concepten aan, zodat die in een later stadium definitief kunnen worden gemaakt en aan de klant kunnen worden opgeleverd. Ook steken we veel tijd in business development – naast het werk aan bestaande projecten, moeten we als jonge ondernemers altijd vooruit denken in nieuwe samenwerkingen met interessante opdrachtgevers. Zo hebben we een fijn kennismakingsgesprek met de internationale hedendaagse kunstbiënnale Manifesta, die in 2018 plaatsvindt in Palermo, maar vanuit Nederland wordt georganiseerd. Daarnaast worden we door een potentiële opdrachtgever onverwacht uitgenodigd om na te denken over een activatieconcept rondom een nieuwe campagne.

De week van Novel

Donderdag

In de ochtend hebben we een afspraak op het nieuwe kantoor van Models at Work over een mogelijke samenwerking in de toekomst. Daarna houden we een zeer productieve brainstorm over het activatieconcept waarvoor we de vorige dag waren uitgenodigd. We werken onze eerste ideeën direct uit om zo snel mogelijk intern te kunnen valideren of ze haalbaar zijn en aansluiten bij de KPI’s van die organisatie.

De week van Novel

In de middag drinken we koffie met Cineville, het lidmaatschap waarmee filmliefhebbers ongelimiteerd naar de film kunnen in 43 onafhankelijke filmtheaters in Nederland. We sluiten de dag af met de laatste voorbereidingen voor een bezoek aan Triodos Bank in Zeist de volgende ochtend.

Vrijdag

De week van Novel

Met een deelauto van Greenwheels reizen we naar het hoofdkantoor van Triodos Bank in Zeist, waar we een afspraak hebben met het hoofd Marketing. Na onze vergadering keren we weer terug naar Amsterdam om ons activatieconcept af te maken. Ook bereiden we een persbericht voor over onze nieuwe samenwerking met het internationale documentaire filmfestival IDFA. We gaan IDFA ondersteunen met een strategie om meer millennials te enthousiasmeren voor het festival. Het persbericht is bedoeld voor vakmedia als MarketingTribune en Fonk Magazine. Het is ook vrijdagmiddag, dus we hebben bier gehaald voor de vrijdagmiddagborrel. Met het weekend in het vooruitzicht, blikken we terug op weer een dynamische werkweek bij Novel.

Interessant voor anderen?