aalst
door op 29-02-2016 09:41ARTIKELHuman

Veel afgelegde kilometers om cultuur door Vlaanderen te verspreiden in de week van Sam Rasschaert

De Week van Sam RasschaertNa zijn studie socio-cultureel werk in Leuven werkte Sam Rasschaert als communicatiemedewerker bij een kleine gemeente. Via een omweg belandde hij in het Vlaamse jeugdwerk bij CultuurNet Vlaanderen, een organisatie in de schoot van de Vlaamse overheid. Al meer dan 5 jaar probeert hij “Meer Mensen Meer Goesting te geven in Meer Cultuur” en dit voornamelijk door samen te werken met steden en gemeenten aan een betere cultuurcommunicatie.

Maandag

Deze ochtend heb ik een vergadering in de regio Limburg-Noord met medewerkers van sociale diensten. Ik geef er een toelichting over het spaar- en voordelenprogramma UiTPAS. Dit stadsbrede project is er voor iedereen, als stimulatie tot participatie in het vrijetijdsaanbod, maar specifieke aandacht is er voor drempels veroorzaakt door armoede. In Limburg nemen we onze tijd om met iedereen aan tafel te zitten en het verhaal te vertellen. Het is mijn taak om draagvlak te creëren, zodat ze uiteindelijk een dossier indienen om te mogen starten met het project.

Ik ben veel op de baan en onderweg naar m’n partners probeer ik te bedenken hoe ik m’n verhaal ga vertellen zodat het het dichtst bij hun leefwereld aansluit. Dat nadenken lukt het beste als ik naar Limburg rijd met mijn rustige afspeellijst, want de E314 is het Vlaamse equivalent van de Route du Soleil. In de namiddag heb ik verlof, omdat ik met mijn vriendin op controle ga om te zien hoe onze ongeboren dochter het doet. En ze doet het heel goed!

De Week van Sam Rasschaert

Dinsdag

Echt professioneel is het niet, maar ik had me van datum vergist en was een maand te vroeg naar Hoeselt gereden voor een kennismakingsgesprek. Steden en gemeenten kunnen gratis UiTpartner worden en zo gebruik maken van onze UiTdatabank, UiTagenda’s en gratis advies om evenementencommunicatie in de gemeente te verzorgen. Inmiddels zijn al meer dan 280 (van de 308) gemeenten UiTpartner. We hebben zelfs één Nederlandse UiTpartner: UiTinEmmen. Zelf houd ik contact met de Limburgse & Oost-Vlaamse partners.

Maar bon, dat ging dus niet door (echt waar de eerste keer in 5 jaar!). Ik reed meteen door naar kantoor waar onze algemeen directeur Bart Temmerman toelichting gaf over “CultuurNet V2.0”. De afgelopen jaren is er organisch heel wat veranderd, onze beheersovereenkomst met de Vlaamse Overheid loopt dit jaar af en we verhuizen van Brussel-Centrum naar Molenbeek. Het ideale moment om de werkstructuren eens te herzien. We zitten bij CultuurNet met een 40tal collega’s, die ik gemakshalve in 2 helften verdeel: een deel dat met computers werkt (we zijn technisch heel innovatief) en een deel dat met mensen werkt (ikke!).

De Week van Sam Rasschaert

Woensdag

In 2015 volgde ik samen met collega Tim Guily de leergang “Get Connected: CRM in de culturele sector” bij Cultuurmarketing. Dat de leergang vruchten afwerpt, is het minste wat je kan zeggen. In de nieuwe structuur is er bijvoorbeeld een functie bijgekomen voor CRM-achtige kwesties. Tim en ik maakten als eindwerk een plan om in het project UiTPAS meer rekening te houden met verschillende klantgroepen. Deze ochtend stelden we ons eindwerk voor aan onze algemeen directeur en onze marketingdirecteur.

In de namiddag trok ik met collega Karel De Rudder naar Aalst. Aalst startte in 2013 als proefproject voor UiTPAS en we gingen langs om de cijfers van 2015 te tonen. Enerzijds voor rapportage-doeleinden, anderzijds om actiepunten voor dit jaar mee te geven. Zo heeft 13% van de bevolking in Aalst een UiTPAS en samen spaarden ze bijna 30.000 punten. Dat wil zeggen dat we de gegevens hebben van 30.000 culturele participaties in een stad. Die gespaarde punten kun je omruilen voor een leuk voordeel, iets wat vrouwen bijna dubbel zoveel doen als mannen. Heel fijn om te zien is dat 1700 mensen in armoede dankzij UiTPAS en de bijhorende financiële korting hebben kunnen genieten van een avondje uit.

De Week van Sam Rasschaert

Donderdag

Weer een onverwachte wending deze week: vandaag had ik een hele dag ingepland om samen met de UiTPASmanagers van Heist-Op-Den-Berg voort te werken op hun opstartplan, maar één van de managers was ziek, dus had ik opeens een hele dag op kantoor zonder vergaderingen. Wat een verademing!

Ik las toevallig vorige week een artikel op decorrespondent.nl over concentratie. Daarin wordt de theorie uit de doeken gedaan van Cal Newport die het onderscheid maakt tussen ‘diep’ en ‘oppervlakkig’ werk. In het kader daarvan deelde ik m’n donderdag op in 2 delen. De voormiddag besteedde ik aan m’n mailbox. Het wegwerken van mailtjes valt in de theorie onder de categorie ‘oppervlakkig werk’. Het is wel een groot deel van m’n werk: veel van de mails gaan over opvolging van onze technische tools, cijfers of advies.

In de namiddag verrichte ik samen met collega Karel wat ‘diep’ werk. We proberen de theorie van onze CRM-opleiding toe te passen op de cijfers van Aalst. Het resultaat mag er zijn, zie hieronder een interessante klantenpiramide waar je meteen enkele campagnes op kan bedenken.

De Week van Sam Rasschaert

Vrijdag

Meestal ben ik 2 à 3 dagen per week de baan op, maar ik probeer samen met mijn collega-partnermedewerkers op vrijdag altijd op kantoor te zijn. Het is een traditie om vrijdagmiddag op het Vossenplein een croque monsieur te gaan eten met een groot deel van de collega’s. Ik werk heel graag bij CultuurNet en dat is vooral omdat de collega’s stuk voor stuk toppers zijn. Voor mij is de vrijdagmiddag dan ook een belangrijk moment.

De werkweek sluit ik af met de voorbereiding van een sessie ‘basiscommunicatie’ voor alle jeugdconsulten van Vlaanderen. Eén van onze projecten die ik nog niet vermeldde, is VLIEG. Vlieg is een informatielabel dat de weg wijst naar fijne activiteiten voor families met kinderen tot 12 jaar. 1 op de 3 Vlamingen weet ondertussen waar Vlieg voor staat. Vlieg heeft een eigen website met een eigen bende (recensies van 10.000 families!), een zomeractie die elk jaar 40.000 kinderen bereikt en ook een doos. De Vliegdoos helpt steden en gemeenten al spelenderwijs om te werken op familievriendelijkheid.

De Week van Sam Rasschaert

Zaterdag

De weekenden zijn gevuld met de heilige drievuldigheid: Familie – Vrienden – Voetbal. Vrijdagavond ben ik iets te laat op stap geweest met vrienden en ondanks het moeilijke begin van de dag ben ik er toch in geslaagd om een nieuwe wagen te kopen, een handige familiewagen, iets waar ik me de voorbije weken toch eerst wat tegen had verzet.

Op zaterdag neem ik meestal ook uitgebreid de tijd om de krant te lezen. Ik probeer ook wat klusjes uit te voeren om het huis te babyproofen, maar ik ben helaas niet zo handig. ’s Avonds gingen we bij vrienden eten en de eer viel mij te beurt om een whisky van m’n geboortejaar (1984) te drinken. Mjammie.

De Week van Sam Rasschaert

Zondag

Ik speel al heel m’n leven voetbal, maar ben nu aan m’n laatste seizoen bezig, in de laagst mogelijke officiële klasse. Ik ben kapitein van een heel fijne ploeg en probeer te genieten van m’n laatste wedstrijden. Voetbal is geweldig om vele redenen: bewegen is goed voor je gezondheid, je leert er heel veel verschillende mensen kennen, er mee samenwerken en het is ook gewoon heel erg ontspannend. Deze week zat ik op de bank, wegens last van wat ouderdomskwaaltjes. Elke week verkiezen we de “Held van de Week” en daar schrijf ik altijd een verslag over. Deze week was Lander de uitblinker.

Zondag sluit ik steevast af met een bezoek aan de frituur (had ik al gezegd dat ik een Belg ben?) en meestal een marathonsessie serie-kijken. Deze week ging Pan Am er aan.

De Week van Sam Rasschaert