De week van Tamara Bakker header
door op 07-11-2016 12:47ARTIKELHuman

Data als uitgangspunt: Tamara Bakker van Rotterdam Festivals weet alles over het Rotterdamse cultuurpubliek

De week van Tamara BakkerInmiddels werkt Tamara Bakker ongeveer 3 jaar bij Rotterdam Festivals als medewerker onderzoek en expertise / corporate communicatie. Hier zorgt ze voor het verbreden van kennis over het publiek bij culturele instellingen en festivals in Rotterdam. Dit doet ze door o.a. publieksonderzoek uit te (laten) voeren en inspirerende kennissessies te organiseren. Daarnaast houdt Bakker zich één dag in de week bezig met corporate uitingen zoals nieuwsbrieven voor zakelijke relaties, de LinkedIn pagina en de zakelijke website. Voor Cultuurmarketing deed ze een week lang verslag van haar werkzaamheden.

Zaterdag

Mijn weekenden staan meestal vol gepland met veel leuke culturele activiteiten: festivals, concerten, voorstellingen, eigen optredens, e.d. Daar is dit weekend een goed voorbeeld van. Vanavond reis ik af naar Utrecht voor een concert van Daughter in TivoliVredenburg. Deze Londense rockband maakt prachtige, sferische muziek. Hier kijk ik al heel lang naar uit! Voordat het zover is ga ik eerst nog even een rondje hardlopen. Ik ben aan het trainen voor de kwart Marathon in april. Vandaag staat er 50 minuten op de planning zegt Runkeeper. Ik loop mijn verste afstand tot nu toe: 7,5 km! Heel erg blij mee!

De week van Tamara Bakker

Zondag

Vandaag is het World Food Day. Ik heb mijzelf en mijn vriend opgegeven voor een van de excursies: de supermarktsafari. Onze gids David Klingen loodst ons door de Albert Heijn op het Schouwburgplein en vertelt ons van alles over de verschillende keurmerken die er zijn (plus de waarde hiervan), de functie van plastic verpakkingen om groenten en fruit, de prijsmarges op verschillende soorten producten, keuzes die gemaakt worden in de plaatsing van de producten, etc. Hij doet dit met ontzettend veel humor, wat het naast een leerzame bovendien ook een erg leuke ervaring maakt! Zeker geslaagd dus. We lopen ook nog even over het Schouwburgplein waar het festivalhart zich bevindt en zien hier een aantal leuke kookdemo’s en optredens.

De week van Tamara Bakker

Daarna gaan we naar huis en genieten we nog even van het najaarszonnetje op ons nieuwe dakterras (bijna af!).

Maandag

Vandaag werk ik aan een opdracht voor Rotterdam Partners. Zij vroegen bij ons gegevens op van de internationaal aansprekende events in de stad. Hoeveel bezoekers uit het buitenland trekken zij precies en wat kunnen wij over deze bezoekers zeggen op basis van uitgevoerde publieksonderzoeken? Ondertussen ontvang ik een e-mail  van Chris Julien van Novel. Zij willen graag ingaan op ons verzoek om te spreken over de doelgroep jongeren tijdens onze kennisbijeenkomst op 17 november a.s. Fijn!

’s Middags analyseer ik de resultaten van publieksonderzoeken bij Rotterdamse dance festivals. Dit jaar en vorig jaar hebben we hier extra op ingezet om een goed totaaloverzicht te verkrijgen. Ons vermoeden blijkt te kloppen: dance events bereiken over het algemeen een jonger en minder hoogopgeleid publiek en zijn daarmee een goede aanvulling op de rest van het aanbod in de stad. Ieder event heeft daarnaast wel duidelijk een eigen identiteit.

De week van Tamara Bakker

We gebruiken de uitkomsten uit publieksonderzoeken ook voor ons eigen beleid. Hierboven zie je een spreidingsdiagram dat we opstellen om inzicht te krijgen in de totale verdeling. Alle Rotterdamse festivals waarbij onderzoek is uitgevoerd krijgen hierin een plek, ingedeeld op leeftijd (horizontale as) en opleidingsniveau (verticale as). Hoe te lezen: rechts bovenin staan de festivals met relatief hoger opgeleide en oudere bezoekers.

Zoals elke maandagavond repeteer ik met mijn band Eddie Next Door, waar ik de zangeres van ben. We werken aan nieuwe nummers en vanavond werken we verder met een ideetje van twee weken geleden.

De week van Tamara Bakker

Dinsdag

Robert van Ossenbruggen (The Commercial Works) en Menno Urbanus (R2 Research) werken bij ons op kantoor aan het overlaponderzoek. 12 Rotterdamse culturele instellingen hebben postcode- en huisnummerdata aangeleverd van hun bezoekers de afgelopen drie seizoenen. Hieronder zijn diverse podia en festivals, maar ook de SKVR en de Bibliotheek. We bekijken welke klant van bijvoorbeeld de Doelen ook bij de Schouwburg over de vloer komt. Oftewel: zien we overlap in bezoekers? En kunnen we een verband ontdekken tussen actieve en passieve kunstbeoefening?

Verder overleggen mijn collega Cynthia en ik over de programmatische invulling van onze kennisbijeenkomst op 17 november. Vandaag weer een leuke bevestiging ontvangen: Nikki Kamps van Djemaa el Fna – Eetplein Rotterdam wil graag vertellen over de uitdagingen die onderzoek naar de multiculturele doelgroep met zich meebrengt.

Deze avond ga ik samen met mijn vriend een rondje hardlopen rondom de Bergse Plas bij ons om de hoek. Heerlijk rustgevend!

De week van Tamara Bakker

Woensdag

Op de planning staan wat corporate klussen, waaronder het opmaken en versturen van de uitnodiging voor mijn collega Sanne voor een ontvangst van onderwijsinstellingen en festivalorganisatoren. In het kader van het programma Dieper in de stad brengen we deze partijen graag dichter bij elkaar en een jaarlijkse bijeenkomst is daar een van de middelen voor. Verder zet ik een oproep uit bij collega’s voor input voor onze zakelijke nieuwsbrief want die ga ik over 2/3 weken weer versturen.

’s Middags heb ik een kennismakingsafspraak met Teun van Irsel en Eefje Sperber van BKKC, het Brabants Kenniscentrum kunst en cultuur. Binnenkort bezoeken we hun werkconferentie ‘PUBLIEK’ en voorafgaand wisselen we alvast wat ervaringen uit. Wat doen zij op het gebied van publieksontwikkeling, wat doen wij, en hoe zouden we in de toekomst misschien samen kunnen werken?

De week van Tamara Bakker

Na werk ontmoet ik twee vriendinnen die ik nog ken van de studie. We eten samen een hapje en gaan dan naar Arminius. Daar is vanavond een sessie over de Burn-out Generatie. De opkomst is enorm (400 man), wat laat zien dat het onderwerp leeft en er zeker behoefte is om hierover te praten. Goed geprogrammeerd van Arminius!

Donderdag

Chris de Vries en Martijn Epskamp van Onderzoek & Business Intelligence (OBI) Gemeente Rotterdam komen bij ons op bezoek. Aanleiding vormt het Vrijetijdsonderzoek 2015 dat onlangs is gepubliceerd. Wij willen de dataset hiervan graag gebruiken om ons Rotterdamse doelgroepenmodel te verrijken met actuele en relevante informatie over cultuur en sport bezoek en beoefening. OBI is tegelijkertijd erg geïnteresseerd in onze indeling en het achterliggende segmentatiemodel MOSAIC en wil graag verkennen welke mogelijke toepassingen er voor henzelf en hun opdrachtgevers zijn.

De week van Tamara Bakker

’s Middags hebben we een afspraak met onze stagiaire Sascha Wanna over de voortgang van haar afstudeeronderzoek naar de invloed van social media op de cultuurparticipatie van jongeren. Ze is bijna klaar en we spreken af om over 3 weken nog een laatste afspraak in te plannen.

Vrijdag

Vanuit Rotterdam Festivals ondersteunen we jaarlijks een aantal festivals in het (laten) uitvoeren van publieksonderzoek. Dit kan op financieel vlak, maar bijvoorbeeld ook door hulp te bieden bij het opstellen van de vragenlijst, het interpreteren van de resultaten of bij het verwerven van voldoende respons. Vandaag bespreek ik de onderzoeksresultaten van het Arab Camera Festival met Ruthie Delwel en Rosh Abdelfatah van de organisatie. Zij zijn dit jaar voor het eerst aan de slag gegaan met het Continu Bezoekersonderzoek, een methode die is ontwikkeld door Hendrik Beerda en die inmiddels door veel Rotterdamse festivals gebruikt wordt.

’s Avonds spreek ik af met José, een vriendinnetje dat ik nog ken van Stukafest Rotterdam. Zij deed toen de PR & marketing. We zien elkaar bij KINO. Het is het officiële openingsweekend van dit nieuwe filmtheater in Rotterdam, dus het is daar gezellig druk.

De week van Tamara Bakker

Tot zover de week van Tamara Bakker. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook zijn of haar week wil delen met de lezers van Cultuurmarketing? We horen het graag! Tip ons via mail of Twitter.