door op 26-11-2008 23:45ARTIKEL

Digitaal Erfgoed conferentie gaat naar buiten

Op 9 en 10 december vindt de Digitaal Erfgoed Conferentie plaats. Het thema van dit jaar is veelbelovend, want dat is: ‘Naar buiten!’. Volgens organisator Digitaal Erfgoed Nederland staat de conferentie in het teken van de mogelijkheden om digitaal erfgoed optimaal vindbaar en bruikbaar te maken. “Niet alleen de grote zoekmachines maar ook community websites, open geografische systemen en mash up websites bieden mogelijkheden om het beschikbare digitale erfgoed bij het publiek te brengen. Hier is wel actief beleid voor open uitwisseling van informatie nodig. Wacht niet tot belangstellenden langskomen op je website, maar zoek je doelgroepen op. Zorg dat je op de plaatsen bent waar het publiek ook is.”

Het programma lijkt de diepte in te gaan, want zo spreken onder andere Diane M. Zorich en Nancy Proctor. Diane M. Zorich is specialist op het gebied van het ontsluiten van cultuur via digitale netwerken. Zij werkte onder andere voor het Metropolitan Museum of Art en the American Association of Museums. Nancy Proctor is hoofd nieuwe media van het Smithsonian American Art Museum. Dit museum is van plan om hun complete collectie van 137 miljoen werken te digitaliseren.

Daarnaast vinden er op de conferentie debatten, presentaties en workshops plaats over onder andere crossmediaal denken, digitale duurzaamheid en location based media. Ik denk dat deze conferentie een ware aanrader voor medewerkers en directeuren van musea is. Ik zelf ben ook 1 dag aanwezig en zal er na die tijd in ieder geval hier het nodige over schrijven. To be continued!

Hilde Smetsers

Geschreven door Hilde Smetsers

Hilde Smetsers is mede-oprichter en directeur van Cultuurmarketing. Het is Hildeā€™s missie om de kunst- en cultuursector te versterken.