De drie belangrijkste SEO trends voor 2017
door op 01-11-2016 10:49ARTIKELOnline marketing

De drie belangrijkste SEO trends voor 2017

Search Engine Optimization is belangrijker dan ooit. Maar liefst 93 procent van alle online ervaringen begint met het zoeken via een zoekmachine (bron: searchenginewatch). Cultuurmarketing zet de drie belangrijkste SEO trends voor 2017 op een rijtje en legt uit hoe jouw organisatie hier gebruik van kan maken.

Online marketing is continu in ontwikkeling en deze ontwikkelingen gaan razendsnel. Wat een jaar geleden de beste manier was om hoog in de zoekresultaten te verschijnen werkt nu misschien wel niet meer. Cultuurmarketing constateert de volgende drie SEO trends: een groei in artificial intelligence, toename in voice search en optimalisatie van mobiel webverkeer.

SEO trend #1: Artificial Intelligence

Google, nog altijd de belangrijkste zoekmachine, wordt steeds slimmer en de zoekresultaten worden dus steeds verfijnder. Voorheen waren het gebruik van zoekwoorden en doorlinken twee van de belangrijkste manieren om te stijgen in de zoekresultaten, ongeacht de kwaliteit van de links of de informatie op de site.

Daarom maakt Google nu gebruik van de Penguin en Panda updates. Penguin controleert de kwaliteit van links en Panda controleert de kwaliteit van de content met betrekking tot de zoekvraag. Wanneer de kwaliteit te laag is worden sites lager in de zoekresultaten geplaatst.

Sinds 2015 maakt Google daarnaast gebruik van Rankbrain. Dit is een systeem dat werkt op basis van artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) en zo continu bijleert over de zoekintentie van Google’s gebruikers en de content die hier relevant voor is. Dit is een van de belangrijkste SEO trends voor 2017, want volgens Google is Rankbrain inmiddels uitgegroeid tot de op twee na belangrijkste factor met betrekking tot ranking in de zoekresultaten. Dit betekent dat er op een andere manier om moet worden gegaan met content.

Keywords

Zoekwoorden of keywords blijven na de Penguin en Panda updates nog steeds belangrijk voor de search engine optimization van een website. Wanneer de juiste keywords worden gebruikt wordt het makkelijker voor mensen om een site te vinden. Gelukkig zijn er verschillende gratis SEO tools die hierbij kunnen helpen.

Keywords zijn relevante zoekwoorden voor een bepaalde webpagina. Deze moeten daarom terugkomen in de titel, introductie, tussenkopjes en hoofdtekst van je pagina, maar ook in je slug en meta-omschrijving of snippet. De slug is de verwijzing in je URL naar een specifieke pagina, zoals www.cultuurmarketing.nl/7-gratis-tools-seo en een snippet is het korte stuk tekst dat zoekmachines laten zien wanneer een artikel bij de resultaten staat.

De drie belangrijkste SEO trends voor 2017

Keywords moeten ook worden opgenomen in afbeeldingen. Zo neemt Google de bestandnaam van een afbeelding in overweging. Dit is niet de titel van de afbeelding, maar de naam van het bestand zoals deze op de computer is opgeslagen, bijvoorbeeld: DSC0065893.jpg. Hoewel de bezoeker van een site dit nooit zal zien, doet Google dat wel. Het is dus verstandig dit aan te passen.

De gegevens van een afbeelding moeten echter ook niet gevuld worden met enkel keywords. Koppel bijvoorbeeld de uitgelichte afbeelding aan de titel van het bijbehorende artikel en gebruik de alt text om de afbeelding te omschrijven. Dit is wat men ziet wanneer de afbeelding niet laadt of audiosoftware de inhoud van een webpagina voorleest aan mensen met een visuele beperking.

De drie belangrijkste SEO trends voor 2017

Dankzij Artificial Intelligence-systemen wordt Google steeds beter in het herkennen van de relevantie van bepaalde content. Goed gebruik van keywords wordt beloond, maar misbruik om snel in de zoekresultaten te stijgen wordt afgestraft met een lagere rankingpositie.

Met oog op de nieuwe ontwikkelingen is het dus belangrijk om semantische SEO te gebruiken. Dit houdt in dat verschillende bewoordingen moeten worden gebruikt om dezelfde boodschap over te brengen. Keywords zijn belangrijk, maar het doel is om webpagina’s in te richten naar de intentie achter een zoekopdracht en niet een specifiek woord: vraag en antwoord. Dat wordt beloond.

SEO trend #2: Voice Search

De tweede trend sluit nauw aan bij de overige SEO trends. Het belang van intentbased (op intentie gebaseerde) SEO wordt versterkt door het opkomende Voice Search. Zoekopdrachten inspreken op je telefoon, tablet en andere elektronische middelen wordt steeds populairder. De voice search zoekopdrachten worden ook steeds sneller verwerkt en de technologie is steeds beter in staat gesproken taal te herkennen.

Het gebruik van voice search applicaties is anders dan het typen van een zoekopdracht. Er wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van het vragend voornaamwoord. Men moet dus gebruik maken van natuurlijk taalgebruik en inspelen op de vragen van het publiek. Dit laatste kan bijvoorbeeld door de FAQ (veelgestelde vragen) en de social media pagina’s te analyseren.

Voice search speelt goed in op uitgelichte snippets. Een uitgelichte snippet is een blok tekst met een direct antwoord op de zoekvraag. Deze staat bovenaan de zoekresultaten, vaak met een link naar de bronpagina. Bovendien wordt bij bepaalde vragen het antwoord voorgelezen met een verwijzing naar het betreffende merk, zoals bij citaten.

De drie belangrijkste SEO trends voor 2017

Om vaker geselecteerd te worden voor een uitgelichte snippet hebben wij een paar tips die je kunt toepassen op je content.

1) Onderzoek veelgestelde vragen om long tail keywords toe te passen

Een kort keyword is bijvoorbeeld “jeugdtheater”. Long tail keywords zouden zijn: “Waar vind ik een jeugdtheater in Amsterdam?”. Korte keywords zijn minder specifiek en komen dus veel vaker voor waardoor er een hogere concurrentie is ten opzichte van andere websites. Daarnaast zijn ze moeilijker te ranken met betrekking tot relevantie tot een bepaalde zoekvraag. Daarom is het goed om ook long tail keywords te gebruiken.

2) Creëer specifieke content voor bepaalde vragen

Zorg ervoor dat zowel de vraag als een concreet antwoord op de vraag genoemd worden in de tekst. Om geselecteerd te worden als uitgelichte snippet is de structuur van het antwoord is belangrijker dan de autoriteit van de website.

3) Verhoog de relevantie van je artikel

Maak het artikel zo relevant en nuttig mogelijk door veel praktische tips en toelichting te geven op het onderwerp van de vraag. Zoals al eerder in dit artikel naar voren kwam neemt Google dit mee in de ranking van het artikel.

4) Vormgeving

De zoekvraag moet in de tekst staan in de vorm van een koptekst en het antwoord (circa 55 woorden) moet geplaatst worden onder deze header in een <p> tag.

SEO trend #3: Mobile marketing

Meer dan 50 procent van het online verkeer vindt plaats via mobiele telefoons en wereldwijd krijgt Google de meeste zoekopdrachten binnen via smartphones (Organgevalley). Geen wonder dus dat mobile friendly websites hoger ranken in de zoekresultaten. Eerder gaven wij al 4 tips voor mobile marketing, zoals het responsive maken van je website, maar met betrekking tot mobile SEO hebben we nog wat nieuwe tips.

De drie belangrijkste SEO trends voor 20171) Accelerated Mobile Pages

In februari 2016 lanceerde google het Accelerated Mobile Pages project. Uit onderzoek blijkt dat 40 procent van de bezoekers van een website de pagina verlaten wanneer het langer dan 3 seconden duurt om deze te laden (bron: Link-Assistant). Dankzij AMP laadt een pagina tot wel 30 keer sneller. AMP’s draaien namelijk op lichtere programma’s en halen content niet uit een server, maar uit een cloud. Gemiddeld ligt de click-through rate hoger en belanden AMP’s hoger in de zoekresultatenlijst. Het is dus de moeite waard om hier naar te kijken.

2) Titels van advertenties

De advertenties via Adwords staan tegenwoordig in dezelfde rij als de organische zoekresultaten. Voorheen stonden deze advertenties aan de rechterzijde. Door de gewijzigde weergave kon het aantal karakters per titel verlengd worden. Titels van desktoppagina’s kunnen nu bestaan uit 70 karakters en titels van mobiele pagina’s ongeveer 78. Hierdoor is het mogelijk om paginatitels beter aan te laten sluiten op de zoekvraag.


3) App Indexering

Voorheen was content uit mobiele apps vaak alleen beschikbaar onder bepaalde voorwaarden. Dankzij app indexering wordt ook de content uit mobiele apps opgenomen in de zoekresultaten van Google, wat betekent dat die content ook meegenomen moet worden in de SEO-overwegingen.

Benieuwd hoe jouw webpagina op dit moment scoort? Met behulp van Google’s mobielvriendelijke test weet je meteen hoe mobielvriendelijk de webpagina van jouw organisatie is.

De drie belangrijkste SEO trends voor 2017

 

Fotocredit: Uitgelichte afbeelding / Pixabay

Geschreven door Yoni van Hees

Yoni van Hees studeerde Literatuur & Cultuurkritiek aan de Universiteit Utrecht. Ze werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing en is nu marketing & PR medewerker bij BMC.