Fotocredit: Flickr / cc / Tim Evanson
door op 29-10-2014 16:32ARTIKELOndernemerschap

Samen sterker: drie succesvolle partnerships in de culturele sector

Veel succesvolle cases van culturele organisaties hebben als overeenkomst dat er samengewerkt wordt met een divers scala aan partners. Van structurele samenwerkingen met (lokale) ondernemingen tot merken die zich verbinden aan een project of de culturele organisatie. Tijdens de inspiratiemiddag op 7 april presenteren sprekers van de Bosch Grand Tour en Rotterdam Festivals hun strategie om succesvol te kunnen samenwerken. Als voorbereiding op deze middag gaan we in dit artikel alvast in op drie succesvolle partnerships.

Wanneer het gaat over partnerships, dan denk je waarschijnlijk al gauw aan bijvoorbeeld sponsor- en fondsenwerving. Maar partnerships kunnen zich ook richten op de marketingstrategie of op de inhoud. In dit artikel bespreken we drie partnerships met verschillende invullingen.

Eurosonic Noorderslag: scoren met Europese mediapartners
Eurosonic Noorderslag (ESNS) is in 1986 begonnen als een ludieke wedstrijd tussen Belgische en Nederlandse bands, maar in de loop der jaren heeft het festival zich ontwikkeld tot één van de belangrijkste muziekplatformen in Europa waar talentvolle acts de kans krijgen om zich in Groningen te bewijzen aan een publiek van muziekprofs en muziekliefhebbers.

Photocredits: Sander Baks

Eurosonic Noorderslag richt zijn marketingstrategie vooral op de media. De grootste partner van ESNS is de European Broadcasting Union (EBU). De EBU is de koepelorganisatie van alle publieke omroepen in Europa. Zowel Eurosonic Noorderslag als de EBU hebben dezelfde missie en willen dan ook op eigen wijze de Europese cultuur stimuleren.

Het festival doet dat door content te creëren die de EBU vervolgens over haar kanalen kan verspreiden. Op het festival zijn radio- en tv-wagens van de EBU aanwezig die livesessies registeren en verspreiden.

Daarnaast werd er in 2012 bewust gekozen om met streamservices als Spotify en Deezer samen te werken. Om de content verder onder de aandacht te brengen, worden bekende muziekliefhebbers als Giel Beelen gevraagd een playlist samen te stellen van het materiaal van Eurosonic Noorderslag. Deze playlists worden vervolgens weer gepromoot door het festival. Lees hier meer over de case.

Een frisse blik op cultureel ondernemerschap van de Kroepoekfabriek
De Kroepoekfabriek is een nieuw kernpodium dat in 2011 geopend is in Vlaardingen. Er worden jaarlijks 125 concerten en 150 educatieve projecten georganiseerd. Het podium profileert zich als ‘podium van de stad’ en zet in op talentontwikkeling, co-productie en ondernemerschap.

Kroepoekfabriek uitgelicht

Om de eigen inkomsten te verhogen werkt de Kroepoekfabriek aan een aantal projecten:

Het Dikke Vrienden Plan
Aan dit donateursplan kunnen zowel bezoekers als bedrijven deelnemen. Vrienden dragen met hun donatie direct bij aan de programmering. In ruil voor hun donatie krijgen vrienden vier concerten per jaar gratis die afhankelijk van het soort pas door de Kroepoekfabriek worden uitgekozen.

Garderobeloterij
De roze garderobe in de Kroepoekfabriek is gratis, maar bezoekers kunnen hun jasnummer voor 1 euro omzetten in een loterijlot. De prijs die gewonnen kan worden verschilt per avond en wordt gedoneerd door lokale bedrijven.

Bedrijvennetwerk de Rijsttafel
Ondernemende bedrijven in de vriendengroep kunnen ook lid worden van de ‘Rijsttafel’. Dit zijn dertig bedrijven die ieder 750 euro per jaar betalen. Ze  kunnen zelf aangeven waar de Kroepoekfabriek dit geld aan mag besteden. Als tegenprestatie organiseert de Kroepoekfabriek jaarlijks een feest voor de deelnemende bedrijven.

Lees meer in deze case van de Kroepoekfabriek.

Intensieve samenwerking met hoofdsponsors van de Uitmarkt
De Uitmarkt vindt jaarlijks plaats in Amsterdam tijdens het laatste weekend van augustus en is de landelijke opening van het culturele seizoen. Tijdens het festival komen podiumkunsten, literatuur, museale kunsten, film en nieuwe media aan bod. Met bijna 500.000 bezoekers, 2.000 artiesten en bijna 30 podia is de Uitmarkt uitgegroeid tot het grootste en bekendste culturele festival van Nederland.

Fotocredit: Flickr / cc / Branko Collin

Dit jaar is de Uitmarkt partnerships aangegaan met VVV Nederland en ABN AMRO. Naast sponsoring werken beide bedrijven ook actief samen met de Uitmarkt. De samenwerking tussen VVV Nederland en de Uitmarkt is een gelegenheid om het uitgebreide culturele aanbod in Nederland verder op de kaart te zetten.

De samenwerking met ABN AMRO richtte zich dit jaar vooral op het bevorderen van cultureel ondernemerschap en talentontwikkeling. Zo vond voorafgaande aan de Uitmarkt de ABN AMRO Uitmarkt Business Day plaats met één-op-één sessies met specialisten uit onder andere de culturele en financiële sector, een plenaire bijeenkomst en workshops over actuele thema’s op het gebied van cultureel ondernemerschap.

Wil je graag meer weten over het aangaan van succesvolle partnerships? Op 7 april vertellen sprekers van de Bosch Grand Tour en Rotterdam Festivals tijdens de inspiratiemiddag Slimmer Samenwerken over hun ervaringen met het aangaan van partnerships.

Fotocredit: Sander Baks, Kroepoekfabriek, Flickr, Flickr 

Geschreven door Nikki van Stipdonk