Toepassing van SEO voor goede resultaten in een zoekmachine
door op 28-12-2015 10:11ARTIKELOnline marketing

Drie tips voor SEO op culturele websites

Hoe krijg je meer bezoekers vanuit Google op je website? Op veel websites staat over een onderwerp soortgelijke informatie, maar de bezoekersaantallen vanuit zoekmachines zijn toch heel uiteenlopend. Dit heeft te maken met de SEO implementatie van de website. Wat is de SEO en wat kan het betekenen voor jouw bezoekerscijfers? Wij zetten drie tips en tricks, die je zelf kan toepassen, voor je op een rij.

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization. Zoals de naam al weggeeft is dit het optimaliseren van je website voor gebruikers van zoekmachines zoals Google of Bing. Hierdoor komt jouw website hoger te staan in de zoekresultaten van je publiek en bezoeken zij eerder jouw site.

SEO hangt sterk samen met SEA: search engine advertising. Of makkelijker gezegd: zoekmachine adverteren. SEA zorgt ervoor dat een webpagina bovenaan de resultatenlijst komt te staan. In dit artikel kan je meer lezen over zoekmachine adverteren. SEO en SEA zijn beide onderdelen van zoekmachinemarketing, waarbij SEO onbetaald is en SEA betaald.

15347078439_03d8b11fe0_b

Doe-het-zelven

Hoe kan een pagina hoger in de zoekresultaten komen te staan? Er zijn twee aspecten die aan de SEO bijdragen: techniek en tekst. Een webbouwer kan SEO tools inbouwen, welke helpen bij het optimaliseren van de resultaten. Maar jij, als schrijver van de tekst, kan een tekst zo opbouwen dat deze goed scoort in een zoekmachine. We zetten drie SEO-aandachtspunten, die je gemakkelijk toe kan passen, voor je op een rij: relevantie, zoekwoorden en linkbuilding.

1. Relevantie voor de lezer

Net als bij een product in de supermarkt, is het bij je webpagina van belang dat deze bijdraagt aan de (culturele) behoefte van je bezoeker. Dit is niet alleen belangrijk voor de tevredenheid van de zoeker, maar ook voor je SEO. Pas als jouw website de inhoud biedt die relevant is voor de zoeker, zal hij bovenaan de zoekresultaten staan. Dit komt doordat de zoekmachine de pagina goed bestudeert en zo ziet wat het onderwerp is en of dit de behoefte van de zoeker kan vervullen.

Een voorbeeld van relevante content is het aangeven van een locatie. Probeer de plaats van jouw organisatie te vermelden in het artikel. Zo is het bijvoorbeeld handig voor een museum in Maastricht om op de website aan te geven dat het in Maastricht is. Ten eerste is de informatie dan gelijk duidelijk, en ten tweede komt de pagina hoger in de resultatenlijst te staan als een toerist googlet op ‘museum Maastricht’.

Je moet je webtekst dus niet enkel schrijven voor je publiek, maar ook voor Google. Google kijkt in je webtekst onder andere naar je title tags, heading tags, woordgebruik en backlinks. Deze termen worden verder in dit artikel uitgelegd.

2. Zoekwoorden: overal terug te vinden

De tekst moet dus relevant zijn, maar hoe doe je dat? Een van de manieren om relevant te zijn, is om je woordgebruik aan te passen aan de zoekwoorden van je publiek. Want, hoe hoe beter de teksten passen bij de zoekwoorden, hoe hoger de tekst in de zoekresultaten zal staan.

Kijk hierbij naar de titletag: de titel bovenaan je pagina, bij Safari, Internet Explorer en Firefox boven de tabbladen en in Google Chrome in het tabblad-kopje zelf. Dit is dus niet de titel van je pagina, maar de titel die in Google getoond wordt. Maak hier snel in duidelijk welke informatie in het artikel staat en laat de zoekwoorden er in terugkomen.

Het invoeren van de titletag kan heel simpel zijn. Een webbouwer kan een SEO plugin in het CMS bouwen, zoals het voorbeeld hieronder. Hier kan de titletag, evenals de meta-omschrijving en het focus trefwoord, ingevoerd worden.

Het belang van title-tags bij SEO

Zoekwoorden in de kopjes

Ook in de tussenkopjes en titel van het artikel geef je duidelijk aan wat de inhoud is. Gebruik ook hierin zoekwoorden of steekwoorden over de inhoud van het artikel. Deze worden in de meeste CMS-en aangeven met koptekst 1, koptekst 2, etc. Zo kan Google lezen welke zinnen titels en belangrijk zijn.

Laat het zoekwoord terugkomen in de url van de pagina. Het is daarnaast ook van belang dat je url leesbaar en helder is. Als er vreemde karakters en codes instaan die de zoeker niets zeggen, wordt er minder snel op de link geklikt. Houdt de url kort en duidelijk.

Naast deze titels en kopjes moeten de zoektermen ook terugkomen in de alinea’s en de meta-omschrijving. De meta omschrijving is een stuk tekst die niet terug komt op de website, maar wel in zoekmachines te zien is.

De meta-omschrijving is van belang voor SEO

Selectie van zoekwoorden

Weet je niet welke zoekwoorden je moet gebruiken? Kijk dan eens, als je Google Adwords gebruikt, in de Zoekwoordplanner. Deze tool geeft aan hoe vaak er gezocht wordt naar een bepaalde term. Gebruik je geen Google Adwords? Dan zijn er nog andere tools zoals Ubersuggest, Wordtracker en SEO Book Keyword Tool.

Probeer niet de meest gevonden zoekwoorden te kiezen, dat doen namelijk veel concurrerende pagina’s ook al. Probeer jouw woorden iets te specificeren, bijvoorbeeld door de combinatie van bepaalde woorden. Maak je zoekwoorden bijvoorbeeld dus niet ‘Museum Amsterdam’, maar ga voor ‘Fotomuseum Amsterdam’. Op die manier sluit je al een heleboel resultaten uit.

Het is handig om de opzet van een webtekst te beginnen met de sleutelwoorden die jouw content omschrijven. Ga schrijven aan de hand van die woorden, zo weet je zeker dat de inhoud relevant is.

Een laatste puntje: gebruik de zoekwoorden niet te vaak. Google straft hiervoor door de pagina lager te plaatsen.

3. Steun vanuit linkbuilding

Google kijkt naast de zoekwoorden, ook naar het aantal links naar een pagina. Als er een groot aantal andere pagina’s naar een pagina linken, beoordeelt Google de pagina als meer relevant. De links naar een pagina (zogeheten backlinks) worden op die manier gezien als een soort aanbeveling. Dit opbouwen van links naar een pagina heet linkbuilding.

De zoekmachine kijkt niet alleen naar de hoeveelheid aanbevelingen, ook de context wordt meegenomen. Waar gaat de tekst over op de pagina die de link bevat? Is deze inhoud ook relevant voor de pagina?

Social linkbuilding

Er valt jammer genoeg weinig te doen aan linkbuilding via websites, behalve door goede content aan te bieden. Google straft namelijk voor kunstmatige linkbuilding, via trucs extra backlinks generen is er dus niet bij. Het is echter iets makkelijker om links te krijgen via social media. De drempel om iets te delen op social media is stukken lager dan om naar een pagina te refereren op een website. Fotografiemuseum FOAM geeft hier een goed voorbeeld van. In deze post wordt een expositie onder de aandacht gebracht. Volgers van de site delen dit met hun vrienden, in de trant van: ‘leuk, zullen we hier samen heen?’. Zo heeft FOAM er heel snel 18 backlinks bij!

Linkbuilding FOAM

De gouden regel bij SEO is relevantie: maak relevante inhoud, met relevante zoekwoorden en tags, en zorg voor relevant linken. Dus investeer in goede content, zo krijgt een pagina ongetwijfeld meer bezoekers.


Fotocredit: Flickr

Tessel Stam

Geschreven door Tessel Stam

Tessel Stam studeert Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen en werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.