topics:
EVENTDonderdag, 14 Februari 2013 | 13:30 - 17:30

Help! 20% van mijn bezoekers komt via mobiel

Anno 2012 zijn er meer ‘media devices’ (zoals PC, smartphone en tablet) dan ooit. Het mobiele bezoek (smartphone en tablet) van websites van culturele instellingen bedraagt inmiddels dan ook zo’n 20%. En één ding is zeker, dit percentage gaat de komende tijd alleen maar toenemen. Dat vraagt om de nodige maatregelen op technisch gebied, maar ook op inhoudelijk vlak. Tijdens deze inspiratiemiddag gaan we in op mobiele strategie. Van ‘responsive webdesign’ (schaalbaarheid voor verschillende schermresoluties) tot mobiele apps en van mobiele ticketing tot heel veel meer. De sprekers van deze inspiratiemiddag vertellen op inspirerende en praktische wijze hun verhaal.

We trappen de middag af met Hein Hofman van het crossmediale communicatiebureau We Cross. Hein’s visie is dat techniek (het passend maken van de inhoud op ieder scherm) net zo belangrijk is als “het verhaal”. Ieder medium heeft namelijk een ander formaat, maar ook een andere context. Naast ruimte aandacht voor het verhaal en de context van de bezoeker, gaat Hein uitgebreid in op alle huidige technische ins en out. Als interactie ontwerper bij We Cross gebruikt hij “responsive webdesign” om de bezoeker altijd de optimale inhoud van de inhoud te geven en heeft hij ruime ervaring met mobiele websites.

Hierna geven we het woord aan Caroline Vos & Sezayi Arslan van Museumnacht Amsterdam. Zij vertellen over hun marketingaanpak voor jongeren die gericht is op innovatie en vernieuwing. Dit heeft mede geleid tot een responsive website en een mobiele applicatie voor de Museumnacht. In hun verhaal komen o.a. de unieke structuur van N8, de digitale strategie en een showcase van de Museumnacht App inclusief resultaten hiervan aan bod.

Daarna gaat Eric Lammertsma van Pixplicity in op mobiele apps. Onderwerpen zijn o.a. de verschillende soorten apps (native of webapp), de verschillende platforms waarvoor ontwikkeld kan worden (iOS, Android, Windows Phone en BlackBerry), het ontwikkelproces van een app en verdienmodellen. Ook staat Eric uitgebreid stil bij de content en functies die geïmplementeerd kunnen worden in een app en hoe deze gecombineerd kunnen worden tot een unieke, aantrekkelijke gebruikservaring. Voorbeelden hiervan zijn audio en video, social media, push notificaties, augmented reality, betaling en locatie (GPS). Tenslotte is er ook uitgebreide aandacht voor de marketing van apps. Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen de app downloaden en (blijven) gebruiken?

Tenslotte sluiten we de middag af Erik Luyten van het festival Incubate. Dit festival voor ‘independent culture’ is bekend om zijn innovatieve online projecten zoals de wiki-festivalwebsite, het Social Festival Model en het interactie beloningsplatform Loyal Class. Voor de afgelopen editie van het festival ontwikkelde Incubate een Android en iPhone app. Dit is een aanvulling op  de gedrukte festival guide die tijdens het festival verspreid wordt. Erik vertelt o.a. waarom Incubate ervoor heeft gekozen een app te ontwikkelen, wat het verschil is tussen het ontwikkelen van een Android of iPhone app, welke functionaliteit de app heeft en wat de geleerde lessen en resultaten zijn.

Hein Hofman (33) is partner bij het full service communicatiebureau We Cross. Als conceptontwikkelaar / interaction designer ziet hij altijd nieuwe mogelijkheden om media en techniek zo in te zetten dat organisaties zich beter kunnen presenteren.
We Cross zet zich maatschappelijk in via Cultuurmarketing en nextbestband.nl waar Hein naast bestuurder ook service designer is.

sezayi_n8nl_avatar-600x600
Sezayi Arslan (27) is werkzaam als Community Manager bij Stichting Museumnacht Amsterdam, kortweg N8. Als Community Manager houdt hij zich intensief bezig met sociale media, het N8blog en de online strategie van N8. N8 is een onafhankelijke stichting met als doelstelling jongeren met musea te verbinden. Dit doet N8 primair door het organiseren van de Museumnacht Amsterdam.

profipic
Erik Luyten (1988) is al ruim vijf jaar werkzaam bij Incubate als online marketingmanager. Hier werkte hij aan voor de cultuursector innovatieve platformen als de wiki-festivalwebsite, Social Festival Model en het interactie beloningsplatform Loyal Class. Recentelijk introduceerde Incubate als eerste festival van Europa een API waarmee ontwikkelaars met de data van Incubate hun eigen applicaties kunnen bouwen.

Eric portrait croppedEric Lammertsma is directeur en medeoprichter van Pixplicity, een mobiele app en strategie bedrijf. Met vijf jaar ervaring aan de top van IT bedrijven en zijn oorsprong in de wetenschap als moleculair bioloog is zijn passie het oplossen van complexe problemen met elegante oplossingen. Ondanks zijn leidende rol is hij altijd sterk betrokken in het creatieve proces en contact met klanten. Pixplicity werkt o.a. voor Mercedes-Benz, Nestlé, Telegraaf Media Groep en werkt ook graag met innovatieve startups.

 

Praktisch

Wanneer: 14 februari 2013
Tijden: 13:30 – 17:00 met een afsluitende borrel van 17:00 tot 18:00 uur.
Waar: Rasa, Pauwstraat 13-a Utrecht
Kosten: Leden: 25 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 75 euro (exclusief BTW) inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 10, maximaal 30

 

Voor wie

Deze middag is geschikt voor marketing- en communcatiemedewerkers die (op termijn) een mobiele strategie willen ontwikkelen of meer willen weten over de huidige mobiele trends en ontwikkelingen.

Meer informatie & contact

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hilde Smetsers van Cultuurmarketing op 030 7558482 of mail naar hilde@cultuurmarketing.nl.

Fotocredit: Flickr