topics:
EVENTDonderdag, 14 Maart 2013 | 13:30 - 17:30

De beste culturele cases, uitgelegd door de marketeers zelf!

Deze middag brengen we “voor en door cultuurmarketeers” naar een volgende level. We nodigen marketeers uit die op verschillende vlakken innovatieve of inspirerende projecten of campagnes hebben ontwikkeld. De sprekers vertellen vanuit hun eigen ervaring over het ontwikkeling van een marketingproject of -strategie in een (deels) artistieke organisatie. Naast hun succesverhaal vertellen ze ook over hun ‘lessons learned’, resultaten en cijfers en implementatie in de organisatie. Tijdens de middag is er veel ruimte voor discussie en interactie met de sprekers. Kom en laat je inspireren door je concullega’s!

We trappen de middag af met een sessie van drie marketeers van verschillende culturele organisaties: Cas Boland van Tivoli, Kiki Stoffels van Theater Frascati en Christel Foubert namens het TextielMuseum. Deze marketeers presenteren allereerst een nieuwe door hen ingezette marketingstrategie. Daarna vindt er een paneldiscussie onder leiding van Bastiaan Vinkenburg, managing consultant kunst, cultuur en media van Berenschot plaats. Dit panel met deze drie sprekers en het publiek staat in het teken van de balans tussen marketing en programmering. Welke van de twee is leidend? Hoe wordt hiermee omgegaan in de organisatie? En welke overeenkomsten kunnen we vinden tussen de marketing van een theater, poppodium en museum?

We beginnen het tweede gedeelte van de middag met Barbara Berger namens het Gemeentemuseum. Als projectleider heeft zij de afgelopen drie jaar de wijkaanpak van het Haags Gemeentemuseum ontwikkeld, waarbij de sociale activering van de buurt een grote rol speelt. Intern staat het laagdrempeliger maken van het museum centraal. In drie jaar tijd heeft dit zo’n 70 000 nieuwe museumbezoekers opgeleverd, uit alle groepen van de samenleving. Op dit moment worden de successen van de wijkaanpak zoals de avondopenstelling voor Haagse buurten en de Ladies Night geïntegreerd in de marketingcommunicatiestrategie van het museum. In haar verhaal gaat Barbara in op de totstandkoming en praktische uitvoering van het project, de geleerde lessen over het aantrekken van nieuw publiek en de interne veranderingen, vervolgacties en resultaten.

Afsluiter van deze inspiratiemiddag is Ruben Israel van de Rotterdamse Schouwburg. De Rotterdamse Schouwburg zet al jaren sterk in op haar communicatiebeleid. De schouwburg streeft ernaar om op een innovatieve, aantrekkelijke manier de interactie met het publiek te vergroten. Het maximaliseren van de ticketverkoop is hierbij een continu aandachtspunt. In de afgelopen jaren kwam de Rotterdamse Schouwburg onder leiding van Ruben met twee innovatie marketingstrategieën: de sirene sale en het onbeperkte kleine zaal abonnement. Deze strategieën zijn door een aantal organisaties uit de sector overgenomen. In zijn verhaal gaat Ruben in op de totstandkoming van deze strategieën, de praktische uitwerking, de leerpunten en resultaten. Ook zal hij een tipje van de sluiter oplichten over nieuwe ideeën.

1deacb6Cas Boland is Hoofd Marketing bij Tivoli in Utrecht. Tivoli programmeert jaarlijk 650 (inter)nationale popconcerten en dance evenementen. Daarnaast organiseert Tivoli twee festivals: Le Guess Who? en Summer Darkness. Tivoli behoort met 315.000 jaarlijkse bezoekers tot de top 3 poppodia van Nederland. Tivoli heeft onlangs haar online communicatiemix opnieuw ingericht, waarbij de focus ligt op de customer journey, klantenbinding en 1-op-1 marketing.

34d3428Kiki Stoffels is Hoofd Marketing & Communicatie bij Frascati theater in Amsterdam. Frascati programmeert en produceert toonaangevende & gevestigde theatermakers & gezelschappen uit binnen- en buitenland in combinatie met het van werk experimentele, nieuwe makers. Frascati is een artistieke organisatie waarbij het een uitdaging is om een goede balans te vinden tussen product en publiek. De afgelopen tijd heeft Frascati dan ook enorm geïnvesteerd in kennis over haar bezoekers. Deze kennis wordt nu gebruikt om nieuwe marketingstrategieën- en middelen te ontwikkelen.

ChristelChristel Foubert is een zelfstandige marketing projectmanager en adviseert culturele en educatieve organisaties op het gebied van marketingcommunicatie vraagstukken. In 2012 is ze gestart met een opdracht voor het TextielMuseum in Tilburg die bestond uit het formuleren van een marketingstrategisch plan n.a.v. uitgebreide doelgroep- en marktonderzoeken. Met een fris gezicht, een goed inhoudelijk aanbod en een doelgroepgerichte marketingkoers, streeft het museum naar het evenaren en verbeteren van de resultaten in 2012.

barbaraBarbara Berger is journaliste en antropologe. Zij heeft dertien jaar gewerkt bij dagblad Trouw, op de sociaal-economische redactie, de redactie binnenland en als Haags verslaggever. Na haar afscheid van Trouw was Barbara Berger vier jaar hoofd communicatie en lobby van ontwikkelingsorganisatie Cordaid. Zij werkt nu als zelfstandig journalist en communicatie-adviseur in Den Haag. Barbara is op dit moment bezig met een project voor het Gemeentemuseum.

Ruben IsraelRuben Israël is sinds 5 jaar hoofd marketing en kassa van de Rotterdamse Schouwburg. Daarvoor werkte hij bij het Stadstheater in Zoetermeer, bij een fusieziekenhuis en bij een aantal (direct) marketing bureaus. Met meer dan 500 dans-, opera-, theater-, familie-, jeugd-, circus- en internationale voorstellingen, popconcerten en festivals is de Rotterdamse  Scho uwburg de meest vernieuwende grote Schouwburg in Nederland. De Rotterdamse Schouwburg speelt met slimme marketingconcepten in op de veranderende consument en maatschappelijke trends.

Praktisch

Wanneer: 14 maart 2013
Tijden: 13:30 – 17:00 met een afsluitende borrel van 17:00 tot 18:00 uur.
Waar: Het Huis, Boorstraat 107, 3513 SE Utrecht
Kosten: Leden: 25 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 75 euro (exclusief BTW) inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 20, maximaal 50
Nu aanmelden

Meer informatie & contact

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hilde Smetsers van Cultuurmarketing op 030 7558482 of mail naar hilde@cultuurmarketing.nl.

 

Fotocredit: Flickr