topics:
Creatieve marketingcampagnes cursus
EVENTDonderdag, 7 November 2019 – Donderdag, 21 November 2019 | 10:00 - 16:30

Tweedaagse cursus creatieve marketingcampagnes (wachtlijst)

Culturele organisaties realiseren door het jaar heen vaak meerdere marketingcampagnes, voor bijvoorbeeld een nieuwe expositie, voorstelling of festival of voor campagnes rondom branding en identiteit. Vaak gebeurt dit i.s.m. een extern creatief bureau, maar als marketeer heb je binnen de eigen organisatie ook veel in huis om creatieve campagnes te ontwikkelen. In deze tweedaagse cursus leer je hoe je vanuit je eigen kracht en met nieuwe perspectieven tot een creatief concept voor jouw marketingcommunicatiecampagne komt.

De cursus wordt gegeven door Lisa van Noorden en bevat naast een theoretisch kader ook veel praktische opdrachten. We werken met een worksheet “Creatieve campagnes stap voor stap”. Daarbinnen krijg je tools aangereikt waarmee je op een speelse en gestructureerde wijze samen met jouw collega’s of projectteam tot nieuwe en onverwachte inzichten kunt komen. Door de artistieke (denk)kracht binnen de organisatie te benutten en te betrekken, creëer je tegelijkertijd ook meer draagvlak voor marketingcommunicatie.

Gedurende de cursus oefen je deze nieuwe technieken met de andere cursisten en reflecteer je op elkaar. De cursusinhoud wordt geïllustreerd met voorbeelden van creatieve campagnes binnen en buiten de culturele sector. Voor aanvang van de cursus vragen we jouw kennisvragen aan te geven, zodat we op basis hiervan de cursus verder kunnen vormgeven.

Inhoud

In deze cursus komt onder andere het volgende aan bod:

  • Creatieve campagnes: stap voor stap
  • Focus op de vraag en de doelstelling
  • Wie is je doelgroep?
  • Vanuit een visie naar een creatief concept werken
  • Een concept bouwen op basis van merkwaarden van je organisatie en de gewenste beleving
  • Werken met een briefing
  • Trends en ontwikkelingen: hoe haak je aan op behoeften?
  • Creatieve denktechnieken: mindmappen en guerrilladenken
  • Storylines aan je concept hangen
  • Oefenen aan de hand van een voorbeeldcase

Gedurende de cursus is er veel ruimte om met collega’s uit het vakgebied te sparren over herkenbare valkuilen om samen tot nieuwe oplossingen te komen.

Opbrengst

Het doel van de cursus is om meer vaardigheden te ontwikkelen om binnen de eigen organisatie (concepten voor) verrassende en creatieve campagnes te ontwikkelen.

Doelgroep

De cursus is geschikt voor medior en senior marketing- en communicatiemedewerkers in de culturele sector, die vaardigheden willen ontwikkelen (of verbeteren) om binnen de eigen organisatie tot vernieuwende concepten voor marketingcampagnes te komen en deze uit te voeren.

Referenties

Deze cursus is dit jaar eerder georganiseerd. Lees hier de ervaring van andere deelnemers:

Lies Boelrijk, Kröller-Müller Museum:
“De cursus leert je dat je steeds opnieuw je visie moet vormen om een consistentie en passende communicatie over een tentoonstelling te ontwikkelen. En dat marketingcommunicatie in de lead moet zijn!”

Mintsje Boersma, Noord Nederlands Toneel:
“Het is heel leuk om collega’s uit hele andere organisaties te ontmoeten en over je vak te praten. Je leert wat nieuws en bouwt direct je netwerk uit.”

Bart Siekman, Griffioen Cultuurcentrum VU:
“Het goede van deze training is dat je niet lukraak losse ideeën bedenkt, maar vanuit vraag en visie op een gestructureerde manier naar concepten en storylines toewerkt.”

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 7 en 21 november 2019.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar: Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Helaas, deze cursus is volgeboekt. Mail naar [email protected] voor een plekje op de reservelijst en notificatie van nieuwe cursusdata. 

Docent

Lisa van NoordenLisa van Noorden is creatief strateeg en kunstenaar. Als geen ander weet zij dat je inspiratie nodig hebt, om creatief te kunnen denken, zodat je ook eens niet logische, onverwachte keuzes kunt maken. Na de kunstacademie heeft zij 10 jaar als zelfstandig creatief/kunstenaar gewerkt. Daarna is zij de corporate sector ingerold: eerst als designer en later als artdirector. Door die ervaring weet zij wat er aan beide kanten van de medaille speelt: cultuur versus commercie  en artistieke vrijheid versus harde doelen. Met het trainingsbureau Versdenkers versterkt zij creativiteit in de corporate sector. Lees hier een interview over de werkwijze en visie van Lisa.

Fotocredit: Flickr