topics:
Creatieve marketingcampagnes cursus
EVENTDonderdag, 10 Januari 2019 – Donderdag, 24 Januari 2019 | 10:00 - 16:30

Tweedaagse cursus creatieve marketingcampagnes

Culturele organisaties realiseren door het jaar heen meerdere marketingcampagnes. Bijvoorbeeld voor een nieuwe expositie, voorstelling of festival of voor campagnes rondom branding en identiteit. Vaak gebeurt dit i.s.m. een extern creatief bureau, maar als marketeer heb je binnen de eigen organisatie ook veel in huis om creatieve campagnes te ontwikkelen. In deze tweedaagse cursus leer je hoe je vanuit je eigen kracht tot een creatief concept voor jouw marketingcampagne komt.

De cursus wordt gegeven door Lisa van Noorden en bevat naast een theoretisch kader ook veel praktische opdrachten. Je krijgt tools aangereikt waarmee je op een plezierige, speelse en doeltreffende wijze samen met jouw collega’s of projectteam tot nieuwe en onverwachte inzichten kunt komen. Door de artistieke (denk)kracht binnen de organisatie te benutten en te betrekken, creëer je tegelijkertijd ook meer draagvlak voor marketingcommunicatie.

Gedurende de cursus oefen je deze nieuwe technieken met de andere cursisten en reflecteer je op elkaar. De cursusinhoud wordt geïllustreerd met voorbeelden van creatieve campagnes binnen en buiten de culturele sector. Voor aanvang van de cursus vragen we jouw kennisvragen aan te geven, zodat we op basis hiervan de cursus verder kunnen vormgeven.

Inhoud

In deze cursus komt onder andere het volgende aan bod:

  • Doelen, doelgroepen, budget en timing als uitgangspunt voor je campagne
  • Het werken vanuit een visie naar een creatief concept
  • Inventarisatie trends: hoe haak je aan op ontwikkelingen?
  • De 3 succesfactoren: beleving, participatie en shareability
  • Verschillende brainstormtechnieken
  • Interne aanpak en presentatie: waar liggen de knelpunten?
  • Van strategie naar middeleninzet
  • Oefenen aan de hand van een voorbeeldcase

Gedurende de cursus is er veel ruimte om met collega’s uit het vakgebied te sparren over herkenbare valkuilen om samen tot nieuwe oplossingen te komen.

Opbrengst

Het doel van de cursus is om meer vaardigheden te ontwikkelen om binnen de eigen organisatie (concepten voor) verrassende en creatieve campagnes te ontwikkelen.

Referenties

Deze cursus is in een vorig seizoen eerder georganiseerd. Lees hier de ervaring van andere deelnemers:

Mintsje Boersma, Noord Nederlands Toneel:
“Het is heel leuk om collega’s uit hele andere organisaties te ontmoeten en over je vak te praten. Je leert wat nieuws en bouwt direct je netwerk uit.”

Lotte Jansen Lorkeers, Museum Arnhem:
“De cursus creatieve marketingcampagnes laat je op een andere manier denken, het heeft een vuurtje aangewakkerd.”

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 10 en 24 januari 2019.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar:  Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers in de culturele sector, die de vaardigheden willen ontwikkelen om binnen de eigen organisatie tot vernieuwende concepten voor marketingcampagnes te komen en deze uit te voeren.

Docent

Lisa van Noorden

Lisa van Noorden is creatief strateeg en kunstenaar. Als geen ander weet zij dat je inspiratie nodig hebt, om creatief te kunnen denken, zodat je ook eens niet logische, onverwachte keuzes kunt maken. Na de kunstacademie heeft zij 10 jaar als zelfstandig creatief/kunstenaar gewerkt. Daarna is zij de corporate sector ingerold: eerst als designer en later als artdirector. Door die ervaring weet zij wat er aan beide kanten van de medaille speelt: cultuur versus commercie  en artistieke vrijheid versus harde doelen. Met het trainingsbureau Versdenkers versterkt zij creativiteit in de corporate sector. Lees hier een interview over de werkwijze en visie van Lisa.

Fotocredit: Flickr