topics:
cultuurmarketing afb3
EVENTDonderdag, 13 December 2012 | 13:30 - 18:00

CRM voor culturele organisaties

Customer relationship management oftewel CRM is niet meer weg te denken bij moderne organisaties. Door de inzet van CRM worden (potentiële) bezoekers beter bediend en wordt hun waarde voor de organisatie groter. CRM kan op allerlei manieren bedreven worden en gaat een flinke stap verder dan marketingcommunicatie. Het heeft namelijk betrekking op de hele organisatie. Van kassa tot horeca en van klantenservice tot programmering en marketing. Tijdens deze inspiratiemiddag verkennen we de mogelijkheden van CRM in culturele organisaties.

De sprekers van deze inspiratiemiddag vertellen op inspirerende en praktische wijze hun verhaal. We trappen de middag af met Florian Peek. Hij zal vertellen wat CRM is, wat de eerste stappen zijn die een organisatie moet nemen die aan de slag wil met CRM en welke technische en organisatorische factoren van belang zijn. Daarna vertelt hij over de case waar hij momenteel mee bezig is: de praktische invulling van CRM bij Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem.

Daarna geven we het woord aan Erick de Boer. Zijn bedrijf EM-Cultuur levert sinds “Amsterdam Culturele Hoofdstad 1987” adressenbeheer oplossingen aan culturele instellingen. Vanaf dag 1 werd Erick geconfronteerd met het probleem van “de dubbelen”; organisaties of personen die meer dan 1 keer in een bestand voorkomen met verschillende (of zelfs wel gelijke) kenmerken. Met huidige technieken zoals het online importeren van excel files, bestanden combineren uit de ticketing applicatie met die van verhuuradministratie of financiële administratie komen bestanden bij elkaar. En wat gebeurt er dan? Juist: de dubbelen.

Hierna wordt het stokje overgenomen door Bart Roozen van Multiscope. Multiscope is een van de meest toonaangevende online onderzoeksbureaus van Nederland en lanceerde dit jaar de “social media research tool” Momentum. Dit systeem verzamelt, filtert en analyseert data uit Twitter, Facebook en Linkedin en vertaalt deze naar live marketinginformatie. Social CRM speelt hierin een belangrijke rol. Met Momentum is het mogelijk om in te zoomen op kenmerken van de social media gebruiker: bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, klant, interessegebied. Tijdens zijn presentatie zet Bart zijn visie op social media CRM uiteen en geeft hij een demonstratie van Momentum aan de hand van een interessante case uit de cultuursector.

We sluiten de middag af met Marc Rademaker. Marc is certified CRM Professional en een van de pioniers in CRM in Nederland. Aan de hand van zijn uitgebreide praktijkervaring binnen en buiten de culturele sector vertelt Marc over de do’s en don’ts bij de realisatie van CRM. Welke aanpak werkt het beste? Hoe selecteer je leveranciers? Welke valkuilen zijn er? Welke vervolgstappen dien je te nemen na de implementatie van CRM-software? Marc’s bijdrage op deze inspiratiemiddag is erop gericht concrete handvatten te geven voor een succesvol CRM-beleid binnen de organisatie.

Uiteraard is er ruimte om direct vragen te stellen en met de sprekers te discussiëren.

Florian Peek
Florian Peek is ruim 8 jaar werkzaam als “innovatieve”. Via het bedrijf Canicas werkt hij momenteel o.a. bij Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem aan de praktische invulling van CRM binnen deze organisatie. Eerder ontwikkelde hij al innovatieve oplossingen voor Het Metropole Orkest, het Ministerie van BZK en Stichting Festival Classique in Den Haag. Momenteel schrijft Florian een  serie blogs op Cultuurmarketing over zijn ervaringen en inzichten als CRM-er in de Nederlandse theatermarkt. Daarnaast is hij G.M. van Massive Creative (Wat kunnen we niet..?). Een bedrijf dat zich specialiseert in het bedenken en realiseren van innovatieve bedrijfsstrategieën en projecten.

Erick de Boer
Erick de Boer is founding (technisch) father van EM-Cultuur en architect van web-database-applicaties als AdreZ, MailingLijst.nl en AdresData (culturele adressen database). In de afgelopen 30 jaar heeft hij waarschijnlijk meer dubbelen gezien dan hem lief is, maar hij wil er graag over praten.

Bart Roozen

Bart Roozen deed de Master Marketing Management aan de Universiteit van Tilburg en is sinds begin 2011 werkzaam bij Multiscope. Daarvoor was hij 3,5 jaar werkzaam als projectmanager bij Blauw Research. Bij Multiscope heeft hij zich verder gespecialiseerd in online onderzoek en is hij lid van het innovatieteam dat zich bezig houdt met social media research en het inzetten van “big data” om gedrag van klanten te voorspellen.

Marc Rademaker
Marc Rademaker adviseert organisaties al sinds de lancering van Microsoft Dynamics CRM in 2003 over hun CRM beleid en helpt hij hen bij het implementeren ervan. Van 2010 tot 2012 werkte Marc voor het beursgenoteerde ICT consultancy bedrijf Sogeti en werkte daar mee aan CRM-trajecten voor toonaangevende culturele instellingen, zoals het Van Gogh Museum en het Stedelijk Museum in Amsterdam. Begin dit jaar keerde hij terug in het zelfstandigen-bestaan en richtte hij zijn bedrijf Lutras CRM op. Marc heeft een eigenzinnige visie over CRM en combineert die met een grote, praktische ervaring in concrete projecten.

Voor wie

Deze inspiratiemiddag is geschikt voor marketeers, marketing & communicatiemanagers en directeuren die CRM willen inzetten om (potentiële) bezoekers beter te bedienen en verkoop en aandacht te laten toenemen.

Praktisch

Wanneer: 13 december 2012
Tijden: 13:30 – 17:00 met een afsluitende borrel van 17:00 tot 18:00 uur.
Waar: Utrecht (centrum)
Kosten: Leden: 25 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 75 euro (exclusief BTW) inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 20

Deelnemen aan dit event is nie meer mogelijk!

Meer informatie & contact

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hilde Smetsers van Cultuurmarketing op 030 7558481 of mail naar info@cultuurmarketing.nl.

Fotocredit: Flickr (© European Union 2012 – European Parliament)