topics:
EVENTDonderdag, 24 Januari 2013 | 13:30 - 17:30

Crowdfunding: hype of succesformule?

Crowdfunding biedt de mogelijkheid om nieuwe projecten te initiëren zonder eigen kapitaal, een (bank)lening of subsidie. Gezien de huidige cultuurbezuinigingen een welkome ontwikkeling die steeds meer wordt toegepast door organisaties, kunstenaars en creatieven. Maar het crowdfunden van een project gaat niet vanzelf. Tijdens deze middag gaan we een stap verder dan het simpelweg uitleggen van het principe. In een interactieve setting gaan we onder andere aan de slag met een crowdfunding methodiek, vertellen experts over hun praktijkervaring en onderzoeken we de succesfactoren zoals de marketing en de meerwaarde van een platform t.o.v. zelf initiëren.

We trappen de middag af met Nico Voskamp van de eerste en meest succesvolle crowdfunding website voor kunstprojecten in Nederland: voordekunst. Het platform bestaat inmiddels 2 jaar en er is inmiddels al 1,5 miljoen Euro bijeengehaald waarmee 209 projecten succesvol zijn gefinancierd. Nico vertelt hoe crowdfunding ondernemerschap stimuleert, welke projecten zich lenen voor crowdfunding en waarom, wat het verschil is tussen zelf acties opzetten of via voordekunst en wat de uitdagingen en valkuilen zijn.

Hierna geven we het woord aan Paul Victor van hard//hoofd. Dit online tijdschrift voor kunst en journalistiek startte in november 2011 een crowdfundactie via Voordekunst. Het doel was het ophalen van het enorme, maar noodzakelijke bedrag van 30.000 euro. Het lukte hard//hoofd om dit bedrag in minder dan 2 maanden te verzamelen. Paul is dus de aangewezen persoon om vanuit zijn eigen ervaring te vertellen hoe het hard//hoofd is gelukt om een recordaantal van 337 donateurs te vinden die samen meer dan 30.000 euro doneerden.

Na Paul geeft Gijsbert Koren van de crowdfunding consultancy Douw&Koren een een praktische en interactieve workshop over het crowdfunden van culturele projecten. Dit doet Gijsbert aan de hand van twee door Douw&Koren ontwikkelde methodieken: ‘het crowdfunding canvas’ en het ‘plan de campagne’. Allereerst demonstreert Gijsbert deze methodieken aan de hand van cases. Daarna gaan we  in kleine groepen aan de slag met het invullen van het crowdfunding canvas met eigen projecten. Deze cases worden daarna centraal besproken. Het is mogelijk om zelf projecten aan te dragen voor de uitwerking in het crowdfunding canvas. Deze kunnen worden ingestuurd na aanmelding voor het event.

Na Gijsbert geven we het woord aan Hester Gersonius van het Amsterdam Museum. Eind 2011 startte het Amsterdam Museum een crowdfunding campagne ten behoeve van de restauratie van het schilderij De Intocht van Napoleon te Amsterdam uit 1813. In plaats van de beoogde 30.000 euro lukte het om binnen 3 maanden 51.000 euro aan donaties te verzamelen. Hester gaat op inspirerende wijze in op o.a. de reden waarom Amsterdam Museum ervoor koos het zonder crowdfundingplatform zoals voordekunst te doen, wat de impact is op de organisatie, de marketingaanpak en de geleerde lessen die het museum nu meeneemt naar hun volgende campagne.

Dit programma wordt de komende tijd verder aangevuld. Op de hoogte blijven van nieuwe sprekers en updates m.b.t. onze events? Schrijf je in voor de nieuwsbrief of volg ons op Twitter.

Nico Voskamp
1b60624 Nico Voskamp (1986) studeerde algemene cultuurwetenschappen in Amsterdam en werkte eerder op freelance basis bij verschillende dans- en theatervoorstellingen. Sinds januari 2012 is hij verantwoordelijk voor de begeleiding van projecthouders bij voordekunst en geeft hij workshops over crowdfunding.

 


Paul Victor

1b60624Paul Victor (1980) heeft na zijn studie Filmwetenschappen o.a. gewerkt bij Plan Nederland en het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel is hij werkzaam als freelance cultuur consultant en geeft hij zakelijk en creatief advies aan culturele ondernemingen. Zo is hij onder meer zakelijk leider van componist Merlijn Twaalfhoven en zakelijk leider van het online tijdschrift hard//hoofd.

 


Gijsbert Koren

gijsbertGijsbert Koren (1985) is tijdens de studie Industrieel Ontwerpen gestart met het eerste Nederlandse crowdfunding platform voor ondernemingen (CrowdAboutNow). Begin 2011 besloten Simon en Gijsbert om Douw&Koren te starten, van waaruit zij organisaties en initiatieven begeleiden bij het effectief inzetten van crowdfunding. Douw&Koren richt zich op onderzoek, strategie en campagnes.

 

Hester Gersonius
Foto HesterHester Gersonius (1984) specialiseerde zich tijdens haar studies kunstgeschiedenis en communicatie in nieuwe media. Sinds 2009 is zij werkzaam voor het Amsterdam Museum, waar zij zich onder meer bezig houdt met community management. Op freelance basis ondersteunt ze daarnaast organisaties op het gebied van online communicatie.

 

 

Praktisch

Wanneer: 24 januari 2013
Waar: Workshopruimte Utrecht
Tijden: 13:30 – 17:00 met een afsluitende borrel van 17:00 tot 18:00 uur.
Kosten: Leden: 25 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 75 euro (exclusief BTW) inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 30

Aanmelden is helaas niet meer mogelijk!

Meer informatie & contact

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hilde Smetsers van Cultuurmarketing op 030 7558481 of mail naar hilde@cultuurmarketing.nl.

Fotocredit: Flickr