topics:
EVENTDonderdag, 12 December 2013 | 13:30 - 17:00

Strategisch scoren met Facebook

Na de uitverkochte en zeer succesvolle eerste editie van dit event in april 2013 presenteren op 12 december drie nieuwe organisaties hun Facebook strategie. Hun verhaal dient ter inspiratie voor cultuurmarketeers: hoe is hun pagina gegroeid, hoe steekt hun contentstrategie in elkaar en wat levert het op?

Inmiddels maken ruim 8 miljoen mensen in Nederland gebruik van Facebook en het gebruik stijgt iedere dag. Bij veel organisaties in de culturele sector is Facebook inmiddels een veelgebruikt communicatiemiddel. Maar wat heb je er nou eigenlijk aan? Zonder een contentstrategie, campagnes en het meten van resultaten, zijn de resultaten vaak marginaal en moeilijk meetbaar. En wat kunnen die resultaten nou eigenlijk zijn? Is dat verkoop, merkbeleving of meer inzicht in je doelgroep?

Introductie door Bram Merkx
Bram Merkx verzorgt de introductie op deze inspiratiemiddag. Tijdens de eerste editie van het Cultuurmarketing Facebook event op 18 april 2013, presenteerde hij de Facebook strategie van CJP.

Charlotte Bosman over groei van een Facebookpagina zonder inzet van advertenties
Sinds 1 mei 2013 is het Van Gogh Museum weer open op het Museumplein. Jaarlijks verwelkomt het museum ruim 1,5 miljoen bezoekers. Ook op Facebook kent het museum een grote groei. Sinds de komst van adviseur online media Charlotte Bosman (maart 2011) groeide de pagina van 15.000 naar bijna 200.000 fans. Daarmee is de pagina een van de grootste culturele Facebookpagina’s van Nederland.

Tijdens de inspiratiemiddag geeft Charlotte een presentatie over de Facebookstrategie van het Van Gogh Museum. In haar verhaal zal ze specifiek ingaan op de contentstrategie (wat post je en waarom), geleerde lessen en het bereiken van groei en engagement met weinig tot geen inzet van advertenties. Ook zal ze de integratie met andere social media, campagnes en apps zoals de webshop die het Van Gogh geïntegreerd heeft in de Facebookpagina aanstippen.

Daan Dobber over de Facebook strategie van de Nieuwe Wildernis
De film De Nieuwe Wildernis draait momenteel in 140 bioscopen en heeft inmiddels ruim 400.000 bezoekers getrokken. De film over de Oostvaardersplassen krijgt lovende kritieken en wordt al “on Nederlands goed” genoemd.

Ook de online strategie van de film is indrukwekkend te noemen. Zo groeide de Facebook pagina van 1.500 naar bijna 40.000 likes in 8 maanden en zijn diverse video’s viral gegaan met honderdduizenden views tot gevolg.

Daan Dobber is verantwoordelijk voor de Facebook strategie en uitvoering van de Nieuwe Wildernis. In zijn presentatie zal hij o.a. vertellen hoe de pagina zo snel heeft kunnen groeien, wat de geleerde lessen zijn en het meten van resultaten. Ook gaat hij in op de contentstrategie (welke inhoud werkt en waarom), adverteren op Facebook en het integreren van Facebook in de mediamix. Zo resulteerde een Facebook foto campagne van de Nieuwe Wildernis in 300 e-mailadressen.

Junior van der Stel over de Facebook strategie van North Sea Jazz
Het North Sea Jazz Festival is een groots internationaal evenement dat jaarlijks plaatsvindt in Ahoy Rotterdam. Het bezoekersaantal ligt jaarlijks tussen de 65.000 en 70.000 en op het programma staan ieder jaar internationale grootheden uit de jazz, zoals Miles Davis, Prince en Jamiroquai.

Junior van der Stel is vanuit Mojo concerts verantwoordelijk voor de marketing van North Sea Jazz. Facebook wordt door het festival echt ingezet voor content marketing. North Sea Jazz is een ‘likeable’ merk en gebruikt dit gegeven om de potentiële bezoeker op Facebook te verleiden om het festival te bezoeken. In zijn presentatie zal Junior onder andere ingaan op de contentstrategie, relevantie en de rol van Facebook binnen de crossmediale mediamix van North Sea Jazz.

Sprekers

bram-merkxBram Merkx is freelance projectmanager online media en marketing. Als digital marketing manager van CJP heeft hij online en social media structureel onderdeel gemaakt van de marketing- en communicatiestrategie van de grootste jongerenorganisatie van Nederland.

 

charlotte bosmanCharlotte Bosman is sinds maart 2011 adviseur online media bij het Van Gogh Museum. In deze rol is zij o.a. verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van de Facebookpagina van het Van Gogh. Daarnaast houdt zij zich bezig met alle online statistieken en treedt zij op als adviseur bij online projecten die in het museum worden ontwikkelt. Vóór zij aan de slag ging bij het Van Gogh Museum heeft zij ervaring op kunnen doen bij de buren, als stagiaire bij het webteam van het Stedelijk Museum.

Daan DobberDaan Dobber houdt zich voor ‘De Nieuwe Wildernis’ dagelijks bezig met het beheren van online media en de communicatie met externe partners. Ook de Facebook pagina was volledig in zijn beheer, binnen 8 maanden heeft hij de pagina van 1.500 naar 40.000 likes gebracht. Hoewel dit zijn eerste grote project is, werd het internet er met de paplepel ingegoten en is Daan er al sinds zijn vijfde actief. Zijn interesse voor het internet, film en de Oostvaardersplassen vielen bij De Nieuwe Wildernis op de juiste plek.

6-Junior van der Stel

Junior van der Stel werkt sinds 2005 bij Mojo Concerts op de afdeling marketing en communicatie. Als communicatiemanager is hij verantwoordelijk voor diverse projecten waaronder sinds 2010 ook het North Sea Jazz Festival. Binnen de marketing- en communicatiemix van North Sea Jazz heeft online communicatie, waar de sociale media deel van uitmaken, uiteraard ook een grote rol. Facebook speelt daar een voorname rol in. Voordat hij bij Mojo  aan de slag ging, is hij als autodidact grafisch en interactie ontwerper betrokken geweest bij het ontwerp en de bouw van diverse websites en andere multimediale projecten.

Doelgroep

Het programma van de inspiratie events van Cultuurmarketing is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers die werkzaam zijn in de culturele sector. Bezoekers zijn werkzaam bij diverse organisaties: van museum tot theatergezelschap en van overheid tot poppodium. Het doel is inspireren waarna een ieder het geleerde zelf in de praktijk kan brengen.

Programma

13:00 – 13:30               Inloop & koffie & thee

13:30 – 13:35               Opening en welkom door Cultuurmarketing
13:35 – 13:55               Introductie door Bram Merkx

13:55 – 14:40               Charlotte Bosman – van Gogh Museum

14:45 – 15:30               Daan Dobber – De Nieuwe Wildernis

15:30 – 16:00              Pauze

16:00 – 16:45              Junior van der Stel – North Sea Jazz

16:45 – 18:00              Borrel in de foyer

Praktisch

Wanneer: 12 december  2013
Tijden: inloop & koffie en thee vanaf 13:00 uur, programma: 13:30 – 16:45, afsluitende borrel van 16:45 tot 18:00 uur.
Waar: 't Hoogt, Utrecht
Kosten: Leden: 35 euro / Niet leden: 69 euro  / Studenten: 25 euro, prijzen exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel
Niet leden die binnen een week na afloop van het event besluiten lid te worden, ontvangen het verschil retour. Studenten SVP aanmelden per mail.
Deelnemers: minimaal 40, maximaal 120.

Bekijk hier het programma van dit event.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Sponsoren

We Cross                        Dynamic Concepts                        active tickets