topics:
Cursus merkstrategie
EVENTMaandag, 25 Mei 2020 – Maandag, 21 September 2020 | 10:00 - 16:30

Driedaagse cursus: een sterk merk bouwen doe je zo

Als marketeer ben je doorgaans de kartrekker in de doorvertaling van de merkvisie. Samen met collega’s zet je deze visie om naar merkwaarden, de huisstijl en campagnes waarmee het merk geladen wordt. Maar hoe krijg je de hele organisatie hierin mee? En hoe zorg je ervoor dat het merk consequent uitgedragen wordt? In deze cursus ga je aan de slag met de merkimplementatie van jouw culturele organisatie.

Aan de start van de cursus leggen we jouw merkpositionering naast de belangrijkste begrippen en theorieën in het vakgebied: is de basis op orde? Vervolgens leer je o.l.v. docent Sinja Bloeme (Hoofd Merk en Marketing bij de Vereniging Rembrandt en voormalig Brand Manager bij Van Gogh Museum) hoe je de kernwaarden uit de positionering op succesvolle wijze kunt overbrengen op zowel medewerkers, het publiek als belangrijke stakeholders.

Daarna ga je aan de slag met diverse onderwerpen zoals internal branding, de doorvertaling van jouw merkwaarden in communicatie-uitingen zoals de huisstijl en tone of voice, de rol van storytelling en het in kaart brengen van brand touchpoints in de klantreis. In de cursus wordt theorie afgewisseld met interactieve discussie, praktische oefeningen en gastsprekers uit de praktijk. Voorafgaand aan de cursus kan je jouw specifieke kennisvragen aangeven.

De nadruk in deze cursus ligt op de praktische doorvertaling en implementatie van het merk van jouw culturele organisatie. De cursus is daarom bij uitstek geschikt als je recent een (her)positioneringstraject hebt afgerond, of een langer bestaande merkpositionering nieuw leven wilt inblazen. Wanneer de visie op het merk ontbreekt (of geen draagvlak is voor de ontwikkeling van een merkvisie), raden wij deelname af.

Inhoud

De volgende onderwerpen maken deel uit van het programma:

  • De basis op orde: de belangrijkste begrippen en theorieën
  • Wat maakt een sterk merk?
  • Internal branding en de rol van de marketeer: een merk bouwen doe je samen
  • Het structureel laden van het merk
  • De relatie tussen branding en communicatie
  • Brand touchpoints en de customer journey
  • Twee gastsprekers uit de (culturele) praktijk
  • Merkevaluatie: hoe je de cyclus gaande houdt
  • Feedbackmoment: uitwisseling van ervaringen in de praktijk

Opbrengst

Na afloop van de cursus heb je handvatten gekregen om de merkpositionering van jouw culturele organisatie door te vertalen in marketingcommunicatie en heb je gewerkt aan jouw vaardigheden om collega’s actiever te betrekken bij brand building.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor senior marketingcommunicatiemedewerkers en -managers die over beslissingsbevoegdheid beschikken en het merk een grotere rol willen geven binnen de eigen organisatie.

Praktische informatie en aanmelden

Gezien de ontwikkelingen aangaande het coronavirus onderzoekt Cultuurmarketing momenteel digitale mogelijkheden voor leren op afstand. Mocht het bij aanvang van de training worden afgeraden om fysiek deel te nemen, dan zoeken wij naar een passende oplossing.

Wanneer: maandag 25 mei, 22 juni en 21 september 2020.
Tijden: 10.00 - 16:30 uur, excl. afsluitende borrel.
Waar: Theater Kikker, Utrecht.
Kosten: leden: 750 euro/ regulier: 925 euro. De prijzen zijn excl. BTW, incl. lunch en consumpties.
Deelnemers: min. 8, max. 14 deelnemers.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Docent

Sinja Bloeme

Sinja Bloeme heeft meer dan 10 jaar werkervaring op zak binnen en buiten de culturele sector, waaronder als Brandmanager en Hoofd Marketing (a.i.) bij het Van Gogh Museum. Momenteel is Sinja Hoofd Merk & Marketing bij Vereniging Rembrandt en is ze actief binnen de Cultuurmarketing programmaraad. Daarnaast is ze freelance stylist & art director op het gebied van binnenhuisarchitectuur, fotografie en film.