topics:
contentmarketing content creëren culturele sector social media
EVENTDinsdag, 28 November 2017 – Dinsdag, 16 Januari 2018 | 10:00 - 16:30

Tweedaagse cursus contentmarketing (volgeboekt)

Contentmarketing is de afgelopen jaren trending topic binnen de marketingwereld. In de cultuursector is dat zeker niet misplaatst: cultuur draait immers om het vertellen van verhalen. Contentmarketing werkt vanuit de gedachte dat de doelgroep zich meer verbonden voelt met de organisatie, waarna deze sneller overgaat tot conversie (zoals het kopen van een ticket). In deze praktische tweedaagse cursus staat het oefenen met, en ontwikkelen van een contentmarketingstrategie voor de eigen organisatie en de bijbehorende activiteiten centraal.

Culturele organisaties hebben meer dan voldoende in huis om aan de slag te gaan met contentmarketing. Het probleem ligt vaak bij het niet weten waar te beginnen. In deze praktische tweedaagse cursus bepaal je de belangrijkste aspecten van het verhaal dat jij wil gaan vertellen, ga je direct aan de slag met het maken van content en ontwikkel je (een eerste aanzet tot) een langetermijnstrategie.

De cursus wordt gegeven door Jaap Schepers en Sanne Schepers (Afdeling Online) en bestaat uit zowel theorie als praktische oefeningen, waarbij de nadruk op de implementatie in de praktijk ligt. Zo werk je tijdens de cursus aan concrete opdrachten die je helpen een contentstrategie te ontwikkelen. Naast deze opdrachten in de les ga je aan de slag met een huiswerkopdracht ter voorbereiding van de tweede dag.

Inhoud dag 1

– Wat is content marketing en wat kan het opleveren?
– Contentmarketing in de marketingcommunicatiemix
– Basisvoorwaarden voor effectieve contentmarketing
– Diverse soorten content
– Het produceren van goede content: tekst en beeld en het belang van SEO daarbij
– Contentmarketing in culturele organisaties

Inhoud dag 2

– Praktisch: de contentkalender
– Kanalen en hun inzetbaarheid voor contentmarketing
–  Social media trends
– Zo krijg je de gehele organisatie mee
– Aan de slag: creatieve brainstorm
– Tips & tools

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers die (mede) verantwoordelijk zijn voor de content en/of (online) marketing binnen hun organisatie en aan de basis staan van het ontwikkelen van een contentmarketingstrategie.

Referentie

Vorig seizoen werd deze cursus eerder georganiseerd. Lees hier een referentie van één van de deelnemers:

Evelien Platteeuw, Textielmuseum:
Een goede inhoudelijke cursus, waarbij je het geleerde ook meteen concreet toepast op je eigen situatie.”

Docenten

Docent cursus contentmarketing Jaap Schepers is mede-eigenaar van Afdeling Online, een online marketing bureau dat zich richt op zowel de culturele als de commerciële sector om op deze manier het beste te halen uit twee werelden. Jaap is hoofddocent van de cursus en heeft zowel een strategische en hands-on ervaring in online marketing.

Sanne SchepersGastspreker Sanne Schepers geeft tijdens deze cursus een gastsessie. Sanne is tevens mede-eigenaar van Afdeling Online en online marketeer van Mest Magazine, een online tijdschrift over bijzondere kunst en cultuur in Noord-Brabant. Sanne zal nader ingaan over de opbouw van een online community en hoe je hier verschillende kanalen voor kan inzetten.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 28 november 2017 en 16 januari 2018.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar:  Theater Kikker (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Helaas, deze cursus is volgeboekt. Mail voor een plek op de reservelijst naar service@cultuurmarketing.nl.

 

Fotocredit