topics:
public relations PR tweedaagse cursus training workshop
EVENTDinsdag, 11 Februari 2020 – Dinsdag, 17 Maart 2020 | 10:00 - 17:00

Tweedaagse cursus PR

PR (ook wel earned media) is een specialisatie binnen het communicatievak. In de praktijk wordt er nauw samengewerkt met marketing en communicatie en bij grote organisaties is er vaak ruimte voor een aparte woordvoerder of PR afdeling. In de culturele sector is PR meestal één van de taken van de marketing- en/of communicatieafdeling. Vaak staan budgetten en uren voor de uitvoering onder druk, terwijl er in een contentrijke omgeving als cultuur veel boodschappen zijn die voor de media interessant (kunnen) zijn.

Tijdens deze cursus pakken we deze content aan vanuit het PESO-model. Er wordt ingezoomd op “earned media”. Dus hoe ontwikkel je een doordachte ‘lean en mean’ contentstrategie die aandacht genereert en niet veel tijd en geld kost? In deze tweedaagse cursus staat het ontwikkelen van een strategie van de eigen organisatie en de activiteiten centraal.

De cursus PR wordt gegeven door Nicole de Boer en bestaat uit veel praktijk onderbouwd met praktische theorie. Naast opdrachten ter plekke (met voorbeelden uit de praktijk en die je zelf meeneemt) ga je ter voorbereiding van de tweede dag aan de slag met een huiswerkopdracht. Het resultaat presenteer je aan de groep én aan een ervaren journalist.

Inhoud

  • Het verschil tussen (marketing)communicatie en PR
  • PESO-model, gebaseerd op de veranderende media
  • Middelen die ingezet kunnen worden om de media te benaderen
  • Wat is nieuws voor je organisatie en hoe maak je dit nieuws relevant voor de diverse media?
  • Campagnes en inspiratie (wat hebben anderen gedaan en wat was het effect?)
  • Delen van ervaringen uit de eigen praktijk
  • Presenteren huiswerkopdracht aan journalist

Opbrengst

Het doel van de cursus is om de kracht van PR, het ontwikkelen van een contentstrategie, het verbeteren van persberichten en de integratie met bestaande communicatie en social media duidelijk te krijgen.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor medior marketing- en communicatiemedewerkers in de cultuursector die verantwoordelijk zijn voor de PR binnen de organisatie. Het is aanbevolen (enige) ervaring te hebben met PR, omdat kennisuitwisseling tussen de deelnemers een belangrijk component van de cursus is.

Referenties

Deze cursus is vorig jaar ook georganiseerd:

Julie Hendrickx, AMUZ Antwerpen:
Alles wat je altijd al wilde weten over perswerking maar misschien niet durfde te vragen. Nicole de Boer staat je bij met haar jarenlange ervaring: hoe begin je te plannen? Hoe pak je al die verschillende perscontacten aan? Heeft je persbericht voldoende nieuwswaarde om eruit te springen? Een aanrader voor wie zich verder wil bekwamen!

Susan Nortier, Open Monumentendag:
De cursus PR biedt zowel ervaren als onervaren communicatieprofessionals veel inzichten en praktische handvaten voor het voeren van een effectief PR beleid. Ik heb ontzettend veel eye-openers gehad en vond de cursus een grote aanvulling op mijn dagelijkse praktijk als verantwoordelijke voor communicatie en PR. Zeer aan te raden!

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 11 februari en 17 maart 2020.
Tijden: 10:00 – 17:00 uur.
Waar: Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 Utrecht (op loopafstand van Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Nieuw: terugkommiddag persoonlijke feedback PR (extra module)

Na het volgen van deze cursus weet je hoe je PR kunt inzetten voor jouw organisatie en kan je de stappen doorlopen naar een effectieve nieuws- en contentstrategie. Mocht je behoefte hebben aan meer feedback op de uitwerking van deze strategie voor jouw organisatie, of wil je een (terugkerend) PR-vraagstuk van de eigen organisatie voorleggen, dan is het mogelijk om deel te nemen aan de terugkommiddag.

In deze extra module deel je in een kleine groep waar jij nog hulp bij kan gebruiken. Je maakt een korte presentatie met de uitwerking van jouw nieuws- en contentstrategie of het huidige PR-probleem van jouw organisatie, waarna je feedback en tips ontvangt van zowel de docent als de groep. Tip: deze presentatie kan je vervolgens binnen jouw organisatie gebruiken om het PR-proces (en nieuwe PR tips!) te delen met collega’s. Ook leer je van de vorderingen en vraagstukken van mede-deelnemers. Deze extra module vindt circa 10 weken na de laatste cursusdag plaats o.l.v. Nicole de Boer.

De terugkommiddag vindt doorgang bij minimaal 4 deelnemers. Er is beperkt plaats, je kunt ook voorafgaand aan de cursus al een plek reserveren:

Wanneer: dinsdag 26 mei 2020.
Tijden: 13:00 – 16:30 uur (o.v.b.).
Waar: Amsterdam (n.t.b.).
Kosten: leden: 150 euro / regulier: 185 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 4, maximaal 7.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...

Docent

Nicole de BoerNicole de Boer begon haar eigen PR bureau ‘Nicole communiceert’ in 2009 na een afwisselende en succesvolle carrière in de profit- en non-profitsector. Als één van de oprichters van PR&Co* is zij de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de PR van Dutch Design Week en van citymarketingorganisatie Eindhoven365. Verder was zij perswoordvoerder en senior marketing & communicatie bij het Van Abbemuseum en werkte zij als teamleider marketing bij het Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven. Nicole heeft een berg ervaring en weet haar kennis over PR duidelijk en inspirerend uiteen te zetten. In de cursus zorgt Nicole voor een open en interactieve sfeer met veel ruimte voor de cases van de deelnemers.

Fotocredit