topics:
public relations PR tweedaagse cursus training workshop
EVENTDinsdag, 12 Februari 2019 – Dinsdag, 19 Maart 2019 | 10:00 - 17:00

Tweedaagse cursus PR

PR (ook wel earned media) is een specialisatie binnen het communicatievak. In de praktijk wordt er nauw samengewerkt met marketing en communicatie en bij grote organisaties is er vaak ruimte voor een aparte woordvoerder of PR afdeling. In de culturele sector is PR meestal één van de taken van de marketing- en/of communicatieafdeling. Vaak staan budgetten en uren voor de uitvoering onder druk, terwijl er in een contentrijke omgeving als cultuur veel boodschappen zijn die voor de media interessant (kunnen) zijn.

Tijdens deze cursus pakken we deze content aan vanuit het PESO-model. Er wordt ingezoomd op “earned media”. Dus hoe ontwikkel je een doordachte ‘lean en mean’ contentstrategie die aandacht genereert en niet veel tijd en geld kost? In deze tweedaagse cursus staat het ontwikkelen van een strategie van de eigen organisatie en de activiteiten centraal.

De cursus PR wordt gegeven door Nicole de Boer en bestaat uit veel praktijk onderbouwd met praktische theorie. Naast opdrachten ter plekke (met voorbeelden uit de praktijk en die je zelf meeneemt) ga je ter voorbereiding van de tweede dag aan de slag met een huiswerkopdracht. Het resultaat presenteer je aan de groep én aan een ervaren journalist.

Inhoud

  • Het verschil tussen (marketing)communicatie en PR
  • PESO-model, gebaseerd op de veranderende media
  • Middelen die ingezet kunnen worden om de media te benaderen
  • Wat is nieuws voor je organisatie en hoe maak je dit nieuws relevant voor de diverse media?
  • Campagnes en inspiratie (wat hebben anderen gedaan en wat was het effect?)
  • Delen van ervaringen uit de eigen praktijk
  • Presenteren huiswerkopdracht aan journalist Jessica Maas

Opbrengst

Het doel van de cursus is om de kracht van PR, het ontwikkelen van een contentstrategie, het verbeteren van persberichten en de integratie met bestaande communicatie en social media duidelijk te krijgen.

Referenties

Deze cursus is in een vorig seizoen eerder georganiseerd. Lees hier de ervaring van andere deelnemers:

Marlous ten Berge, Apenheul:
“Mooie combinatie tussen theorie en praktijk. De docent heeft veel ervaring. Wat je leert, is direct toepasbaar is in je dagelijkse werkpraktijk. Leerzaam en leuk dat er een echte journalist langskomt. Ook de locatie en lunch zijn goed verzorgd!”

Bernadette Verhagen, Altviool&Co:
“Ik heb veel van de cursus geleerd. De groep was gevarieerd, open en daardoor stimulerend. De bijdrage van een journalist was voor mij verhelderend.”

Simone Verboogen, Gemeente Weert:
“Het was een korte, maar krachtige training! Veel praktische tips gekregen om mee aan de slag te gaan in de praktijk.”

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 12 februari en 19 maart 2019.
Tijden: 10:00 – 17:00 uur.
Waar: Theater Kikker, Ganzenmarkt 14 Utrecht (op loopafstand van Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers in de cultuursector. (Enige) ervaring met pers en PR is noodzakelijk, naast de wil om de resultaten te willen verbeteren.

Docent

Nicole de BoerNicole de Boer begon haar eigen PR bureau ‘Nicole communiceert’ in 2009 na een afwisselende en succesvolle carrière in de profit- en non-profitsector. Als één  van de oprichters van PR&Co* is zij de afgelopen jaren verantwoordelijk voor de PR van Dutch Design Week en van Citymarketingorganisatie Eindhoven365. Verder was zij perswoordvoerder en senior marketing & communicatie bij het Van Abbemuseum en werkte zij als teamleider marketing bij het Muziekgebouw Frits Philips in Eindhoven. Nicole heeft een berg ervaring en weet haar kennis over PR duidelijk en inspirerend uiteen te zetten. In de cursus zorgt Nicole voor een open en interactieve sfeer met veel ruimte voor de cases van de deelnemers.

Fotocredit