topics:
cursus publieksonderzoek
EVENTDinsdag, 20 Maart 2018 – Dinsdag, 24 April 2018 | 10:00 - 16:30

Tweedaagse cursus publieksonderzoek

Het is niet altijd makkelijk om je klant te leren kennen. Er zijn verschillende manieren om meer over jouw bezoekers te weten te komen. De meest bekende methodes zijn de ‘standaard’ on- en offline bezoekersenquêtes en data-analyse, maar ook focusgroepen en kleinere surveys voor en na culturele evenementen kunnen een schat aan informatie opleveren. Kennis over het publiek is organisatiebreed inzetbaar: vanzelfsprekend in de marketingcommunicatiestrategie, maar ook voor andere artistieke of zakelijke doeleinden. 

In deze cursus leer je van onderzoeksexpert Anna Elffers wat je als marketeer zelf kunt doen om de kennis over jouw publiek te vergroten. Je krijgt een overzicht van verschillende kwantitatieve en kwalitatieve methoden, leert wanneer en hoe je welke methode toepast en op welke manier je resultaten gebruikt in je marketingcommunicatiestrategie. Daarbij kijk je kritisch naar de eigen organisatie: welke informatie mis je, wat wil je graag te weten komen en met welk doel? Na de cursus weet je hoe je zelf effectief meer informatie over je publiek verkrijgt en gebruikt in de organisatie.

De cursus duurt twee dagen en is interactief. Daarbij wordt de cursus vormgegeven op basis van de leerbehoefte van de deelnemers. In de workshop worden theorie en praktijk gecombineerd. Aan het einde van de cursus heeft iedere deelnemer een onderzoeksaanpak opgesteld, waarmee slagen kunnen worden gemaakt binnen de eigen organisatie. Daarnaast weet je hoe je onderzoek strategisch kunt inzetten om richting te geven aan marketingcommunicatie, maar ook voor zakelijke of artistieke doeleinden.

Inhoud dag 1

  • Overzicht van verschillende methoden
  • Wat is je doel en welke methode hoort daarbij?
  • Wanneer zijn resultaten representatief en wanneer niet?
  • Zo krijg je de hele organisatie mee
  • Aan de slag met het onderzoeksplan (huiswerkopdracht)

Inhoud dag 2

  • Pitchen van de onderzoeksaanpak
  • Veelgemaakte fouten
  • Het gebruiken van resultaten bij de (ontwikkeling van een nieuwe) marketingcommunicatiestrategie
  • Zelf doen versus een bureau of freelancer

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor medior en senior marketing- en communicatiemanagers die publieksonderzoek willen inzetten om meer strategische keuzes binnen de organisatie te maken en meer willen leren over de inzet van verschillende vormen van publieksonderzoek.

Referenties 

Deze cursus is vorig seizoen in verkorte vorm als workshop aangeboden. De workshop werd toen gemiddeld beoordeeld met een 8,1:

Ingrid Wissink, Toneelgroep Maastricht:
“Publieksonderzoek van Anna Elffers is zowel voor beginnende als meer ervaren onderzoekers een aanrader. Je krijgt in hoog tempo een heel goede uitleg over de verschillende onderzoeksmethoden en hoe je deze kunt inzetten in je organisatie. Anna heeft veel ervaring binnen de kunstensector, dat is ook heel fijn.”

Marjolein Smit, Scholen in de Kunst:
“Het was prettig dat Anna ook inging op het doen van relatief eenvoudig onderzoek of het gebruik maken van bestaande data. Fijn, want er is soms geen geld voor uitgebreide, langlopende onderzoeken in de cultuursector.”

Anne Geelhoed, Imagine Film Festival:
“De workshop van Anna Elffers over publieksonderzoek was voor mij heel leerzaam. Ik heb veel tips gekregen die ik in de praktijk kan brengen: alles om maar te voorkomen dat de rapportage in een la belandt!”

Docent

publieksonderzoek expertSinds 2000 is Anna Elffers werkzaam in de culturele sector. Zo heeft Anna gewerkt bij onderzoeksbureau Letty Ranshuysen, Theater Lantaren/Venster in Rotterdam, Rozentheater in Amsterdam en bij het Amsterdams Uitburo. Vanaf september 2007 werkt Anna als freelance onderzoeker en adviseur voor diverse culturele opdrachtgevers, zoals bv. de Kunsthal, FOAM, het Residentie Orkest, het Universiteitsmuseum Utrecht en het Amsterdams Fonds voor de Kunsten. Daarnaast is Anna als parttime docent werkzaam bij Maastricht University.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 20 maart & 24 april 2018.
Tijden: 09:30 – 16:30 uur.
Waar: Utrecht (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

 

Fotocredit