topics:
Cultuurmarketing cursus strategische marketingcommunicatie
EVENTDinsdag, 19 April 2016 – Dinsdag, 31 Mei 2016 | 10:00 - 16:30

Tweedaagse cursus strategische marketingcommunicatie

Een gedegen marketingcommunicatiestrategie is een must voor iedere culturele organisatie. Het zorgt ervoor dat organisaties met een lange termijn visie kunnen werken aan marketing en communicatie activiteiten, in plaats van ad hoc en korte termijn. Over het algemeen resulteert een strategische visie op marketingcommuncatie in betere resultaten. In deze tweedaagse cursus werk je toe naar het ontwikkelen van een (vernieuwd) strategisch marketingcommunicatieplan voor de eigen organisatie.

De cursus wordt gegeven door Pieta Koopman en bevat naast theorie veel praktische cases, zoals het formuleren van een doelgroepensegmentatie en het ontwikkelen van een merkpiramide. Het doel van de cursus is om een volledig (of eerste aanzet tot) een vernieuwd strategisch marketingcommunicatieplan te ontwikkelen. Voor aanvang van de cursus vragen we eventuele bestaande marketingplannen in te sturen en je kennisvragen aan te geven.

Inhoud

Aan bod in deze cursus komt onder andere:

  • Missie, visie en boodschap
  • Strategische marketingdoelstellingen
  • Doelgroepensegmentering en persona’s
  • Merkidentiteit, merkwaarden
  • Positionering & branding
  • Communicatiedoelstellingen
  • Marketingcommunicatiestrategie
  • Vertaling naar middelen en instrumenten
  • Vertaling naar operationele marketingplanning
  • Meten van de conversie, resultaten en het rendement

Docent

Pieta Koopman, cursus strategische marketingcommunicatiePieta Koopman is freelance marketing & communicatie professional voor de culturele sector en heeft meer dan vijftien jaar ervaring in de strategische marketingcommunicatie als ook de praktische uitvoering van campagnes en plannen. Pieta was acht jaar werkzaam als hoofd marketing & communicatie voor het internationale dans & performance festival Springdance in Utrecht. Momenteel werkt ze als freelancer voor verschillende opdrachtgevers zoals Tweetakt Festival, Nederlands Theater Festival, Culturele Zondagen / Cultuurpromotie Utrecht en Flamenco Biennale Nederland. In het verleden werkte ze o.a. voor het dansgezelschap Rogie & Company in Rotterdam en de provinciale kunst- en cultuurorganisatie Kunstgebouw in Rijswijk. Pieta heeft een academische achtergrond in de kunst- en cultuurwetenschappen.

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemanagers en medewerkers in de culturele sector die ervaring hebben met marketingcommunicatie en een volgende stap willen maken in het ontwikkelen van een lange termijn marketingcommunicatiestrategie.

Referenties

Eerdere deelnemers waardeerden deze cursus gemiddeld met een 8,0:

Jojanneke van Zandwijk van Regionaal Archief Tilburg
“De workshop gaf me een hoop praktische tips, maar vooral een gedegen plan van aanpak om binnen ons werk marketing in te bedden vanaf het begin van een nieuw project.”

Vanessa van Deurzen-den Boer van Gemeente Hellevoetsluis
“Waardevolle informatie en goed gebracht. De cursus is helder, toegankelijk en to the point en heeft tot zelfinzicht en nieuwe ideeën geleid.”

Praktische informatie en aanmelden

Helaas, deze cursus is vol. Je kunt mailen voor een plekje op de reservelijst naar service@cultuurmarketing.nl.

Wanneer: dinsdag 19 april en 31 mei 2016.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar:  Theater Kikker (loopafstand vanaf Utrecht CS).
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 14

 

Photocredit