topics:
cursus strategische marketingcommunicatie
EVENTDinsdag, 9 Januari 2018 – Dinsdag, 13 Februari 2018 | 10:00 - 16:30

Tweedaagse cursus strategische marketingcommunicatie

Hoe krijg je het voor elkaar om als drukbezette marketeer een plan voor je strategische marketingcommunicatie te ontwikkelen? Uit welke onderdelen bestaat zo’n plan en hoe krijg je de inhoud in lijn met het beleid van je gezelschap, theater, museum of andersoortige cultuurinstelling? En hoe zorg je ervoor dat je met veel energie geschreven marketingplan na goedkeuring niet in een la verdwijnt en nooit meer ter sprake komt?

Als je met één of meer van deze vragen worstelt, is de tweedaagse cursus strategische marketingcommunicatie een must. Tijdens de cursus formuleer of vernieuw je aan de hand van een concreet stappenplan jouw marketing- en communicatieactiviteiten in een lange termijnvisie. Daarbij ga je uit van het (meerjarige) beleid van je instelling. Je verkrijgt een marketingcommunicatieplan op een manier die je een praktische inslag en meetbare doelstellingen geeft.

De cursus wordt gegeven door Benien van Berkel en bevat naast theorie ook praktische oefeningen. Voor aanvang van de cursus vragen we eventuele bestaande marketingplannen op te sturen en je kennisbehoefte aan te geven.

Output

In deze cursus maak je een volgende stap in jouw lange termijn marketingcommunicatiestrategie waarmee je sturing kunt geven aan jouw activiteiten. Na de cursus heb je een overtuigende marketingcommunicatiestrategie in handen waarmee je daadwerkelijk aan de slag kan.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen in de tweedaagse cursus aan bod:

Dag 1

1. Missie, visie, identiteit en imago: wat zijn dat en hoe formuleer je die?
2. SWOT-analyse: je organisatie samengevat in sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen
3. USP’s: unique selling points die jouw organisatie onderscheiden van de rest
4. Branding & positionering: je organisatie profileren als merk
5. Doelgroepensegmentatie: wie zijn je bezoekers en stakeholders? En wat is diversiteit?

Dag 2

6. Strategische marketingdoelstellingen: via de 5 P’s (product, publiek, prijs, personeel en plaats)
7. Communicatiedoelstellingen: informeren, motiveren, activeren in jouw stijl en tone-of-voice
8. Marketingcommunicatiestrategie: welke mix ga je SMART formuleren, concreet en meetbaar?
9. Vertaling van de theorie naar jouw middelen, planning en budget
10. Meten = weten: evalueer je plan, meet je resultaten en begin opnieuw!

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor senior medewerkers en marketing- en communicatiemanagers in de culturele sector. 

Docent

Benien van Berkel docent cursus strategische marketingcommunicatieMet 25 jaar expertise en ervaring is Benien van Berkel (1965) een gedegen professional met een achtergrond bij Nederlands grootste én kleinste podiumkunstinstellingen. De rode draad in haar carrière is steeds de relatie tussen theater en publiek geweest. Ze leerde het vak bij musicalproducent Opus One en werkte daarna als Hoofd Communicatie & Marketing bij onder meer Koninklijk Theater Carré en het Holland Festival. Ze was mede-initiatiefnemer en -oprichter van de Last Minute Ticket Shop aan het Leidseplein in Amsterdam. In 2012 promoveerde ze aan de Universiteit van Amsterdam op een proefschrift over de culturele erfenis van de oprichter van de Kultuurkamer, de nationaalsocialist Dr. Tobie Goedewaagen. Sinds 2015 runt ze haar eigen bedrijf, Benien Performing Arts Management. Benien biedt no nonsense oplossingen en advies in zakelijke, marketing- en communicatievraagstukken.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 9 januari en 13 februari 2018.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar:  Amsterdam.
Kosten: leden: 500 euro / regulier: 650 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 12.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...