topics:
cursus strategische marketingcommunicatie
EVENTDinsdag, 17 November 2020 – Dinsdag, 15 December 2020 | 10:00 - 16:30

Cursus strategische marketingcommunicatie

Hoe krijg je het voor elkaar om als drukbezette marketeer een plan voor je strategische marketingcommunicatie te ontwikkelen? Uit welke onderdelen bestaat zo’n plan en hoe krijg je de inhoud in lijn met het beleid van je gezelschap, theater, museum of andersoortige cultuurinstelling? 

In deze cursus leer je via een concreet stappenplan hoe je een lange termijnvisie weet te vangen in een concreet marketingplan dat nog lang werkbaar plezier zal geven. Natuurlijk is het ook mogelijk om je bestaande marketingcommunicatieplan te vernieuwen en concreter uit te werken. Daarbij wordt ook aandacht gegeven aan de impact van de coronacrisis en aan (wendbare) strategische marketingcommunicatie in crisistijd.

Inhoud

In de tweedaagse cursus doorloop je de volgende stappen:

  1. Missie, visie, identiteit en imago
  2. SWOT-analyse: je organisatie samengevat in sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen
  3. USP’s en UBR’s: hiermee onderscheid je jouw organisatie van de concurrent
  4. Branding & positionering
  5. Doelgroepensegmentatie: wie zijn je bezoekers en stakeholders? En wat is culturele diversiteit en inclusiviteit?
  6. Strategische marketingdoelstellingen: hoe ga je je core business bereiken?
  7. Communicatiedoelstellingen: informeren, motiveren, activeren in jouw stijl en tone-of-voice
  8. Marketingcommunicatiestrategie: welke strategieën, methodes en kanalen zet je in om je doelstellingen te bereiken?
  9. Van theorie naar jouw middelen, planning en budget: welke mix van 5 P’s maak je?
  10. Meten is weten: evalueer je plan, meet je resultaten en begin opnieuw

Opbrengst

Na het volgen van deze cursus heb je een overtuigende marketingcommunicatiestrategie in handen waarmee je sturing kunt geven aan jouw activiteiten en met veel energie aan de slag kan.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: dinsdag 17 november en 15 december 2020.
Tijden: 10:00 – 16:30 uur.
Waar: Cinetol, Amsterdam.
Kosten: €500 (leden) / €650 (regulier).
De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties, lunch en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 8, maximaal 12.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

Doelgroep

Deze cursus is geschikt voor marketing- en communicatiemedewerkers en hoofden marketing en communicatie in de culturele sector, die algemene kennis hebben over publiekswerving en -communicatie, maar nog geen overkoepelend marketingbeleid hebben waarin doelstellingen, doelgroepen, positionering, strategieën en middelen op elkaar zijn afgestemd.

Referenties

Deze cursus is afgelopen edities gemiddeld met een 7,7 beoordeeld:

Maartje Hagar Treep, DEGASTEN:
“Deze cursus is ontzettend leerzaam. Als marketeer doe je veel op intuïtie maar nu ga je terug naar de kern en leer je om jouw visie en strategie beter uit te leggen zodat je draagvlak van collega’s schept. Benien is een verademing. Geen bla bla marketing jargon, no-nonsense maar echte expertise en superveel ervaring in zowel de theorie als praktijk.”

Nicole Kienhuis, Maatschappij Discordia:
“Dit is een hele waardevolle cursus voor iedereen die op zoek is naar een goede structuur in marketing en communicatie om een strategie voor de komende jaren op te stellen.”

Docent

Met ruim 25 jaar expertise en ervaring is Benien van Berkel een gedegen professional met een achtergrond bij Nederlands grootste én kleinste podiumkunstinstellingen. Sinds 2015 runt ze haar eigen bedrijf, Benien Performing Arts Management. In het interview “Het verschil tussen kunst en pindakaas” vertelt Benien meer over haar visie op strategische marketingcommunicatie en pleit ze voor vraaggestuurd marketen.