topics:
Diversiteit in de cultuursector
EVENTMaandag, 12 September 2016 | 15:00 - 17:30

Seminar: diversiteit in de cultuursector

Op maandag 12 september organiseren Cultuurmarketing, ACMC en Novel Society een bijeenkomst over diversiteit in de Nederlandse cultuursector. Verandert de sector genoeg mee met de steeds kleurrijkere maatschappij? Speelt cultuur inderdaad de rol van bruggenbouwer binnen de samenleving of heeft de sector zelf ook een brug nodig?

Diversiteit is weer een centraal thema in het publieke debat in de cultuursector, de media en het onderwijs. Zo startte De Correspondent een openbare zoektocht naar meer diversiteit in de redactie, om als platform een betere afspiegeling van de samenleving te zijn. Tegelijkertijd lijkt zich in het onderwijs een groeiende segregatie af te tekenen. Ook de cultuursector is op enkele uitzonderingen na, geen afspiegeling van de samenleving, zowel op het niveau van publiek als dat van programmering en personeelsbestand. Dit is een gemiste kans, omdat de samenleving, met name in de steden waar veel cultuurinstellingen gevestigd zijn, steeds diverser wordt. 

In deze bijeenkomst onderzoeken we met een gevarieerd programma hoe we als cultuurmarketeers een divers publiek kunnen bereiken. We presenteren geen pasklare oplossingen, maar bieden wel een inspirerende en positieve bijeenkomst, bedoeld als vliegwiel voor verdere gedachtevorming over dit vraagstuk.

Programma

  • Introductie door Richtje Sybesma, directeur van Binoq over de code culturele diversiteit.
  • In een panelgesprek met jongvolwassenen met een diverse achtergrond praten we open over de verwachtingen en ervaringen van een nieuwe generatie cultuurbezoekers en cultuurmakers. Met o.a. Gabriel Ercicia (creatieve duizendpoot, curator, grafisch ontwerper en online communicatiemanager), Emin Kececi (docent, verkozen tot virtuoze leerkracht 2015) en Maan Meelker (student, schrijver voor Nachtbrakers en assistent programmeur SSBA Salon).
  • Presentatie diversiteit in de praktijk: Nienke Bloemers, hoofd marketing van het Tropenmuseum 
  • Presentatie diversiteit in de praktijk: Floor Milar & Karel Smouter (adjunct hoofdredacteur van De Correspondent) over de openbare zoektocht van De Correspondent naar diversiteit.
  • Presentatie diversiteit in de praktijk: Joëlla Matena (marketing en communicatie Theater de Vaillant) en Carolien Ruigrok (programmeur van Laaktheater) over hoe vraaggericht programmeren in Den Haag werkt om  een diverse doelgroep te bereiken. 
  • In een panelgesprek met culturele beslissingsmakers spreken we over mogelijke nieuwe oplossingen om het vraagstuk structureel op te lossen. Met o.a. Zafer Yurdakul (directeur Podium Mozaïek), Joep Grooteman (hoofd marketing en communicatie Stadsschouwburg Amsterdam) en Laurien Saraber (adjunct-directeur Amsterdams Fonds voor de Kunst).
  • Moderatie door Hilde Smetsers (ACMC/Cultuurmarketing) en Maurice Seleky (Novel).

Meld je via de onderstaande link aan. Er zijn maximaal 30 plekken beschikbaar via Cultuurmarketing.

Praktische informatie

Helaas, alle plekken voor de bijeenkomst zijn vergeven. Je kunt je aanmelden voor de reservelijst via service@cultuurmarketing.nl.

Wanneer: maandag 12 september 2016.
Tijd: 15:00 – 17:30 uur.
Waar: Stadsschouwburg Amsterdam / SSBA Salon (Leidseplein 26, Amsterdam).
Kosten: 15 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief twee consumpties.

Na het programma trappen we het seizoen af met een feestelijke borrel.

Fotocredit