topics:
Drempels en motieven van cultuurbezoek
EVENTDonderdag, 7 December 2017 | 13:00 - 17:00

Nieuwe inzichten over drempels en motieven van cultuurbezoek

Waarom kiest iemand ervoor om cultuur te bezoeken of wat houdt iemand juist (on)bewust tegen? Wat beïnvloedt de keuze om uiteindelijk wel of niet te gaan? Of wellicht wie? Als we beter weten waarom en wanneer mensen positief getriggerd worden om cultuur te bezoeken, waarom ze met een tevreden gevoel weer naar buiten gaan of waarom ze juist niet komen, kunnen we ze in de toekomst beter bereiken.

Er is al veel geschreven en onderzocht over drempels en motieven van cultuurbezoek. Cultuurmarketing en Rotterdam Festivals organiseren samen een bijeenkomst waarin we met nieuw perspectief praten over dit onderwerp. We starten het programma met een opwarmertje o.l.v. Pien van Gemert (Het Nationale Theater). Wat weten wij al over de drempels en motieven van onze bezoekers en vooral die van onze niet-bezoekers? Dit gebeurt aan de hand van een huiswerkopdracht.

Hierna volgt een panelgesprek waarin we met een aantal experts, die al jarenlang onderzoek doen naar drempels en motieven, de diepte ingaan. Het doel is om meer inzicht te krijgen naar de actuele stand van zaken en ontwikkelingen rondom dit onderwerp. In het panel nemen plaats: Pieter de Rooij (hogeschooldocent experience marketing en CRM en onderzoeker bij NHTV Internationaal Hoger Onderwijs Breda), Sara Oomen (cultuursocioloog en gespecialiseerd marketingdata-analist) en Bernadette Schrandt (Onderzoeker Crossmedia aan de Hogeschool van Amsterdam). Uiteraard is er ruimte om eigen vragen in te brengen.

We sluiten de middag af met een aantal praktijkcases. Aan de hand van veel toegepaste strategieen om drempels aan te pakken laten we een aantal succesvolle cases wereldwijd zien en hebben we er een paar uit Nederland uitgenodigd om deze ter plekke komen toelichten. Dit zijn projecten of culturele instellingen die laten zien hoe zij in de praktijk omgaan met drempels en/of motieven en hun uitdagingen en oplossingen met ons delen. Aan bod komen onder andere:

  • Kunstfanaatjes, op stap met de allerkleinste bezoekers
    De drempels voor museumbezoek met baby’s zijn voor jonge ouders levensgroot. Kunstfanaatjes slaat een brug tussen musea en ouders om deze drempels te verkleinen. Initiatiefnemer Brigitte Timmermans vertelt hoe zij musea daarbij helpt en wat de uitdagingen zijn voor culturele instellingen.
  • Kunsthal, Let’s go Sunday
    De Kunsthal programmeerde in de zomer zes aaneengesloten zondagen in de buitenruimte. Alle activiteiten waren gratis toegankelijk. Bewuste keuzes om het aanbod voor een breder publiek toegankelijk te maken. Wat heeft het hen opgeleverd om buiten de muren van het museum te treden? Sabine Parmentier (Marketing & Communicatie Kunsthal) vertelt erover aan de hand van uitkomsten van uitgevoerd publieksonderzoek.
  • Parktheater Eindhoven, leidend in de raakindustrie
    Parktheater Eindhoven stelt vast dat de rol van cultuur in de samenleving aan het veranderen is. Wil je als theater je bestaansrecht veiligstellen, dan moet je je herbezinnen en je voorbereiden op je rol in de toekomst. Om deze reden ontwikkelt Parktheater Eindhoven sinds 2013 meerdere drempelverlagende projecten onder de slogan “Parktheater Eindhoven leidend in de raakindustrie”. De projecten hebben als doel een specifieke groep uit de samenleving, die normaal gesproken niet of weinig naar het theater gaat, te bereiken. Zo richten zij zich o.a. op expats, ouderen, alleenstaanden en middelbare scholieren. Projectmanager Marketing Klaas Seelen en Carla Evers vertellen meer over de missie van het theater en de strategie die daaruit voortvloeit en lichten één van hun recente projecten toe.

Tijdens de afsluitende borrel is er gelegenheid om met elkaar verder door te praten.

Praktische informatie en aanmelden

Wanneer: donderdag 7 december 2017.
Tijden: 14:00 - 17:00 uur, excl. afsluitende borrel.
Waar: Nieuwe Luxor, Rotterdam.
Kosten: leden Cultuurmarketing en Uitagenda Rotterdam: gratis  / regulier: 20 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Leden van Cultuurmarketing kunnen zich aanmelden door een ticket te bestellen via de webshop ter waarde van €0,00. Leden van de Uitagenda Rotterdam melden zich hier aan.

Deelnemers panelgesprek

Pieter de Rooij
Dr. Pieter de Rooij is hogeschooldocent experience marketing en CRM en onderzoeker bij NHTV Internationaal Hoger Onderwijs Breda. Hij doet onderzoek naar marketing en consumentengedrag in de cultuursector. In 2013 schreef hij een proefschrift over klantloyaliteit in de podiumkunsten. De Rooij doet al jarenlang wetenschappelijk onderzoek naar drempels en motieven, met name gericht op de podiumkunsten. Hij publiceerde o.a. in The Journal of Arts Management, Law and Society, en Tourism Culture & Communication.

Sara Oomen
Sara Oomen is opgeleid als cultuursocioloog en heeft zich gespecialiseerd als marketingdata-analist. Zij is als ZZP-er werkzaam in de cultuursector en werkt o.a. in opdracht van Filmhuis Den Haag, het Residentie Orkest, Stadsschouwburg Amsterdam en Voordekunst. In haar werk probeert zij drempels en motieven meetbaar te maken met als doel om beter te begrijpen hoe groot het potentiële publiek is en hoe culturele instellingen met aanpassingen aantrekkelijker kunnen worden voor dat publiek.

Bernadette Schrandt
Bernadette Schrandt is werkzaam aan de Hogeschool van Amsterdam als Onderzoeker Crossmedia. In het project Designing Experiencescapes richt Bernadette zich op de crossmediale mogelijkheden en tools die musea hebben om een bepaalde tentoonstelling te ontwerpen, op zo een manier dat het publiek de gewenste beleving ervaart. Bernadette werkt veel samen met Harry van Vliet. Harry van Vliet stuurt de onderzoeksgroep Crossmedia aan en onderzoekt in diverse contexten wat mensen beleven en hoe organisaties hierop kunnen sturen. Daarbij is er speciale  aandacht voor crossmediale ontwikkelingen in de museumbeleving, festivalbeleving en winkelbeleving.

Fotocredit