topics:
Gouden Struis
EVENTDonderdag, 25 Juni 2015 | 13:30 - 16:45

Cultuurmarketing Awards: Presentaties en uitreiking Gouden Struis 2015

Op 25 juni sluiten we het Cultuurmarketing seizoen feestelijk af met de Cultuurmarketing Awards. Dit is een dag bomvol kennis en inspiratie met maar liefst 13 presentaties, gevolgd door een feestelijke borrel. Het programma van de Awards bestaat uit twee onderdelen: de Gouden Struis en de Scriptieprijs.

Op het middagprogramma  staan vijf presentaties van de marketeers van het Le Guess Who?, Mauritshuis, TivoliVredenburg, Parktheater Eindhoven en We Are Public gepland. Zij presenteren de marketingstrategie of -campagne waar ze het afgelopen seizoen opzienbarende resultaten mee behaalden.

Er worden antwoorden gegeven op vragen zoals: “Wat zijn de ingrediënten van een succesvolle campagne?”, “Hoe betrek je makers en artiesten?” en “Hoe ga je om met de veranderende rol van de culturele instelling?”.

Na afloop van de presentaties volgt een discussie onderdeel over de onderschatte waarde van creativiteit in cultuurmarketing. Tenslotte maakt de vakjury de winnaar van De Gouden Struis, de prijs voor de beste marketingcampagne van het culturele seizoen, bekend.

Reserveer nu je (combi)ticket

Bezoek de Gouden Struis in combinatie met de uitreiking van de Cultuurmarketing Scriptieprijs. Acht ambitieuze studenten geven een presentatie over hun afstudeeronderzoek binnen de culturele sector en de resultaten daarvan. Hierdoor ben je als marketeer in één ochtend bijgepraat over de allernieuwste ontwikkelingen en inzichten

Samen vormen zij de Cultuurmarketing Awards: een dag vol kennis & inspiratie om het culturele seizoen mee af te sluiten. De Scriptieprijs reiken we in de ochtend uit en De Gouden Struis in de middag. Tussen 12:30 en 13:30 is er een lekkere lunch en we sluiten de dag af met een feestelijke borrel.

Praktische informatie en kosten

Wanneer: donderdag 25 juni 2015
Tijden: Scriptieprijs: van 10:00 – 12:30, Gouden Struis: van 13:30 – 16:45
Locatie: Het Huis Utrecht, op loopafstand van Utrecht Centraal Station
Kosten: Leden (klik hier om lid te worden): 39 euro / regulier: 64 euro (excl. BTW)
Lunch: Tussen 12:30 en 13:30, bestaande uit huisgemaakte soep en vers belegde broodjes, kosten 15 euro p.p.

Het programma

Maar liefst 34 culturele organisaties stuurden hun marketingcase voor deelname aan de prijs. De vakjury koos de volgende vijf genomineerden voor de Gouden Struis 2015. Deze organisaties presenteren hun case tijdens de Cultuurmarketing Awards.

Le Guess Who? – Festivalcampagne 2014
Credit: Erik LuytenLe Guess Who? is een internationaal vierdaags festival met toonaangevende, vernieuwende artiesten die de grenzen van genres opzoeken en verleggen. Engagement is een belangrijk sleutelwoord bij Le Guess Who: de organisatie wil graag betrokken bezoekers en artiesten. Zo is de communicatie internationaal georiënteerd, maar toch heel persoonlijk. Daarnaast mogen artiesten de inhoud en vorm van het festival meebepalen, waardoor zijzelf ook enthousiast worden en dit enthousiasme delen. Door deze werkwijze lopen artistieke, productionele en marketingprocessen door elkaar en is marketing verweven in de hele werking van het festival. Deze strategie van Le Guess Who? is niet minder dan succesvol te noemen: in 2014 trok het festival 15.000 bezoekers (een verdubbeling t.o.v. het voorgaande jaar) en geeft 97,4% van de bezoekers aan het festival aan te raden.
Ingestuurd door Barry Spooren

Mauritshuis – Je vindt het origineel in het Mauritshuis
Je vindt het origineel in het MauritshuisOp 27 juni 2014 heropende het Mauritshuis na een verbouwing van ruim twee jaar. Tijdens de verbouwing zijn topstukken uit de collectie, zoals Het puttertje van Fabritius en Vermeers Meisje met de parel “op tournee” geweest. Om te vieren dat het Meisje en haar entourage weer thuis zijn, en om aandacht voor de heropening te genereren, heeft het Mauritshuis de campagne “Je vindt het origineel in het Mauritshuis” gelanceerd. De campagne bestond uit twee delen: een outdoor/rtvc/print campagne en een Facebook­-activatie. Op Facebook werd opgeroepen om zélf een foto van een reproductie van het Meisje met de parel in je eigen interieur te fotograferen. De prijs: het winnende interieur werd volledig nagebouwd om het echte schilderij heen in het Mauritshuis. De respons was groot en dit genereerde, ook buiten Nederland, veel media-aandacht.
Ingestuurd door Koen Brakenhoff en Alexander Klapwijk

Parktheater Eindhoven – Parktheater leidend in de raakindustrie
ParktheaterHet Parktheater Eindhoven is een bekende van de Gouden Struis. Al meerdere malen deed het marketingteam mee en met succes: het theater won de Gouden Struis in 2010 én 2012. Dit jaar zet het Parktheater in op de ‘raakindustrie’. De rol van cultuur in de samenleving verandert: daarom gaat het Parktheater actief op zoek naar nieuwe groepen en plaatsen om publiek te raken. Met speciale marketingacties verbindt het Parktheater zich aan dit publiek. Deze acties richten zich bijvoorbeeld op nieuwe potentiële doelgroepen zoals expats, moeilijk lerende scholieren en ouderen die slecht ter been zijn.
Ingestuurd door Klaas Seelen en Marleen van Amerongen

TivoliVredenburg – Opening TivoliVredenburg
Credit: Hans RoggenIn 2014 opende in Utrecht een van de grootste muziekcentra van Nederland: een bijzonder complex met vijf verschillende zalen voor alle soorten muziek. De marketeers stonden voor een grote uitdaging: hoe wordt het nieuwe gebouw – dat een roerige voorgeschiedenis heeft – het nieuwe thuis voor alle muziekliefhebbers? Er was van buitenaf druk om een grote campagne te voeren zoals de grotere musea van Nederland succesvol deden. Toch koos het marketingteam niet voor een strakke top down campagne, maar voor het principe ‘show, tell, but don’t shout’. Iedereen mag zelf komen kijken en oordelen over het nieuwe TivoliVredenburg. Met de campagne is het marketingteam geslaagd in het mengen van de uiteenlopende doelgroepen.
Ingestuurd door Cas Boland, Margriet van Kraats & Lieke Timmermans

We Are Public – Lanceringscampagne We Are Public
WeArePublicWe Are Public verenigt cultuurliefhebbers in een hechte community. Door middel van een lidmaatschap van €15 per maand ondersteunen leden kunst en cultuur en ontdekken ze nieuw aanbod. We Are Public gaf zichzelf de doelstelling om 2.500 leden te werven voordat het platform van start zou gaan. Daarom was de slogan van de lanceringscampagne: “2.500 cultuuroptimisten gezocht”. Het budget van de organisatie was zeer beperkt. Door slimme samenwerkingen en een onderscheidende campagne wist We Are Public een presentatie van formaat neer te zetten: 2.500 leden binnen 50 dagen.
Ingestuurd door Leon Caren en Bas Morsch

Discussie: de onderschatte waarde van creativiteit in cultuurmarketing

Na de presentaties volgt een discussie onderdeel. O.l.v. Peter Joziasse gaan de vakjury, de Gouden Struis finalisten en publiek met elkaar in gesprek over de rol van creativiteit in cultuurmarketing.

Cultuur is de sector bij uitstek die veel creativiteit in zich heeft. Deze culturele denkkracht laten we nog teveel uitsluitend in het artistieke product zien. Hoe kunnen we onze creativiteit gebruiken in het vermarkten van al het bijzondere dat de culture sector voortbrengt?

De gezichten achter de organisatie

Benieuwd wie er onder andere verantwoordelijk zijn voor de genomineerde campagnes? We stellen de marketeers en initiatiefnemers die de campagnes hebben ingestuurd kort aan je voor.

Barry SpoorenLe Guess Who? – Ingezonden door Barry Spooren
Barry Spooren is marketeer en assistent programmeur bij Le Guess Who?: een internationaal, vierdaags festival voor onafhankelijke en vernieuwende kwaliteitsmuziek in de gehele binnenstad van Utrecht, van galeries, musea en poppodia tot Utrechts cultureel erfgoed, waaronder kerken en werfkelders. Dit jaar vindt Le Guess Who? plaats van 19 tot en met 22 november. Voorheen was Barry werkzaam bij Incubate Festival in Tilburg. Verder is hij actief als blogger bij muzieksite Kicking the Habit. 

Mauritshuis – Ingezonden door Koen Brakenhoff en Alexander Klapwijk
Koen Brakenhoff (36) is sinds januari 2012 Hoofd Marketing bij het Mauritshuis. Voor dit museum, waar onder andere Vermeers Meisje met de Parel, hangt, was hij verantwoordelijk voor de opening (winnaar Best Event of the Year Award) en marketingcampagne Je vindt het origineel in het Mauritshuis. Brakenhoff studeerde na zijn Hotelschool aan de Universiteiten van Rotterdam en Utrecht. Hij was werkzaam als hoofd marketing bij de Leidse Schouwburg en later Stadspodia Leiden. Alexander Klapwijk (32) studeerde muziekwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Hij was als marketeer en tekstschrijver aan diverse concertpodia, muziekgezelschappen en festivals verbonden. Sinds april 2014 werkt hij als marketeer bij het Mauritshuis.

Parktheater EindhovenParktheater Eindhoven – Ingezonden door Klaas Seelen en Marleen van Amerongen
In 2007 is aan de missie van het Parktheater de volgende alinea toegevoegd: “Parktheater Eindhoven wil meer zijn dan een welkom huis voor bezoekers en artiesten, meer dan enkel een aanbieder van voorstellingen, meer dan een gebouw in de stad Eindhoven.“.  Deze missie en strategie verlangt een andere kijk op de organisatie en een andere kijk vanuit de organisatie.  Intern zijn Klaas Seelen en Marleen van Amerongen het gesprek met collega’s aangegaan. Het uitdragen van een missie kan en mag niet alleen de taak zijn van de marketingafdeling maar is een opdracht voor alle medewerkers: alle medewerkers zijn marketeer!


Credit: Hans RoggenTivoliVredenburg
 – Ingezonden door Cas Boland, Margriet van Kraats en Lieke Timmermans
De campagne is georganiseerd door het programma- en marketingteam van TivoliVredenburg onder leiding van Margriet van Kraats en Cas Boland. Lieke Timmermans is als freelance marketeer aangetrokken om de campagne op te zetten en de voortgang te bewaken.

We Are PublicWeArePublic – Ingezonden door initiatiefnemers Leon Caren en Bas Morsch
Met uitgewerkte plannen voor We Are Public zijn Leon Caren (cultureel ondernemer, muzikant en antropoloog) en Bas Morsch (muzikant en grafisch vormgever) naar Vandejong Creative Agency gegaan, en samen met hen hebben zij het plan voor de campagne gemaakt. Dit is vervolgens uitgevoerd door een grote groep mensen, waarvan velen vrijwillig hebben meegewerkt om het initiatief te ondersteunen. De uitvoering van de campagne is dus te danken aan veel teamwork!

De vakjury

Stephan FellingerStephan Fellinger (juryvoorzitter Gouden Struis) is sinds 1995 specialist op het gebied van internet, communicatie en mentaliteitsveranderingen die nodig zijn binnen organisaties om succesvol te zijn in deze tijden. Fellinger behoort tot de best gewaardeerde sprekers en inspirators binnen de mediabranche. Hij was de eerste “Online Mediaman van het jaar” en kreeg een Coq d’Honneur uitgereikt van de Bond van Adverteerders (BVA), het Genootschap van Reclame (GVR) en de Vereniging van Communicatie-Adviesbureaus (VEA). Op Editie.nl is hij regelmatig te zien als deskundige op het gebied van internet en consumentengedrag. Naast zijn advieswerk is Fellinger directeur en oprichter van Blogo Media en bestuursvoorzitter en oprichter van Stichting SpinAwards.

Tom de BruyneTom de Bruyne (39) is mede-oprichter van SUE Amsterdam. Een bureau dat campagnes bouwt, startups ontwikkelt en digitale producten maakt voor nationale en internationale merken. Hiervoor was hij oprichter en MD van Boondoggle Amsterdam. Naast SUE participeert hij in enkele startups zoals Salondesir.com, en Paybacksweater.com. Tom is Belg, maar woont sinds 2007 in Amsterdam. Hij is Fellow aan de Universiteit van Leuven en gastdocent op de Rotterdam School of Management.

Anita Mooiweer (uitgebreide bio volgt) is online publisher parenting bij Sanoma, business en conceptontwikkelaar, verslaafd aan theater en muziek en hoofd programmering podiumkunsten bij TEDx Amsterdam.

Joost SchrageJoost Schrage is als oprichter van Merken en werken én De Zaak van Vertrouwen elke dag bezig met beloftes. Het uitgangspunt is voor hem altijd de kern van wat de organisatie en de mensen beweegt. Dat is het fundament van elke goede strategie en elke effectieve campagne. En de belofte is in feite ook de basis van elke goede voorstelling. Als Neerlandicus en theaterwetenschapper is hij bovengemiddeld geïnteresseerd in literatuur, toneel en beeldende kunst.

Dorien van LondenDorien van Londen (1966) studeerde Culturele Studies in Amsterdam. In 1992 begon zij haar carrière op de afdeling publiciteit van Muziekcentrum Vredenburg. Dit was de start van een afwisselende loopbaan in zowel uitvoerende als bestuurlijke functies, in ook zowel nonprofit- als profit-organisaties. Zo werkte Van Londen vanaf 1997 als algemeen directeur bij PolyGram Classics & Jazz en was zij 10 jaar zelfstandig ondernemer. Op dit moment is van Londen verbonden aan Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep (VBK). Als directeur van Shared Stories, het rechten- en evenementenbureau van VBK, is zij verantwoordelijk voor de verkoop van vertaal-, film- en theaterrechten van de auteurs van VBK. Daarnaast is Van Londen actief als bestuurder van diverse culturele organisaties.