topics:
cultuurmarketing-geweest-afbeelding13jun
EVENTDonderdag, 16 Mei 2013 | 13:30 - 17:30

Haal nog veel meer uit email marketing

Email is nog steeds één van de krachtigste middelen van de communicatiemix. Via email campagnes kom je namelijk direct in de inbox van mensen terecht en dit zorgt doorgaans voor een goede conversie. Tijdens deze middag gaan we onze kennis van email marketing verhogen. Zo hebben we aandacht voor de contentstrategie van je nieuwsbrief, het analyseren en optimaliseren van campagnes, het segmenteren van doelgroepen, heractiveren van niet actieve ontvangers, koppeling met social media, interactie en het verhogen van het aantal nieuwsbrief abonnees. Daarnaast zullen verschillende culturele organisaties hun e-mailmarketing strategie toelichten en resultaten presenteren.

De middag wordt afgetrapt door Jordie van Rijn van email monday. Jordie is een absolute emailmarketing expert en zal een stevige introductie verzorgen over verschillende facetten van emailmarketing. Aan bod komt onder andere doelstellingen van emailmarketing, het segmenteren van de database, verschillende campagnes die kunnen worden ingezet, het verhogen van engagement (activiteit en betrokkenheid) en de koppeling met social media en CRM. Ook geeft Jordie tal van praktische tips over emailmarketing zoals de perfecte onderwerpregel, wetgeving en het verhogen van clicks en conversie. Het is voor aanvang mogelijk om specifieke vragen, nieuwsbrieven, direct mailings of email campagnes aan Jordie voor te leggen. Waar mogelijk zal hij deze opnemen in zijn presentatie.

Tweede spreker van de dag is Tijs Heesterbeek van Effenaar in Eindhoven. Op dit moment is Effenaar bezig met het ontwikkelen van een nieuwe emailmarketing strategie. Deze strategie is gebaseerd op het koppelen van klantgegevens (CRM) en email. Het doel is dat klanten via de nieuwsbrieven, bulletins en direct mailings van Effenaar de informatie ontvangen die past bij hun koopgedrag zoals muziekgenres & bezoekfrequentie. Tijs zal vertellen over de lessen en resultaten uit het verleden die hebben geleid tot deze nieuwe strategie en de manier waarop Effenaar de nieuwe strategie gaat implementeren in de organisatie.

Stefan Smets is data analist bij Parkstad Limburg Theaters. In december zette Parkstad Limburg Theaters een grootschalige campagne op om de kaartverkoop te stimuleren en antwoord te krijgen op verschillende onderzoeksvragen op het gebied van direct mailing en email. Door deze campagne heeft Parkstad Limburg Theaters onder andere inzicht gekregen in de conversie van verschillende segmenten (heavy, medium, light en niet actieve users), het medium (direct mailing versus email) en de wijze waarop prijzen worden gepresenteerd. Stefan zal vertellen over de totstandkoming van de campagne, kosten, resultaten en de geleerde lessen. Ook zal hij toelichten hoe deze lessen worden toegepast in de voorverkoop campagne die op dit moment ontwikkeld wordt en in de emailmarketing strategie van Parkstad Limburg Theaters.

We sluiten de middag af met een Q&A met Tijs, Stefan en Erick de Boer van EM-Cultuur. EM-Cultuur levert sinds 1987 email marketing oplossingen aan culturele instellingen. Tijdens deze sessie schuift Erick aan als ervaringsdeskundige.
en is het mogelijk om specifieke vraagstukken en ideeën op het gebied van email marketing strategie voor te leggen aan de sprekers. Vanuit hun eigen expertise en ervaring geven Tijs, Erick & Stefan antwoorden, tips en advies.

jordie-van-rijn_220px

Jordie van Rijn heeft meer dan 10 jaar hands-on ervaring als onafhankelijke emailmarketing expert. Jordie’s expertise ligt bij de slimme inzet van e-mailcampagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij werkte onder andere voor KLM en Unilever, schreef het boek ‘emailmarketing in 60 minuten’ en is daarnaast blogger over emailmarketing voor Frankwatching en Marketingfacts.

06b7b83Tijs Heesterbeek (1978) is sinds februari 2011 hoofd Marketing en PR van de Effenaar in Eindhoven. In deze functie houdt hij zich onder andere intensief bezig met het CRM-beleid en de klantenbinding van het poppodium. Daarvoor was hij hoofd Marketing en PR bij Incubate in Tilburg en schreef hij als freelance cultuur- en muziekjournalist voor onder andere NRC.Next, AD en OOR.

Foto_S.SmetsStefan Smets is sinds augustus 2012 Data Analist bij Parkstad Limburg Theaters. Binnen deze functie werkt hij aan de optimalisatie van de CRM strategie binnen Parkstad Limburg Theaters. Hierbij moet gedacht worden aan het segmenteren van de klantdatabase en het monitoren, meten en evalueren van marketing campagnes met het doel om de effectiviteit van verschillende campagnes te testen en te verhogen. Stefan werkte eerder als Business Analist / marktonderzoeker binnen de energiebranche (E.ON) en in het onderzoek (Branches & Trends).

Erick de Boer is founding (technisch) father van EM-Cultuur en architect van web-database-applicaties als AdreZ, MailingLijst.nl en AdresData (culturele adressen database). In de afgelopen 30 jaar heeft hij een schat aan expertise en ervaring op het gebied van email marketing in de culturele sector opgebouwd.

Praktisch

Wanneer: Donderdag 16 mei 2013
Tijden: 13:30 – 17:00 met een afsluitende borrel van 17:00 tot 18:00 uur.
Waar: het HUIS, Boorstraat 107, Utrecht (centrum)
Kosten: Leden: 25 euro (exclusief BTW) / Niet leden: 75 euro (exclusief BTW) inclusief consumpties en afsluitende borrel.
Deelnemers: minimaal 30, maximaal 75
Nu aanmelden

Meer informatie & contact

Voor meer informatie kunt u telefonisch contact opnemen met Hilde Smetsers van Cultuurmarketing op 030 7558482 of mail naar hilde@cultuurmarketing.nl.

Fotocredit: Flickr